Volvo XC40 Recharge 70 kWh (1)

Dat de Volvo XC40 een aantrekkelijke auto is, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Van alle 18.420 nieuwe Volvo’s die op Nederlands kenteken gezet zijn, was ruim de helft (9.734 stuks = 53%) een XC40. In tegenstelling tot andere automerken verkocht Volvo niet alleen maar EV’s (elektrische auto’s), genaamd Volvo XC40 Recharge Twin. Dit model is in de Top-5 van elektrische autoverkopen niet terug te vinden. Misschien is dat wel de aanleiding geweest van de introductie van de nieuwe Volvo XC40 Recharge, maar dan zonder Twin. Dat is een volledig elektrische XC40, maar dan zonder elektromotor op de achteras én met een kleiner accupakket. Dat tezamen scheelt ongeveer 10.000 euro in aanschafprijs. Is dit model de moeite waard?

Volvo XC40 zonder Twin vanaf 45.995 euro

De volledige elektrische Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric P8 (ze moeten toch iets aan die typeaanduiding doen, wat trouwens in de toekomst ook zal gebeuren) is vanaf heden ook te krijgen als eenmotorige versie met alleen voorwielaandrijving. Vanaf 1 september is hij online te bestellen. Vanaf dat moment kun je er ook meer informatie over vinden. Maar je leest het nu alvast hier.

Volvo XC40 opladen laadpaal
Geen ander uiterlijk, maar een andere uitrusting is wel mogelijk

Zoals gezegd, je bespaart een kleine 10.000 euro als je de gelijk uitgeruste Plus-uitvoeringen met elkaar vergelijkt. 56.495 euro voor de Recharge Twin Plus versus 47.995 euro voor de Recharge. De Twin-loze XC40 wordt straks ook geleverd als goedkopere Core-uitvoering en dan loopt het verschil op tot ruim 10.000 euro. De goedkoopste Volvo XC40 is straks namelijk al leverbaar vanaf 45.995 euro (fiscale waarde 44.870 euro).

Kleiner accupakket voor XC40 Recharge

Naast het gemis van een elektromotor op de achteras, waardoor je 231 pk hebt in plaats van 408 pk, heb je ook een kleiner accupakket. De Twin heeft een 78 kWh accupakket en zijn goedkopere broertje moet het doen met 70 kWh. Het is maar een verschil van 8 kWh, dus het effect op de actieradius is beperkt. Zeker als je bedenkt dat hij maar één elektromotor hoeft te verplaatsen, wat hem lichter maakt én 8 kWh scheelt ook weer ongeveer 80 kg. Volvo geeft aan dat de actieradius van de 70 kWh versie op ongeveer 400 km WLTP ligt. Dat komt overeen met de range van de Recharge Twin.

witte volvo XC40 Recharge voor huis opladen
Verwacht dezelfde AC laadsnelheid (11 kW). Wat wordt de DC laadsnelheid?

1.500 kg trekgewicht. Of meer?

Waarin de Volvo zich onderscheidt ten opzichte van andere elektrische auto’s, is dat het de aantrekkelijkst geprijsde EV is met een hoog aanhangergewicht. Mocht je een middelgrote caravan willen/moeten trekken, dan kom je op de prijsladder als eerste de XC40 Recharge tegen. De XC40 heeft namelijk een geremd trekgewicht van 1.500 kg voor ‘slechts’ 45.995 euro (fiscale waarde 44.870 euro). De enkele elektrische auto’s met een soortgelijk of hoger trekgewicht kosten minimaal 20.000 euro meer.

We hebben in de wandelgangen trouwens vernomen dat het trekgewicht van de Volvo XC40 Recharge Twin modeljaar 2022 verhoogd wordt naar maar liefst 1.800 kg. Daarmee laat Volvo zien dat zijn elektrische auto kan meespelen met de grote jongens.

Meer XC40 op de weg

Met deze uitbreiding van elektrische varianten voor de Volvo XC40, zullen de verkopen van de XC40 nog verder stijgen én zal het aandeel volledig elektrische modellen groter worden ten opzichte van de XC40 brandstofbroeders. De goedkopere XC40 levert namelijk bijna geen actieradius in en met 231 pk én 1.500 (binnenkort 1.800 kg trekgewicht) verkoopt deze uitvoering vermoedelijk beter dan zijn sterkere broer.

De Volvo XC40, de best verkochte elektrische auto van 2021? Volvo heeft daarvoor nog een half jaar de tijd. De vernieuwde XC40 kan nu wel alvast via de dealers besteld worden. Levering geschiedt vanaf 2022. En dan is het SEPP potje voor particulieren ook weer gevuld.

Volvo XC40 rijdend platteland
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *