Comfort en sportiviteit, twee woorden die automakers maar al te graag vermelden bij hun nieuwste modellen. De afstelling is echter altijd een compromis tussen de twee. Bose dacht daar echter anders over, met als resultaat het Bose elektromagnetische veersysteem. Comfortabeler dan een Citroën XM en sportiever dan een Porsche GT3.
Project Sound
Het revolutionaire veersysteem dat de speakerfabrikant heeft ontwikkeld, is onder de weinig onthullende naam Project Sound ontstaan. Bose wilt met hun veersysteem een comfortabelere, sportieve en veiligere ervaring aanbieden dan bij een auto met conventionele vering. Na bijna 25 jaar aan onderzoek en ontwikkeling is het resultaat verbluffend. Door gebruik te maken van een elektromagnetisch veersysteem, kan de vering in enkele milliseconden een besluit maken. Het gevolg daarvan is dat het Bose veersysteem de auto compleet vlak kan houden in bijna alle situaties.
Als een vliegend tapijt
De uitspraak als een vliegend tapijt wordt vaak gebruikt om het comfortniveau te benadrukken. Echter doet deze uitspraak het Bose veersysteem geen recht. Enkele bestuurders die het systeem hebben getest, melden dat het nergens mee te vergelijken is. Oneffenheden, grote hobbels of een spoorwegovergang worden genomen alsof het aalglad Zwitsers asfalt is. Maar dat is niet waar het ophoudt. Een onbedoelde bijzondere functie laat nog het best zien hoe geavanceerd het systeem wel is. De auto heeft namelijk de mogelijkheid om te springen.
Wat is er gebeurd met het systeem?
De grote vraag is natuurlijk, waar blijft mijn springende Lexus? Helaas voor Bose was er één obstakel waar het niet overheen kon springen: de prijs. Bose kon het systeem niet goedkoop genoeg krijgen om het voor traditionele autofabrikanten verkrijgbaar te maken. In plaats daarvan is de keuze gemaakt om naar de vrachtwagenindustrie te gaan. De Bose Ride vrachtwagenstoel is speciaal ontwikkeld om hetzelfde systeem te implementeren voor truckers. Bose produceerde deze stoelen zelf en verkocht ze als aftermarket accessoire voor nagenoeg elke vrachtwagen. Van de bestuurders die een Bose Ride stoel kochten, meldde 97% dat klachten zoals rugpijn verminderden.
Voor een lange tijd leek dit het einde te zijn van het verhaal, maar wellicht komt hier in de toekomst verandering in. Clearmotion heeft de technologie namelijk overgekocht en wist in 2018 aan Autocar te melden dat er maar liefst vijf geïnteresseerde fabrikanten zijn die het systeem willen gebruiken. Omdat er ditmaal op de kosten is gelet, kan het systeem gebruikt worden op ‘low-volume’ sportauto’s.