Sterktes | Zwaktes |
+ Spraakbediening | – Menustructuur |
+ Mercedes App | – Adaptieve cruise control |
+ Interieur | – Geen vak voor laadkabel |
Het plug-in hybride segment is bezig met een steeds grotere opmars. Ondanks het wegvallen van de fiscale voordelen voor de leaserijder, brengen steeds meer autofabrikanten een plug-in hybride variant op de markt van bestaande modellen. Voor de particuliere koper heeft dit als voordeel dat zij tot 2024 gebruik kunnen maken van het half tarief in Mrb. Voor zowel particulier als leaserijder is het voordeel dat er grote stukken elektrisch gereden kunnen worden. Hierdoor is tanken iets wat nog maar zelden hoeft te gebeuren. Of de combinatie van benzine- en elektro motor in de Mercedes GLA 250e een goede match is? Lees het in deze rijtest!
Wat is de Mercedes GLA 250 e?
Zoals uit het bovenstaande blijkt is de GLA 250e een plug-in hybride. De 1.3 4-cilinder benzinemotor wordt hierbij ondersteund door een 15,6 kW accupakket. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 330 pk en 450 Nm aan koppel. Hiermee sprint de GLA 250e in 7,1 seconden naar de 100 en heeft hij een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Mercedes geeft een volledig elektrisch bereik op van 63 kilometer. In de praktijk ligt dit echter rond de 50 kilometer.
Mercedes gaat met GLA volledig mee in de SUV-trend van de afgelopen jaren, het is dan ook het hoge broertje van de Mercedes A 250e. De instap is lekker hoog en je hebt mede door de hoogte een goed overzicht over het verkeer. Doordat de auto’s in dit segment door de jaren heen steeds groter geworden zijn, is er in de Mercedes GLA 250 ook voldoende ruimte. Ondanks dat de stoelen wat vlak ogen, zitten deze uitstekend. Twee speciale vermeldingen ook voor de achterbank. De zit is verrassend comfortabel. Met mijn 1,85 kan ik prima ‘achter mezelf zitten’. Het meest opvallende in positieve zin is echter dat de zitting lang genoeg is en licht gekanteld. Hierdoor is de achterbank eigenlijk even comfortabel als de voorstoel. Andere speciale vermelding is dat de achterbank verschuifbaar is. Met ruim 400 liter is de kofferbak al niet klein te noemen. Naar wens kan de ruimte echter vergroot worden, door de achterbank naar voren te schuiven. Doordat er voldoende ruimte is, zitten passagiers ook niet direct klem tegen de voorstoelen.
Hoe rijdt het?
Maar genoeg over cijfers en binnenruimte. Tijd om te rijden! Mercedes zet de GLA 250e in de markt zoals iedere compacte SUV in de markt wordt gezet. Marketingtermen als dynamisch en klaar voor de wildernis moeten de avontuurlijke koper naar de dealer trekken. In de praktijk blijft Mercedes echter gewoon Mercedes en is de GLA vooral erg comfortabel. Dit blijkt al uit de veelvoudig instelbare stoelen. Doordat met name de steun in de rug op verschillende plaatsen zo uitgebreid instelbaar is, duurt het even voordat alles naar wens is. Maar als het dan zo ver is, dan is het zeer lang uit te houden in de GLA 250e.
Wegrijden gaat volledig elektrisch, waarbij de elektrische aandrijving is geïntegreerd in de versnellingsbak. Dit zou ervoor moeten zorgen dat, wanneer de benzinemotor aan springt, deze direct goed oppakt. In de praktijk werkt dit bij gelijke belasting ook erg goed. Alleen een blik op de toerenteller verraadt dat de benzinemotor aan het werk is. Bij plotseling hard optrekken springt de benzinemotor abrupt aan, waarbij het toerental meteen hoog oploopt. Effect is dat het kabaal vanonder de motorkap groter is dan de daadwerkelijke versnelling. In de overigens kolderieke sportstand wordt dit effect nog groter. Gedurende de rijtest wij eigenlijk altijd in de comfortstand.
In deze stand is de GLA 250e vlot genoeg. Stadsverkeer gaat volledig elektrisch en eenmaal op snelheid gaan ook de tussensprints, met behulp van de benzinemotor, serieus hard! Hierbij schakelt de automaat zijdezacht.
Elektrisch rijden kan tot 140 km/u. Dit is in de praktijk ook haalbaar, als je maar wat geduld hebt. Vlot invoegen zorgt er vrijwel altijd voor dat de benzinemotor aanslaat. Geen ramp; dit gaat onmerkbaar en eenmaal op snelheid schakelt de Mercedes automatisch over naar de elektromotor. Sturen gaat licht, maar met voldoende gevoel. Op snelheid wordt het sturen iets zwaarder, wat ervoor zorgt dat niet iedere kleine beweging resulteert in een koersverandering. Oneffenheden, richels of gaten in het wegdek deren de Mercedes ook niet. Alles wordt keurig weg gefilterd, zonder dat de bestuurder hier last van heeft.
Sterke punten
“Hey Mercedes, ik heb het koud”. Waarop een vriendelijke vrouwenstem reageert met: “Ik stel de temperatuur één graad hoger in op 20 graden”. De spraakbediening in de Mercedes werkt vlekkeloos. Uiteraard is alles te bedienen met de knoppen of via het scherm, maar een assistent die zo goed werkt vraagt letterlijk om gebruikt te worden. Van temperatuurinstelling tot stoelverwarming tot navigatie, bijna alle opties kunnen bediend worden via deze zeer goed werkende spraakbediening. De handen naar de fysieke knoppen is in veel gevallen overbodig en dat draagt bij aan het comfort.
Daarnaast is het mogelijk om ook de Mercedes-app op je smartphone te installeren. Koppeling met de auto gaat dan zeer eenvoudig. Het multimediascherm laat een een QR-code zien en het enige wat je hoeft te doen is deze code scannen en voilá: koppeling tussen smartphone en GLA 250e is een feit. Via de app kunnen allerlei zaken worden ingesteld. Vertrektijd invoeren, gewenste temperatuur invoeren en de Mercedes app geeft dit door aan de auto, zodat het binnen al aangenaam warm is bij vertrek. Hetzelfde geldt voor het invoeren van de navigatie. Van te voren via de app, instappen en de navigatie start automatisch. Meest positief zijn we echter over de zeer eenvoudige koppeling. Geen VIN-codes, nummerplaten of andere onzinnige dingen opzoeken, gewoon scannen en klaar!
Waar andere merken de middenconsole laten ontsieren door een versnellingspook of knop, kiest Mercedes juist voor een andere oplossing. Het selecteren van de ‘Drive, Reverse, Neutral en Park’ gaat door middel van de rechter stengel achter het stuur. Normaal bedient deze de ruitenwisser, maar met de regensensor is handmatige bediening sowieso overbodig. Dus kiest Mercedes ervoor hier de ‘versnellingspook’ van te maken. Eerste keer even zoeken bij wegrijden, daarna wil je niet meer anders!
Als laatste kan het interieur niet onbesproken blijven. Misschien wel het mooiste interieur in deze klasse! Materiaalgebruik is dik in orde, ergonomie is uitstekend en door het ontwerp straalt het veel rust uit.
Zwakke punten
Een andere reden dat we de assistent zo vaak aanspraken, is dat de menustructuur van het multimediasysteem maar niet kon wennen. De opties zijn eindeloos en na selecteren van een bepaald menu, duikt er een dieper menu op. Daarbij komen ook weer verschillende submenu’s naar boven. Even simpel het scherm uitzetten tijdens een nachtelijke rit resulteerde in zoektocht van enkele minuten. Wanhopig riepen we onze assistent, die het binnen enkele seconden regelde. Bovenstaande klinkt misschien dramatischer dan het is, maar omdat alles in de auto te volgen is, (zoals energiestromen, verbruik per 7,5 minuut, verbruik elektromotor per 1,5 uur) zijn de keuzemogelijkheden in het menu zo groot, dat dit onmogelijk in een week onder de knie te krijgen is.
Ondanks de veelzijdigheid van opties, misten we toch één ding. Adaptieve cruise control. De Mercedes hangt vol met veiligheidssystemen en camera’s. Hij remt automatisch ten opzichte van de voorganger bij gas los. Hieruit blijkt dat alle losse systemen aanwezig zijn om adaptieve cruise control te laten werken. Waarom de GLA 250 e er dan niet is van voorzien, is ons een raadsel.
Hetzelfde kun je zeggen over de app. De mogelijkheden van de app zijn grenzeloos. Voor veel opties zal je echter moeten bijbetalen. Prijzen variëren van enkele tientjes tot honderden euro’s. Denk hierbij aan weergave van je smartphone scherm op het multimedia scherm van de GLA. Kan gewoon gekocht worden via de app, waarna dit functioneel wordt. Kost je wel bijna 300 euro, terwijl alle hardware al aanwezig is om dit mogelijk te maken. Misschien niet een zwak punt specifiek voor Mercedes, maar van de hele auto-industrie. Met de digitalisering die hier toeslaat, zijn veel opties een kwestie van vinkjes aanzetten, maar fabrikanten kiezen er steeds vaker voor dit tegen meerprijs aan te bieden. Het grootste gemis is echter een opbergvak voor de laadkabel, waardoor de kofferbak al snel een rommeltje wordt.
Uitrusting
Qua uitrusting zijn we al verschillende zaken langs gelopen. Voluit heet de door ons geteste uitvoering Mercedes GLA 250e Business Solution AMG Limited. Met deze lange naam krijg je ook een lange optielijst. Uiteraard is daar het AMG-pakket, wat zorgt voor 19″ lichtmetalen velgen, een combinatie van leer en alcantara stoelen met rode stiksels en zwarte hemelbekleding. Optisch zouden de velgen een maatje groter mogen, maar dit doet ook wat met het comfort. Verder zit alles er op wat er verwacht mag worden. Cruise control, climate control, stoelverwarming en navigatie mogen uiteraard niet ontbreken. Het navigatiescherm zelf is dan weer niet heel bijzonder, totdat er afgeslagen moet worden. De camera in de neus toont de weg op het scherm, met een soort hologram pijlen die aangeven welke richting je op moet. Bij stoplichten zoomt het scherm uit, zodat ook de stoplichten zichtbaar zijn, ideaal bij laagstaande zon!
Conclusie
De Mercedes GLA 250e richt zich met name op comfort. Hier slaagt het Duitse merk ook zeer goed in. Gevolg is uiteraard wel dat de GLA 250e wars is van iedere vorm van sportiviteit. Toch is er meer dan voldoende vermogen en door het hoge koppel hoef je je als bestuurder geen zorgen te maken dat je tekort komt. Dit blijkt ook uit de rijke uitrusting, goede stoelen en het prachtige interieur. Met een verbruik van net geen 1 liter op 31 kilometer hoeft er daarnaast ook niet vaak gestopt te worden om te tanken. Dit zorgt er voor dat je als bestuurder na een dag hard werken weer volledig bijlaadt.