De Amerikaanse tak van Audi heeft kosten nog moeite gespaard voor een reclamevideo. Ze hebben er een waar kunstwerk van gemaakt. Des te vreemder dus dat hij direct na publicatie werd teruggetrokken – naar verluid omdat Audi Duitsland de video verboden heeft.
Direct verboden
De reclamevideo van Audi America, met zijn lengte van 13 minuten eigenlijk meer een korte film, kwam onlangs online op Youtube. Daar was hij echter ook snel weer weg. Ook op de social mediakanalen van Audi wordt de video nergens genoemd. Audi lijkt de video geheel te ontkennen.
Dat is opvallend, want er zit duidelijk veel werk in het maken van de video. De kwaliteit is extreem hoog, net zoals het aantal opvallende auto’s in de video. Verschillende bekende Audi-coureurs spelen een rol, net zoals Youtube-legende Doug Demuro. Het resultaat is een geweldige video, die gelukkig weer door donkere internetkrachten geüpload werd op Youtube, zodat de wereld hem toch kan zien.
Led Balloon
“Soms hebben we zoveel aandacht voor het bos, dat we de bomen niet meer zien”, zo begint de video. Een zakenman rijdt in zijn Audi e-tron naar huis, waar hij prompt geraakt wordt door een waterballon. Zijn kinderen nemen hem onder vuur en later doen zelfs de buren mee. Gelukkig komt zijn vrouw hem redden met een Audi RS Q8 vol waterballonnen.
Daarna ontspoort het verhaal volledig. In een gooi naar het verleden komen allerlei klassieke Audi’s voorbij. Terwijl een Auto Union Type C uit 1936 waterballonnen schiet uit zijn uitlaten arriveert meervoudig rally-kampioen Walter Röhrl in een Group B Quattro met meer waterballonnen. De hele geschiedenis van Audi komt voorbij – en wordt beschoten. Zelfs Le Mans-legende Tom Kristensen in zijn Audi e-tron quattro is niet veilig.
Raar verhaal
Audi America heeft duidelijk veel tijd en geld gestoken in het maken van de film. Gezien de zeldzame klassieke Audi-modellen in de film, de bekende coureurs en de vier filmlocaties op twee continenten is dit een flinke productie geweest. Des te zuur dat hij direct na publicatie weer werd ingetrokken.
Het gerucht gaat dat het hoofdkantoor in Duitsland dit allemaal niet zo zag zitten. Aldus een intussen verwijderd anoniem bericht op een forum kon Audi AG niet waarderen hoe de auto’s werden getoond. Daarnaast zou ook de boodschap van de video niet duidelijk zijn geweest.
Het is allemaal een raar verhaal. De video is absoluut briljant en toont het verleden, het heden en de toekomst van Audi op een leuke manier. Toch heeft Audi de video verboden. Nu lijkt het alsof het zakelijke Audi blijkbaar niet geassocieerd wil worden met een positieve kijk op het leven of met plezier hebben met auto’s. Een rare beslissing van Audi, of een extra publiciteitsstunt?
Bekijk de video hier (voor zolang hij nog online staat):