Na het dieselschandaal heeft Volkswagen het roer volledig omgegooid en zet het bedrijf volledig in op elektrisch rijden. Helaas blijkt het verkopen van elektrische auto’s voor de Duitsers moeilijker dan verwacht, zeker in EV-minnend China.
Tweede kans
De wereld keek met spanning toe hoe het grote Volkswagen de ommezwaai naar elektrisch maakte.
Als iemand een elektrische auto voor het gewone volk kon maken en het op kon nemen tegen het almachtige Tesla, dan was Volkswagen het wel. Dat ze dat kunnen, hadden ze in Wolfsburg met de Kever en de Golf als eens eerder bewezen.
Met de focus volledig op elektrisch rijden nam Volkswagen een enorme gok, al hadden ze na het dieselschandaal weinig keuze. Deed Volkswagen het goed, dan zou het bedrijf zomaar de leiding kunnen nemen in de race naar elektrificatie en zou de toekomst er zonnig uitzien.
Nee, zeggen de Chinezen
Helaas blijkt de werkelijkheid minder rooskleurig. De Volkswagen ID.3, feitelijk de elektrische opvolger van de Golf, is al een tijd te koop en ook de Volkswagen ID.4, de elektrische SUV, staat al een tijdje bij de dealers. De verkoopcijfers van de eerste helft van 2021 vertellen een interessant verhaal.
China loopt wereldwijd voorop met elektrisch rijden. Niet alleen is het de grootste automarkt van de wereld, ook rijden er meer elektrische auto’s dan waar dan ook. Dit is dus een heel belangrijke markt voor Volkswagen, die er al jaren vrij succesvol aanwezig was met benzinemodellen.
In de eerste zes maanden van dit jaar waren er niet minder dan 70.000 Chinezen die een testrit reden in de Volkswagen ID.4. Een indrukwekkend getal, maar helaas leidde dit nauwelijks tot verkopen. In totaal verkocht Volkswagen slechts 18.285 elektrische auto’s in China, dus dat is inclusief de Volkswagen ID.3! Het merendeel van de potentiële kopers haakt dus af na de testrit.
Onopvallend
Als reden voor de tegenvallende verkopen wordt gegeven dat de elektrische auto’s van Volkswagen te saai zijn voor de kopers in China. Ze zijn te generiek en te onopvallend. Dit euvel plaagt ook andere modellen van Volkswagen: ze missen een eigen gezicht.
Om dit te bewijzen maakte de Amerikaanse autosite Jalopnik een overzicht van de vijftien (!) verschillende SUVs en crossovers die Volkswagen wereldwijd verkoopt. Buiten dat ze bijna allemaal hetzelfde heten (T-Roc, T-Cross, Tiguan, Taigo, Tayron, Taos) zien ze er allemaal hetzelfde uit. Jalopnik daagt je uit om aan de hand van de foto te raden welk model het is.
Amerika en Europa
Helaas voor Volkswagen laat ook de rest van de wereld soortgelijke verkopen zien. In de Verenigde Staten verkocht Volkswagen in de eerste helft van 2021 slechts 5.756 exemplaren van de ID.4. Zo’n 85% van deze auto’s ging naar een koper die al Volkswagen reed.
In Europa, traditioneel de meest succesvolle markt voor Volkswagen, waren de cijfers een stuk beter. Echter, hier zijn het vooral Duitsers die elektrische auto’s van hun eigen Volkswagen kopen. Hoewel dat positief is voor Volkswagen, is dit niet genoeg voor de toekomst. Volkswagen zal actie moeten ondernemen om hun auto’s aantrekkelijker te maken voor kopers buiten die Heimat.
Tesla-killer
Hoe dringend is het? Laten we het zo illustreren: Volkswagen verkocht in de eerste zes maanden van 2021 wereldwijd in totaal 68.469 volledig elektrische auto’s (Volkswagen ID.3 en ID.4). En Tesla? Die verkocht in dezelfde periode alleen al 382.140 exemplaren van de Model Y.
Misschien dat meer interessante modellen van Volkswagen, zoals de langverwachte ID.Buzz, wel als warme broodjes over de toonbank vliegen. Tot die tijd kunnen we alleen maar roepen: Kom op, Volkswagen! De Chinezen bouwen al een betere Kever dan jullie! Maak je auto’s minder saai!