Toen mij werd gevraagd of ik de Volkswagen ID.4 zou willen testen had ik eerst zo mijn twijfels. Als je privé regelmatig in een Polestar 2 rijdt, ben je namelijk al snel verwend. Veel vermogen, 150 kW DC laadvermogen en een 78 kWh accu, in combinatie met een all-wheel-drive aandrijflijn. Ik was er niet van overtuigd dat de elektrische Volkswagen ID.4 mij na een rijtest zou kunnen verrassen. Daarnaast heeft de Volkswagen ID.3 best wat softwareproblemen gehad na de introductie, de rijtest het kleine broertje van de ID.4 lees je trouwens hier. Maar na een vijf dagen durende rijtest heeft de Volkswagen ID.4 mij volledig weten te verrassen.
Wat is de ID.4?
De ID.4 is de eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen en maakt net als de ID.3 gebruik van het modulaire MEB-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische ID-familie. Het is een verrassend ruime elektrische SUV die in zijn segment, buiten zijn tweelingbroer de Skoda Enyaq, eigenlijk nog geen echte concurrent kent. De basisuitvoering van de Volkswagen ID.4 heeft consumenten adviesprijs van €40.690. Voor dat geld krijg je dan de ID.4 in de City uitvoering met 148 pk en een 52 kWh accupakket, goed voor ongeveer 290 kilometer actieradius in de praktijk. In ongeveer zeven en een half uur kun je thuis of via een openbaar oplaadpunt met maximaal 2-fase 7,2 kW de accu volledig ophalen. Snelladen kan gelukkig ook, maar wel met maximaal 100 kW via een DC snellader. In ongeveer 35 minuten laadt de Volkswagen 5 tot 80 procent aan stroom bij.
Als je toch met enige regelmaat wat langere afstanden rijdt of graag met de auto op vakantie gaat adviseer ik je om voor de ID.4 met een 72 kWh accupakket te kiezen. Dankzij het grotere accupakket kun je met een normale rijstijl en temperaturen van ongeveer 15 graden zo’n 350 kilometer aan snelweg rijden voordat de accu leeg is bij een snelheid van 100 km/h. Dankzij de 204 pk is deze variant ook net wat vlotter en laadt dankzij de 3-fase 11 kW lader de auto ook gewoon in zeven en een half uur de accu volledig op. Snelladen kan dan ook met maximaal 125 kW, opladen duurt voor beide accupakketten dus even lang. Uiteraard zijn er andere en luxere uitvoeringen leverbaar tegen een meerprijs. De Volkswagen ID.4 zelf samenstellen kan via de online configurator van Volkswagen.
Hoe rijdt de ID.4?
Als we de Travel Assist even vergeten, ontzettend lekker. Op wat de Travel Assist precies doet, kom ik later nog even op terug. Het is in feite een soort van autopilot. Zeker op de langere afstanden is zo’n optie erg prettig en zeker een aanrader. Maar wat is het fijn dat er eindelijk een elektrische auto is waar eigenlijk iedereen mee overweg kan. Met een gemiddeld verbruik van 17.6 kWh kun je nog een flink stuk rijden ook op de snelweg.
Natuurlijk is veel vermogen leuk, maar dat heeft de Volkswagen ID.4 helemaal niet nodig. De 204 pk is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.5 seconden. Je kunt dus prima met het alledaags verkeer mee. Ook op de snelweg of met inhalen heeft de Volkswagen ID.4 geen problemen. Let natuurlijk wel op dat je niet te lang te hard gaat rijden, want hoe harder je gaat rijden hoe minder actieradius er overblijft. In feiten is het natuurlijk niet anders dan bij een auto met benzinemotor, maar die tank je toch nog steeds wat sneller vol.
Ook op de Volkswagen ID.4 ontbreken de nodige veiligheidssystem en gadgets niet. Zo is onze rijtest bijvoorbeeld uitgerust met augmented reality (AR). Dit is een ontzettend leuke toevoeging en de ID.4 onderscheidt zich hiermee zeker van de concurrentie. Door visuele signalen via de voorruit te projecteren op het wegdek word je minder snel afgeleid door het navigatiesysteem. Wat ook aanwezig is, maar wat je ook uit kunt zetten, is de adaptieve snelheidsregelaar van de verkeersbordenherkenning. Rij je dus op de adaptieve cruise control en staan er borden langs de weg met een lagere maximum snelheid? Dan herkent de auto deze borden en past de snelheid van de adaptieve cruise control automatisch aan! Je hoeft eigenlijk alleen nog maar het stuur vast te houden en te genieten van de lekkere stoelen en de goede audio-installatie, heerlijk toch?
Hoe gaat het opladen?
Opladen bij een DC snellader gaat goed en het beloofde vermogen van 125 kW wordt dan ook binnen no time bereikt. Gelukkig maar, want een uur op een volle accu moeten wachten is niet fijn. Tijdens deze rijtest hebben we meerdere keren de accu goed leeg gereden en vervolgens tot 80 procent opgeladen. Wel aan een snellader die met de mogelijke 125 kW kon snelladen. Want met een 50 kW DC lader sta je nog steeds anderhalf uur aan de lader. Volgens Volkswagen mag dat dan ongeveer 38 minuten duren. De geschatte tijd tot het door ons ingestelde limiet van het opladen aan de paal wordt realistisch weergegeven en is erg accuraat. Dat hebben ze wel netjes ingeregeld en dat is fijn.
AC hebben we uiteraard ook uitgeprobeerd en ook hier zijn we niet voor verrassingen komen te staan. De Volkswagen ID.4 begon in alle gevallen direct zonder problemen te laden en heeft geen problemen vertoond tijdens onze rijtest. Gelukkig maar, want een elektrische auto niet op kunnen opladen is natuurlijk erg vervelend. Gelukkig wordt de software met de dag beter via OTA-updates (Over-The-Air) die mogelijk zijn bij de meeste nieuwe elektrische auto’s.
Sterktes
Inmiddels is het wel duidelijk denk ik, wat betreft het technische aspect voldoet de Volkswagen ID.4 gewoon aan onze verwachtingen. Natuurlijk zijn er concurrenten met meer belovende specificaties, maar dat zegt niet alles tegenwoordig. Kijk, je gaat het stoplichtsprintje van een Polestar 2 niet winnen, maar aan de snellader is de Volkswagen ID.4 toch een geduchte tegenstander. Gelukkig doet de afwerking ook niet onder aan zijn mogelijke concurrenten, die overigens vanbinnen allemaal een stuk minder ruim zijn.
Het multimedia- en navigatiesysteem werkt soepel en reageert lekker vlot. Daarnaast zijn we ook erg gecharmeerd geraakt van de mooi afgewerkte volledig elektrisch verstelbare stoelen. Ondanks mijn lengte van bijna twee meter zit ik erg lekker en is de zitting ook in lengte verstelbaar.
Verder is de auto uitgerust met ambiance sfeerverlichting. Niet uniek maar de meeste elektrische auto’s op dit moment bieden deze optie helaas niet aan. Je kunt zelfs verschillende kleuren onder en boven instellen. Heb je er iets aan? Nee, maar het is wel ontzettend leuk. Ik hou persoonlijk wel van soort mogelijkheden om het interieur toch naar eigen wens te personaliseren. Het geeft een gevoel van luxe en maakt het interieur een stuk levendiger.
Zwaktes
Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op de Travel Assist optie. Wanneer een (elektrische) auto is uitgerust met een adaptief cruise control systeem in combinatie met Lane keeping assist is het wel zo prettig dat dit systeem feilloos werkt. Je “geeft” immers de controle aan de auto. Echter bleek onze rijtest zich niet echt te willen centreren op de automatische piloot. Misschien blijft hij wel binnen de lijntjes, maar om nou op de witte streep te gaan rijden voelt toch niet erg prettig aan. De ervaring leert wel dat dit soort softwarematige problemen, want dat zijn het vaak, via een toekomstige (over-the-air) updates gewoon verholpen gaan worden.
Conclusie
De Volkswagen ID.4 heeft mij onverwachts toch weten te verrassen. Mijn complimenten aan Volkswagen voor deze ruime, volwassen doch normale volledig elektrische SUV. Waar ik moeilijk kan wennen aan de Volkswagen ID.3 heb ik eigenlijk weinig op of aan te merken op de ID.4 . Natuurlijk kun je een opmerking maken over het hoge plasticgehalte in het in- en exterieur of het beperkte vermogen in vergelijking met sommige andere elektrische auto’s, maar het stoort allemaal niet. Het is prettig dat hij gewoon in een fatsoenlijk tempo de accu op kan laden bij een DC lader, ondanks het beperkte DC laadvermogen. Nee, je hoeft je zeker niet te schamen in de nieuwe Volkswagen ID.4…