Nissan wist in 2009 vriend en vijand te verrassen met de Nissan Juke. De kleine crossover was één van de eerste in zijn soort en was onmiddellijk een verkoophit. Nu is het de beurt aan de tweede generatie en weet Nissan met de Juke N-Design een aantrekkelijke auto neer te zetten. Met nieuwe LED koplampen, 19 inch velgen en een zwevend dak is de Nissan Juke weer klaar voor de aanval.
Sterktes | Zwaktes |
+ Scherpe prijs | – Afwerking dashboard |
+ Ruime bagageruimte | – Ergonomie rijstanden |
+ Vol opties | – Sportstand |
Wat is de Nissan Juke N-Design?
In 2019 is pas de tweede generatie Nissan Juke op de markt gebracht. Met het nieuwe model heeft Nissan grofweg dezelfde lijnen behouden maar is de techniek eromheen veranderd. Weg zijn de 4 wat onhandig ogende koplampen, vervangen door een platte LED strip. Ook de V-Motion grille is nu verwerkt in de Juke waardoor het ontwerp nu veel meer één geheel is geworden.
Onze testauto van €33.682 is uitgevoerd in het aantrekkelijke N-Design pakket. Dit betekend onder andere 19 inch velgen, Keyless entry en Adaptive cruise control. Opties die in vergelijking met andere concurrenten er niet altijd op zitten voor deze prijs. Motorisch is de Juke voorzien van een 3 cilinder turbo blok dat goed is voor 117pk. Met een geclaimd WLTP bereik van 6.4l/100km is het verbruik tevens te vergelijken met de iets krachtigere Renault Captur.
Hoe rijdt het?
De rijervaring van de Nissan Juke is net zoals wel meer crossovers een kwestie van concessies. Zo heeft de hogere koets natuurlijk meer last van de wind en ook het zwaartepunt ligt iets hoger. Dat gezegd hebbende weet de Juke voor een crossover een vrij neutraal gevoel te geven tijdens het rijden. Het N-Design pakket is voorzien van een automaat met 7 versnellingen. Dit zorgt ervoor dat het toerental vrij laag blijft en het motorgeluid dus ook.
Zoals te verwachten is komt ook dit model met verschillende rijstanden. Drie om precies te zijn, Sport, Normal en Eco. Als we de tuimelschakelaar naar beneden drukken belanden wij in Eco modus. Op deze stand zal het gaspedaal langzamer reageren en ook het doorschakelen zal op een lager toerental plaatsvinden. Tijdens onze test is er ook nog even door de sneeuw gereden. Hier bleek de Eco modus een prima alternatief te zijn bij een gebrek aan Sneeuw modus. De auto accelereert langzamer en schakelt sneller door, dus ook wielspin is geminimaliseerd. Als wij vervolgens de tuimelschakelaar omhoog drukken schiet de Juke in Sport-modus. Euhm, dat is vreemd? Wat blijkt, de knop naar beneden drukken, schakelt de auto tussen Eco en Normal modus. Voor de sportstand is dit precies andersom, één keer naar boven is Sport, twee keer is weer terug in Normal.
In Sport modus reageert het gaspedaal als een soort aan/uit knop. Dit zorgt dus niet voor sportief rijgedrag als meer Asociaal rijgedrag. Iets meer gevoel in de pedalen zou fijn zijn.
Sterke punten
Voor dagelijks gebruik weet de Juke vooral op te vallen op de snelweg. Door diverse aanwezige ADAS systemen als Adaptive cruise control, Lane assist en Blind spot monitoring. Vooral het Adaptive Cruise control weet uitstekend te reageren op plotselinge acties van andere weggebruikers. Een invoegende auto zorgt ervoor dat de auto niet op de rem trapt, maar gewoon rustig van het gas afgaat. De Juke anticipeert dit uitstekend en ook de Lane Assist houdt de auto mooi in het midden van de rijstrook.
Het comfort op deze 19” velgen is tevens ook indrukwekkend. Alleen op korte oneffenheden betrapte wij de Juke soms op wat stugger rijgedrag. Het is dus goed vol te houden in de Nissan, dat geldt ook voor de passagiers achterin. Ondanks de aflopende daklijn is de hoofdruimte zelfs voor langere passagiers voldoende.
De Nissan Juke mag überhaupt een ruimte wonder genoemd worden. Ondank dat de Renault Captur 17 mm groter is, weet de Juke 45 liter meer aan bagageruimte te creëren met de stoelen omhoog. Wanneer wij de stoelen naar beneden doen valt het ons op dat dit zowaar in één keer gaat. Zelfs in mijn rijstand van 1.94m dat merendeels uit been bestaat, indrukwekkend.
Zwakke punten
Op ergonomisch gebied valt er echter nog wel wat winst te halen. Bijvoorbeeld bij het stemgebruik voor de navigatie. Eerst zegt men het commando navigatie, vervolgens de term adres, en dan pas het adres. Dit is eigenlijk één stap te veel voor een spraaksysteem dat zelfs met een enkele commando dit kan doen. Ook vinden wij geen mute knop op het stuur en zit de start/stop knop in de middenconsole in plaats van op het dashboard. Even wennen dus.
De materiaalkeuze en de afwerking eist ook wat gewenning. Zo is het dashboard en de middenconsole voorzien van een suede achtige stof. Dit ziet er de eerste 10.000 kilometer leuk uit, maar als er eenmaal een vlek op komt dan is dat direct voorbij. Bovenop het dashboard komen we tevens een leer bekleed paneel tegen. Dit is ook de enige plek waar wij leer tegenkomen op het dashboard en dus valt het op. Dit had niet perse een probleem hoeven te zijn, ware het niet dat het paneel eruit ziet als een tijdelijke oplossing in plaats van een samenhangend geheel met de rest van het dashboard. De locatie van het sleutelgat is tevens wat knullig opgelost door dit te bedekken met plastic.
Uitrusting
Onze Juke lijkt bijna een thema gekozen te hebben voor de opties, en dat thema is automatisch. Automatische versnellingsbak, Cruise control, airconditioning, inklapbare achteruitrijcamera, enzovoort enzovoort. En mocht je op een helling staan voor het stoplicht, dan zorgt de auto-hold ervoor dat je niet naar achter rolt.
Daarnaast is het N-Design pakket voorzien van een winterpakket dat bestaat uit stoelverwarming en voorruitverwarming. Ondanks de gigantische 19″ velgen, rijdt onze test Juke ook nog eens op winterbanden. Dit in combinatie met een Eco-Modus dat fungeert als Sneeuw-modus en de Pearl White lakkleur, maakt de Juke ongeveer even klaar voor de sneeuw als een Yeti.
De meest bijzondere optie vinden wij slechts enkele centimeters achter ons hoofd, de speakers in de hoofdsteun. Het Bose Personal Plus systeem zorgt voor een goed en ruimtelijk geluid in de cabine. Een ander leuk details is dat de speakers gevormd zijn als een koptelefoon.
Conclusie Nissan Juke N-Design
Nissan heeft met de tweede generatie Nissan Juke een aanzienlijke inhaalslag gemaakt. Waar het met de eerste generatie vooraan stond, is er in 10 jaar een hoop gebeurd. Op het gebied van praktisch gebruiksgemak en automatische opties weet de nieuwe Juke te overtuigen. Dat dit gepaard gaat met een paar opvallende ergonomische keuzes is iets waar mee geleefd kan worden.
Dat in die 10 jaar de vormgeving ongeveer hetzelfde is gebleven laat zien dat het ontwerp wellicht iets te ver voor zijn tijd was. De nieuwe LED lampen en de V-Motion grille hebben de Juke echter veranderd van rups tot vlinder. Een vlinder die zich nog steeds weet te onderscheiden in deze alsmaar groeiende groep.