Bij oplaadstations voor elektrische auto’s is er sprake van een groot aantal laadpasaanbieders. Aan de ene kant betekent dat dat er onderlinge concurrentie is. Dat kan voor de EV-rijder positief uitpakken als de stroom zo goedkoop mogelijk aangeboden wordt. Een ander voordelig effect is dat de aanbieders hun best doen zich te onderscheiden in gebruikerservaring en -gemak. Aan de andere kant maakt het grote aanbod elektrisch rijden omslachtig. Door de hoeveelheid verschillende aanbieders gebruiken EV-rijders vaak meerdere laadpassen, om zo optimaal gebruik te kunnen maken van het diverse laadpalennetwerk in Europa. Maar welke aanbieder heeft de beste laadpas als je gewoon met één pas je elektrische auto wil opladen?

Er past geen pas meer bij 

Digitalisering heeft veel goeds gebracht en veel zaken makkelijker gemaakt. Bijna alles werkt via pasjes. Denk bijvoorbeeld aan je bankpas, identiteitskaart, rij- en kentekenbewijs, AH-bonuskaart, zorgpas, fitnesspas en bibliotheekpas. Als daar ook nog eens meerdere laadpassen bij komen, dan is je portemonnee al snel te dik om nog in je broekzak te passen.

Portemonnee vol pasjes, laadpas tentoongesteld op een tafel, donkere achtergrond, portemonnee in spotlight

Uit een recent rapport van NewMotion bleek dat 76% van de elektrische rijders twee of meer laadpassen heeft. Laadpassen zijn vaak compatibel met verschillende CPO’s (Charge Point Operators). De laadprijs kan per gekozen laadpalenbeheerder variëren. Als consument weet je niet altijd waar je aan toe bent. Een belangrijk probleem is dat aanbieders vaak onduidelijk zijn over de kosten. Het komt zelfs wel eens voor dat er een bedrag in rekening gebracht dat niet overeenkomt met de kostprijs die de aanbieder vooraf communiceert. Om een laadpas te kiezen die bij jouw situatie past, gaan we je in dit artikel op weg helpen.

Prijsbepalende factoren

Maarten Hachmang van laadpastop10.nl legt in het EV Jaarboek uit waarom EV-rijders ervoor kiezen om meerdere laadpassen te gebruiken. “Er zijn in Europa 450 pasaanbieders, 1100 stroomnetwerken en 2500 verschillende tarieven. Daardoor zijn er ontelbaar veel mogelijke combinaties die allemaal in een andere prijs en bruikbaarheid resulteren.” De goedkoopste optie is vaak een samenstelling van verschillende laadpassen, die vrijwel altijd varieert per bestuurder.

Contactloos betalen met de laadpas, bij een laadpaal, elektrische auto, oranje laadpas, laadkabel en stekker zichtbaar

Er is (nog) niet zoiets als dé beste laadpas voor elke EV-rijder, omdat je een laadpas voor een elektrische auto uitzoekt aan de hand van je eigen laadgedrag. Wel zijn er generieke laadpassen die voor een grote groep berijders geschikt zijn. Maar dat betekent nog niet dat die passen ook bij elke laadpaal werken. 

Aanbieder met grote verspreidingsgraad 

Het is logisch om toch eens na te gaan of er niet één gangbare laadpas geschikt is voor jouw situatie. Vooralsnog is er geen laadpas die gegarandeerd bij alle Europese laadpunten werkt en betalen met de bankpas is ook nog niet mogelijk. Wie één of twee laadpassen wil gebruiken, kan het beste zoeken naar een aanbieder met een grote spreidingsgraad. Bij voorkeur ga je voor de laadpas van een internationaal opererende partij, zodat je ook op vakantie kan met de elektrische auto.

Telefoon met laadpas-app, weergave dekkingsgraad laadpalen in Europa, elektrische auto, Tesla Model X vaag op de achtergrond
Het slimst is om een laadpasaanbieder met een grote laadpalendekkingsgraad te zoeken

Je komt dan al snel uit bij grote aanbieders, zoals Eneco eMobility, Engie Onderweg, Shell Recharge, MKB Brandstof, Plugsurfing en Fluctis. Hieronder bespreken we de beste opties voor laadpassen met een grote verspreidingsgraad. Hierbij is een top 8 gemaakt, beoordeeld aan de hand van de prijs (kosten per 200 kWh), het gebruikersgemak en overige pluspunten, zoals de duurzaamheid van de stroom. Onder andere Shell Recharge, Engie Onderweg en Fluctis onderscheiden zich door geen abonnementskosten te vragen, wat de prijs natuurlijk positief beïnvloedt. Ook is er in deze top 8 rekening gehouden met de laadpalendekkingsgraad in Europa. Om een idee te krijgen van de prijzen per kWh, hebben we de data van laadpastop10.nl gebruikt.

Beste laadpassen voor een elektrische auto

1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh)

Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO’s. Naast een ‘harde’ pas (in kaartvorm of sleutelhanger te bestellen) werkt de Shell Recharge App ook erg prettig, alleen al omdat alle laadpunten erin staan (niet alleen de laadpunten van de aanbieder zelf) en je kunt filteren op oplaadstekkers en laadsnelheid. Als je de pas aan je app koppelt, kun je laadsessies starten met de app en heb je geen pas meer nodig. Je betaalt geen abonnementskosten met deze pas. DC-laden op Shell Recharge-stations in Nederland is met €0,35 per kWh (tijdelijk) erg goedkoop voor snelladen. Het is ook prettig dat de stroom waar de Shell Recharge-laders op werken 100% groen is (windenergie opgewekt in Nederland). 

2. Elbizz (€ 73,14 per 200 kWh)

Met een netwerk van bijna 120.000 laadpalen in Europa, heeft Elbizz een goede dekking in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Italië. Maar ook in andere werelddelen staan palen van Elbizz. Deze laadpas is erg aantrekkelijk geprijsd, omdat je alleen eenmalig € 12,95 moet betalen. Daarna heb je bij Elbizz te maken met een opslag van € 0,06 per sessie. Deze laadpas is het goedkoopst per 200 kWh. Toch kleven er ook aan aantal nadelen aan deze aanbieder. Hij biedt niet het complete gebruiksgemak, omdat bijvoorbeeld een app of sleutelhanger ontbreekt. Ook kan deze aanbieder niet garanderen dat de gebruikte stroom 100% groen opgewekt is.

3. Engie Onderweg (€ 78,14 per 200 kWh)

Engie is een laadpas aanbieder met een goede laadpalendekking in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. Het mooie van Engie is dat het bedrijf werkt met ‘Garantie van oorsprong’-certificaten, waardoor je zeker weet dat elke geladen kWh op een groene manier is verkregen.

4. Fluctis (€ 76,54 per 200 kWh)

Fluctis heeft toegang tot hetzelfde laadpalennetwerk als Elbizz. Een belangrijk verschil is echter dat de kosten anders zijn. Er zit geen maximum aan de laadsessiekosten (€0,30 per keer + basis CPO-tarief), waardoor de kosten op kunnen lopen bij veel laadsessies. Daarnaast kan deze aanbieder niet de garantie geven dat de stroom 100% groen opgewekt is.

5. ANWB (€ 82,80 per 200 kWh)

ANWB maakt gebruik van hetzelfde laadpalennetwerk als Eneco. Nadeel van deze pas is dat de kosten voor snelladen in het buitenland onduidelijk zijn. Daarnaast is snelladen in Nederland aan de prijzige kant. Je kunt dus het beste voor de ANWB laadpas kiezen als je alleen AC laadt: daarvoor zijn de kosten immers in heel Europa gelijk.

6. Eneco eMobility (€ 83,40 per 200 kWh)

Het fijne van Eneco eMobility is dat deze aanbieder een vaste kWh-prijs hanteert in heel Europa. Dat maakt budgetteren een stuk makkelijker. De Eneco eMobility kaart is compatibel met laadpalen van Fastned, Allego en Ionity, maar de prijzen verschillen dan wel per merk. Het starttarief van 61 cent per sessie ligt wel aan de hoge kant. Een ander nadeel is dat deze aanbieder geen app heeft.

7. MKB Brandstof (€ 85,61 per 200 kWh)

De laadpas van MKB Brandstof heeft vooral een goede dekking in de Benelux en Duitsland. In andere Europese landen laat de dekking te wensen over. Een abonnement kost €10,77 per maand. Maar voor dat geld krijg je wel een heleboel services terug, zoals wasbeurten betalen met dezelfde pas en parkeren met de bijbehorende app. Een handige sleutelhanger behoort helaas niet tot de opties. Deze kaart is vooral geschikt voor mensen die niet ver op vakantie gaan en een hekel aan de administratie hebben.

8. Plugsurfing (€ 93,12 per 200 kWh)

Voor deze laadpas betaal je eenmalig €9,95, verder zijn er geen maandelijkse kosten. De laadpalendekking van Plugsurfing is erg goed in Europa, vooral in Noord-Europa. Het handige van deze aanbieder is dat je een laadpas in vorm van een sleutelhanger krijgt: ideaal voor mensen die veel reizen. Een groot nadeel is echter dat deze aanbieder gemiddeld 10% hogere prijzen hanteert dan de concurrentie. Daarnaast kan deze aanbieder ook niet garanderen dat de stroom 100% groen opgewekt is.

Conclusie

Bij deze top-8 beste laadpassen, speelde de factor ‘prijs’ een belangrijke rol. Maar andere factoren die voor een goede laadervaring zorgen zijn ook meegenomen. De beste laadpas voor een elektrische auto, is voor elke bestuurder en situatie verschillend. Laat je keuze vooral afhangen van jouw laadgedrag en houd rekening met bijvoorbeeld vakantieplannen. Met één van de bovenstaande laadpassen zit het qua dekkingsgraad in Noordwest-Europa altijd goed.

Categorieën

4 REACTIES
Reageren

  1. Arco schreef:

    Helaas wordt er nooit rekening gehouden met hybride rijders, want die hebben maar een kleine accu, dus laden met starttarief of een hoog maand abonnement is dan meestal ongunstig

  2. Joeri van Dam schreef:

    tja, dat was de goede oude tijd met prijzen van mei 2021. De datum dat dit artikel live ging.

  3. René schreef:

    Inderdaad. Hoe jullie op 73 Euro voor 200 kwh komen bij Shell is mij op basis van deze info https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven niet duidelijk

  4. AO schreef:

    Tarieven kloppen niet meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *