Na de introductie van de grote Proace Electric, die gebaseerd is op de reguliere Toyota Proace, komt Toyota nu met een stadsvriendelijkere kleine broer. De Toyota Proace City Electric heeft eigenlijk alles wat de grote Proace heeft, maar dan een tikkeltje kleiner.
Groot in kracht maar klein in gedaante – vermogen en specificaties
De Toyota Proace City Electric is de kleinere versie van de al eerder geïntroduceerde Proace Electric. De City versie heeft afmetingen die geschikter zijn voor het gebruik in de smalle steegjes van de stad. Zo is hij meer dan een halve meter (55.6 cm) korter dan de middellange Proace Electric en is de wielbasis 49 centimeter ingekort.
Daarmee is natuurlijk ook de bagageruimte verminderd. De normale Worker variant (de middelgrote uitvoering tussen de Compact en de Long Worker) heeft een laadvolume van 5300 liter. Terwijl de nieuwe City Electric een laadvolume van 3300 liter heeft. Het laadvermogen van de City Electric is 800 kg en je mag er ook nog een aanhanger van maximaal 750 kg achter hangen.
Maar, nu komt het leukste nieuws. De Proace City Electric is dus kleiner dan de normale Proace Electric, maar hij heeft dezelfde motor! De elektromotor van de grote Proace is zonder aanpassingen in de City gelepeld. Dit betekent dat dit kleine stadsbusje beschikt over een vermogen van 100 kW (136 pk). Dat wordt hele snelle bezorging.
De actieradius ligt tussen de 260 en 280 kilometer, wat vermoedelijk afhankelijk zal zijn van je uitvoering en bandenmaat. Het 50 kWh accupakket is verantwoordelijk voor deze actieradius. Nog meer snels: de 3-fasen AC-lader van 11 kW zorgt ervoor dat je thuis (en bij (semi-)publieke laadpunten) zo snel als mogelijk kunt laden zonder verzwaring van je vastrecht. Bij snellaadpalen langs de snelweg kun je tot wel 100 kW DC laden. Zo ben je dus onderweg snel én snel weer onderweg.
Slimme settings zorgen voor ruime range
Je kan in de Toyota Proace City Electric kiezen tussen verschillende rijmodi, die natuurlijk allemaal hun eigen eigenschappen hebben. Voor degene met variërende bestemmingen heeft Toyota de mogelijkheid gegeven om via die verschillende rijmodi de motor te begrenzen waarmee je je bereik kunt vergroten.
Zo kun je kiezen om het volle vermogen te gebruiken, maar dan ga je het opgegeven bereik van 260 kilometer WLTP niet halen. Wat je óók kunt doen is precies het tegenovergestelde. Zo kun je op je gemakje doortuffen naar de maximale range van 260 kilometer als je ervoor kiest om de motor te begrenzen tot de zuinigste stand. In die stand beschikt de motor over maximaal 82 pk.
Garantie en subsidie
Toyota lijkt met hun accupakket erg zeker van hun zaak. Want, zowel bij de korte en lange versies van de bestelbus én bij de personenvariant genaamd de Proace City Verso Electric krijg je tot 15 jaar of 1 miljoen kilometer garantie.
Toyota’s Proace City Electric komt ook in aanmerking voor de SEBA-regeling. Dit betekent in het kort dat er tot 5000 euro aan subsidie aangevraagd kan worden bij de aanschaf of lease van een Proace City Electric.
Volgens Toyota komt de Proace City Electric in het najaar van 2021 op de markt voor een nog onbekend bedrag. Ter informatie, de vanafprijs van de Proace City uitvoeringen op fossiele brandstoffen is 13,395 euro exclusief BPM en BTW. Voor een Proace Electric dien je 30.000 euro neer te leggen.