Een grote, ruime Plug-In hybride voor €34.985: MG trekt met deze woorden al veel nieuwsgierigheid. Maar het indrukwekkende aantal van tien versnellingen die de MG EHS heeft, vraagt nog meer aandacht. Hoe werkt dat dan, want er zit toch geen vrachtwagenmotor in? En het is een hybride, dus zijn er dan elektrische versnellingen? In deze rijtest praten we je bij over de MG EHS.
Sterktes | Zwaktes |
+ Handige autopilot | – Aparte versnellingsbak |
+ Goed elektrisch te rijden | – Infotainmentsysteem |
+ Veel interieurruimte | – Lage kwaliteit camera |
Wat is de MG EHS?
Het merk MG bestaat al een tijdje. Het van origine Britse merk heeft allerlei auto’s ontworpen en gebouwd. Echter werd in 2006 bekend gemaakt dat het merk is overgekocht door de Chinese autobouwer Nanjing Automobile Group. In de MG EHS kun je goed terugzien dat het geen Brits merk meer is. De Chinese technologie zit overal in de auto verwerkt.
Ze hebben er in China alles aan gedaan om de MG EHS bijzonder te maken. Denk daarbij aan luxes zoals Autopilot, stoelverwarming en veel ruimte. Ook is de MG EHS voorbereid op de toekomst. Plug-in Hybrid is de laatste tijd in de mode. Dat is natuurlijk niet zonder reden, aangezien elektriciteit echt te toekomst is!
Hoe rijdt het?
Bij normaal rijgedrag is er niks op aan te merken. Het stuurt soepel, heeft genoeg vermogen en je zit lekker hoog. Het hybridesysteem reageert prettig. In tegenstelling tot veel hybride auto’s, heeft de MG EHS genoeg elektrisch vermogen om puur elektrisch te rijden. Met 90 kW (122 pk) nodigt deze MG je uit om volledig elektrisch te rijden. Dat de 1.5 liter turbo benzinemotor ook nog eens 119 kW (162 pk) levert is een leuke bijzaak. Gecombineerd levert dit namelijk 190 kW (258 pk) en 370 Nm koppel op!
Maar stel; je bent van plan deze 258 pk daadwerkelijk volledig te gebruiken, dan is een proefrit niet overbodig. De indrukwekkende 10-versnellingsbak werkt niet op een voor de hand liggende manier. Zodra je het gaspedaal helemaal indrukt, gebruikt de auto zowel de elektro- als de benzinemotor. De benzinemotor gaat naar zijn laagste versnelling, afhankelijk van de snelheid natuurlijk. Na het volledig gebruiken van deze (benzine) versnelling, komt er een korte pauze. Denk hierbij aan ongeveer één seconde. Terwijl de benzinemotor zoekt naar zijn volgende versnelling, blijft de elektromotor door gaan. Je krijgt dus een korte pauze waarin de 258 pk terug zakt naar 122 pk… Ondanks de wachttijd accelereert de MG EHS nog steeds in 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden.
Uitrusting van de MG EHS
Voor €34.985 zit je in een luxe aangeklede auto. Daar heb je het al, een ‘luxe’ aangeklede auto. We hebben het hier dan ook over de Luxury uitvoering. Lederen sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun, een schuifbaar panoramadak en een 360-gradencamera horen daarbij. Hiervoor betaal je in totaal €37.985, wat nog steeds geen exorbitant hoge prijs is.
Sterkte punten
Hoe de MG EHS de autopilot gebruikt is heel handig. Je zet het één keer aan en hoeft er daarna vrij weinig aan te doen. Zodra je de richting naar links of recht aangeeft, reageert de autopilot. De rijbaanassistentie valt eventjes weg en je kunt rustig naar de naastgelegen baan sturen. Zodra je weer binnen de lijntjes rijdt, pakt hij automatisch de autopilot weer op en vervolgt de MG EHS zijn reis.
De MG EHS is duidelijk de grote broer van de MG ZS! De MG EHS is 4,57 meter lang, tegenover 4,31 meter van de MG ZS. Daarentegen valt het grootteverschil vrijwel niet op tijdens het rijden, het grootste verschil zit in het interieur. Hier merk je dat er veel ruimte is, zowel voor als achter. Een volwassen persoon past met gemak achterin, zonder direct met de benen klem te zitten. Met dit formaat is de MG EHS een directe concurrent voor de Renault Kadjar, Ford Kuga (zie rijtest) en Peugeot 3008 (zie rijtest).
Zwakke punten
Wat betreft het infotainmentsysteem is China goed terug te vinden in de MG EHS. Een klein voorbeeld: zodra je de auto uit zet, reset hij alle instellingen, behalve de temperatuur. Dus wil je dat de auto veel regenereert, dan moet je dat telkens opnieuw inschakelen. Dit is natuurlijk geen ramp, maar je moet hier wel even goed aan wennen. Naast het infotainmentsysteem kan de camera ook wel een kleine upgrade gebruiken. De kwaliteit laat namelijk nog wel wat te wensen over.
De hoge positie in de auto en op de weg, is maar net wat je gewend bent. Voor de één is het geweldig om lekker hoog te zitten en over de weg te kijken. Voor de ander is het pas genieten als je laag op de grond ligt. In het geval van de MG EHS zit je vrij hoog. Overigens is het wel mogelijk om de stoel aan te passen naar je eigen wensen, hiermee komt MG iedereen een beetje tegemoet.
Conclusie rijtest MG EHS
De MG EHS heeft een geweldige prijs-kwaliteit verhouding. Je krijg ongelofelijk veel voor de prijs! De MG EHS uit onze rijtest kostte €37.985; voor dat geld krijg je een grote luxe SUV met een heleboel opties. Maar een ‘goedkope’ auto brengt ook ‘goedkope’ materialen met zich mee. Het infotainmentsysteem is niet prettig in gebruik. De werking van de versnellingsbak is ook wat over te vinden. Toch is deze plug-in hybride zeker het overwegen waard, voor wie liever een tussenstap maakt in plaat van meteen de volledig elektrische MG ZS te kiezen. Bijkomend voordeel is dat de EHS een stuk ruimer is. Bij de MG EHS hoef je je geen zorgen te maken over range, maar je kunt toch al wat elektrische kilometers maken.