Al jaren kennen we Dacia van het typische Dacia logo in de vorm van een schild. Dacia kiest al voor deze vorm sinds de oprichting van het bedrijf in 1968. Sindsdien is elk vernieuwde Dacia logo een vorm geweest van het originele schild. Maar, Dacia gooit het roer om en gaat voor simpliciteit en soliditeit.
Dacia’s nieuwe identiteit
Dacia slaat een nieuwe weg in, althans, eerder een zandweggetje. Ze willen zich meer focussen op hun ‘outdoor’ visie en op de authenticiteit en eenvoudigheid van het merk. Dit doen ze niet alleen door een nieuw logo en embleem te introduceren, maar ook door een nieuw kleurenpalet toe te voegen aan de optielijst.
In het strategisch plan wat begin dit jaar werd gepresenteerd, stond dat Dacia zichzelf opnieuw wilde uitvinden. Het imago is omgegooid en er is nu nóg meer focus op wat Dacia écht Dacia maakt. Volgens Dacia zelf betekent dit authenticiteit, essentie, eenvoud en natuurlijk de juiste prijs.
Stoere styling en leuke logo’s
Het logo van Dacia is de afgelopen jaren wat ‘standaard’ geweest. We kennen het logo nog wel van toen het merk voor het eerst richting de Nederlanden kwam. Het blauwe schild met daarin wat glimmende driehoekjes. Tegenwoordig is het logo chroom, maar het ziet er nog steeds een klein beetje onhandig en 2009 uit.
Maar, aangezien Dacia in de toekomst de weg van de rigiditeit en eenvoudigheid wil induiken, heeft het merk haar logo en embleem daaraan aangepast. Het logo van het merk wordt het woord ‘Dacia’, uitgeschreven in robuuste en rechte letters. Er zijn minimalistische en strakke lijnen te zien, er is gekozen voor functionele lijnen. Zo kan je zien dat de D en de C eigenlijk dezelfde vorm hebben, maar dan omgedraaid.
Het embleem wat op de auto’s geschroefd gaat worden vanaf halverwege 2022 is een combinatie van de hiervoor genoemde D en C. Dacia stelt dat het logo een ketting symboliseert, die staat voor stevigheid en verbinding.
De stijlelementen die ze in het logo en het embleem hebben gestopt, gaan in de toekomst ook terugkomen in de styling van het merk. Zo zullen de auto’s een meer mechanica-geïnspireerde en geometrische styling krijgen, die soliditeit en robuustheid uitstraalt.
Kekke kleuren
Bij een nieuwe kamer hoort een likje verf. Zo ziet Dacia het ook. Het merk wil zich identificeren als een ‘back to nature’ merk, wiens auto’s je helpen met focussen op wat echt belangrijk is. Zo willen ze met hun nieuwe kleurenpalet een rustige achtergrond creëren, zodat jij op elke plek kan genieten van het moment, zonder dat je wordt afgeleid door de kleur van je auto.
Zo gaat fel blauw uit het assortiment en komen daar vele aardtinten voor in de plaats. Denk aan terracotta, kaki, donkergroen en zand. Daarnaast wil Dacia je de mogelijkheid geven om accentkleuren te verwerken in je nieuwe auto. Dat kan je doen door te kiezen tussen limoengroen en feloranje. Deze kleuren kunnen je auto volgens Dacia voorzien van een ‘technische toets’.
De nieuwe identiteit van Dacia zal geleidelijk de huidige overnemen, met als hoogtepunt de nieuwe logo’s en emblemen die halverwege 2022 op de auto’s te vinden zullen zijn. Daarnaast zal Dacia op de IAA in München een nieuwe zevenzitter gezinsauto onthullen in lijn met hun nieuwe identiteit.
Wij vinden het ook een erg grote stap voorwaarts! Over het woord eenvoudigheid, daar kan ik zelf ook geen goede reden voor bedenken, terwijl ik het zelf heb geschreven… Thanks voor je opmerking én je oplettendheid!
Daan namens dagelijksauto.nl 🙂
Ziet er goed uit en die natuurlijke kleuren vind ik een goed idee; kan weleens heel fraai worden.
(@redactie: ‘eenvoudigheid’? Waarom niet eenvoudig ‘eenvoud’ gebruiken?)