Er zijn een paar misverstanden over het leasen van een auto. Te vaak wordt er gedacht dat het alleen voor leaserijders is of rijke particulieren. Als we de hedendaagse private leaseprijzen bekijken, dan zien we dat dat zeker niet het geval is! Vooral met de opkomst van elektrische auto’s wordt private lease steeds interessanter.
Alleen zelf de brandstof/elektriciteit nog betalen
Het grote voordeel van private lease, maar ook operationele lease moge duidelijk zijn. Je betaalt een vast bedrag per maand waar dan gelijk veel kosten in zitten zoals onder andere allrisk verzekering, onderhoud en afschrijving. Je hebt bij het leasen van een elektrische auto direct het voordeel van het ontbreken van wegenbelasting. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk vrijgesteld hiervan. Dat scheelt direct in de (private) leaseprijs. Reken op een kostenbesparing van al snel 100 euro per maand.
Omdat je bij een (private) leaseauto nog wel de brandstof dient te betalen, kun je dat zien als rijgedrag-afhankelijke kosten. Deze kosten zijn daarom ook niet meegenomen in het leasetarief. Bij een elektrische auto betaal je natuurlijk geen brandstof, maar stroom. En omdat stroom bijna altijd goedkoper is dan brandstof, heb je bij een (private)leaseauto de minste bijkomende kosten.
Sterker nog, als je thuis oplaadt, dan ben je met 23 cent per kWh goedkoper uit dan bij een openbare laadpaal (35 cent per kWh) of snelladen (59 tot 79 cent per kWh). Mocht je thuis zonnepanelen hebben, dan daalt je kWh prijs van 23 naar 7 cent. Als je je elektrische auto ook nog zakelijk rijdt, dan kun je de thuisstroomkosten naar je bedrijf factureren voor 23 cent terwijl je inkoopprijs 7 cent is. Zo verdien je je zonnepanelen nog sneller terug. Gewoon een financieel advies tussendoor 😉.
(Private) lease voordeliger dan kopen?
Wat is goedkoper? Een auto leasen of kopen? Het grootste verschil is de partij die de auto betaalt. Leasemaatschappijen kopen namelijk niet één auto per jaar, maar vaak meerdere per dag. Met hun inkoopvolume kunnen ze aantrekkelijkere kortingen realiseren dan dat jij zou kunnen als je één auto koopt. Dit wordt weer in de maandelijkse leaseprijs verwerkt. Daarom is het praktisch niet mogelijk om tegen dezelfde kosten die auto te leasen. Want de korting die een leasemaatschappij krijgt bij de inkoop van een auto, geldt ook bij bijvoorbeeld de verzekering en het onderhoud. Uiteraard moet een leasemaatschappij ook winst maken, maar doordat zij vele auto’s in hun wagenpark hebben, kunnen zij hun volumevoordeel op verzekering en onderhoud doorberekenen aan de klant.
Rekenvoorbeeld private lease elektrische auto
Meten is weten, en dat geldt ook voor de kosten van een private leaseauto. Daarom hebben we de kosten van een elektrische Hyundai KONA Electric berekent als je de auto koopt. En deze vergeleken met de scherpe private leaseprijs, 344 euro per maand, Hyundai Nederland van de Hyundai KONA Electric.
Geheel objectief hebben we gekeken naar de kosten van de Hyundai KONA Electric als je deze privé zou aanschaffen. Hiervoor hebben we de ANWB autokostencalculator gebruikt en kwamen tot 477 euro (372 euro vaste kosten en 105 euro variabele kosten zonder stroomkosten).
De KONA Electric Comfort uitvoering hebben we vergeleken met de private leaseaanbieding van Hyundai Nederland. En omdat zowel de private leaseprijs als de operationele leaseprijs 349 euro bedraagt, zeg ik: “vraag me niet hoe het kan, maar geniet ervan!” Een verschil van 128 euro per maand (477 euro bij het kopen van een Hyundai KONA Electric versus 349 euro bij het (private) leasen van dezelfde elektrische auto) is gewoonweg veel.
BTW-verschil private lease en operationele lease
Die 349 euro voor zowel private lease als operationele lease heeft nog wel een BTW-verschil waar je rekening mee moet houden. Private lease wordt in basis altijd inclusief btw gecommuniceerd, omdat de doelgroep particulieren zijn. Bij operationele lease wordt de leaseprijs excl. BTW gecommuniceerd, omdat de doelgroep zakelijke klanten zijn. Dus die 349 euro van operationele lease is excl. BTW. Mocht je zakelijk de mogelijkheid hebben, dan kun je de KONA Electric zakelijk betalen waardoor je de BTW kunt aftrekken. Laat je van te voren wel goed hierover informeren.
Let op. We hebben in beide gevallen een tarief berekend bij een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Deze looptijd en dit kilometrage zal niet voor iedereen de praktijk zijn, maar het prijsverschil zal in beide gevallen groot genoeg blijven.
Als je in de markt bent voor het private leasen van een elektrische auto, dan zou ik het nu wel weten. Op dit moment is de Hyundai KONA Electric als private leaseauto een aantrekkelijk aanbod, maar ga voor jezelf na welke EV en welke looptijd en kilometrage bij jouw situatie past.