We kennen de Renault Captur allemaal, het is immers een van de eerste echte crossovers. In den beginne was de Captur nieuw en anders, nu zie je steeds vaker crossovers over onze wegen sjezen. Dus, wat nu? Renault moet de Captur nieuw en fris houden en zorgen dat ze opvallen tegenover de rest van de crossoverclub. Hoe doen ze dat? Met de Captur R.S. Line. Hoe is dat gelukt? Dat lees je hier.

SterktesZwaktes
+ Prettig in de omgang– Knullig scherm
+ Hoge kwaliteit– Identiteitscrisis
+ Verrassend veel passagiersruimte– Draadloos opladen vertoont kuren

Wat is de Renault Captur?

De Renault Captur is een van de eerste crossovers die men ter aarde bracht in de grote crossover-revolutie van een aantal jaar geleden. Toen de tijd was de Captur rond en leek het een klein beetje op een grote, ietwat opgeblazen Clio. Nu oogt de Captur heel anders. De Renault Captur heeft scherpe lijnen en agressieve styling, helemaal in lijn met de tijd. De R.S. Line geeft nog wat extra schwung aan het geheel.

De Captur heeft de vernieuwde en typische designtaal van het huidige Renaultgamma overgenomen. Zo vind je aan de voorkant de karakteristieke koplampen in de omgevallen U-vorm, hetzelfde geldt voor de achterlichten. Het is qua looks een echte Renault.

De Renault Captur R.S. Line
De huidige Renault-Styling is terug te vinden bij de Captur

Qua afmetingen lijkt de Captur soms groot en soms juist niet. Af en toe keken wij ernaar en vonden we hem erg flink, op andere momenten viel hij een beetje weg naast wat echt grote SUV’s. De interieurruimte is adequaat voor vier volwassenen, de achterbak laat wat te wensen over Dit komt vooral door de verhoogde bodem, die ruimte creëert voor het gereedschap in de vloer van de kofferbak.

De uitvoering die wij hebben meegekregen was de Renault Captur E-Tech Hybrid 145 R.S. Line. In het kort betekent dit dat het testmodel van ons een sportieve uitvoering was van een volgeladen model. De Captur heeft sportieve accentjes en wat performance-achtige details, dit is volgens ons vooral waar de R.S. Line in naar voren komt.

De R.S. Line details van de Captur
De R.S. Line details van de Captur
De R.S. Line details van de Captur

Hoe rijdt hij?

De Captur beschikt over 140 paarden die staan te trappelen om je vooruit te sleuren. 33 van die paarden zijn elektrisch. De motor doet de bulk van het werk, maar vaak genoeg schakelt de Captur vanzelf naar volledig elektrisch rijden. Bijvoorbeeld bij optrekken, langzaam rijden en bij constante snelheden op de snelweg. Dit verbaasde ons, want dit betekent dat we rustig voort worden gestuwd met 120 km/u door 33 elektrische pk’s.

Op het gebied van de vering van de Captur hebben we interessante ontdekkingen gedaan. De auto veert op sommige momenten erg strak en hard, terwijl op de andere momenten de auto aanvoelt als een springkussen. Dit heeft niets te maken met de R.S. line uitvoering, aangezien er geen aanpassing aan het veersysteem is gedaan bij deze uitvoering. Daarnaast kan de vering ook niet worden aangepast bij de rijstanden, dit is dus ook niet het euvel. Hierdoor is de auto soms wat oncomfortabel en beweegt hij af en toe onverwachts.

We kunnen vrij goed zien wat er om ons heen gebeurt, er zijn wel wat dode hoeken door de vorm van de carrosserie. Maar, die worden vooral tijdens het parkeren goed opgehelderd door de 360-graden camera. De camera kan ook worden ingeschakeld bij vooruitrijden, dus dat is ideaal. De bak van de Captur is erg goed, schakelen gaat onmerkbaar, zo ook het overschakelen van benzine naar elektrisch.

Qua rijervaring is de Captur over het algemeen prettig. Naast die ietwat vreemde vering is de auto comfortabel. De motor maakt bijna geen geluid en de auto en haar infotainmentsysteem is prettig in de omgang.

De E-Tech Hybrid uitvoering zorgt voor 33 elektrische Pk's
De E-Tech Hybrid uitvoering zorgt voor 33 elektrische Pk’s

Sterke punten

Het interieur van de Captur is een van zijn grootste pluspunten. De afwerking van alles is erg net en voelt kwalitatief erg hoogstaand aan. Alle stiksels, stoffen en rubbers voelen goed en alle knoppen hebben een echt indrukgevoel.

Naast de knoppen zijn de stoelen ook erg goed. De stoelen zijn iets sportief en hebben niet het sofa-gevoel van bijvoorbeeld de Citroën C3, maar ze houden je erg goed op je plek en bieden veel steun. Daarnaast waren onze stoelen uitgerust met R.S. line kunstleder én waren ze optioneel verwarmd. Dit was een prettige toevoeging in de koude zomernachten.

Nog even over de stoelen en in dit geval ook de achterbank. Het leek ons zo te zijn dat de interieurruimte voor passagiers zou tegenvallen. Dit bleek echter helemaal niet zo te zijn. Ondanks dat de stoelen vrij solide zijn, is er genoeg ruimte op de achterbank voor twee vrij lange volwassenen. Mochten we in de knel komen met onze benen, konden we de achterbank nog iets naar achter schuiven ook.

Het interieur van de Captur is erg mooi en goed afgewerkt
Het interieur van de Captur is erg mooi en goed afgewerkt

De Renault Captur is prettig in de omgang. Hiermee bedoelen we dat het een makkelijke auto is om te gebruiken. De automaatpook is vanzelfsprekend, de lay-out van de knoppen is duidelijk en makkelijk te gebruiken en de auto is eenvoudig te besturen. Dit laatste komt deels ook door de enorm fijne hulpsystemen zoals adaptive cruise control en lane keep assist.

Het verbruik van de Captur is ietwat moeilijk te peilen. De Captur rijdt grotendeels elektrisch, dus dan is het verbruik natuurlijk niets. Maar, zodra de benzinemotor aanslingert is het verbruik soms ineens erg hoog, denk aan 1 op 15 of soms zelfs 1 op 7. Dit komt omdat de motor soms hard moet werken om de batterijen op te laden of natuurlijk de auto aan te drijven, soms zelfs tegelijkertijd.

Zwakke punten

Een van de zwakkere punten van de Renault Captur is het scherm. De grootte en de manier hoe het werkt is allemaal prima deluxe. Maar, het gebruik van het scherm staat daar haaks tegenover. Het scherm voelt verouderd aan qua aanrakingsgevoel en het navigatiesysteem lijkt te komen uit 2010.

Daarnaast is het scherm erg langzaam en soms ongevoelig, wat onhandig is als je tijdens het rijden iets wil aanklikken. Ook duurt het soms erg lang voordat het scherm is opgestart, waardoor je niet snel je verwarming of navigatie kan instellen voor je vertrek.

Draadloos opladen is standaard op de Captur, wat heel erg prettig is. Wat we wel jammer vonden, is dat dit systeem verrassend veel kuren vertoont. Het kwam regelmatig (bijna elke rit) voor dat de telefoon in het bakje werd gelegd, even kort oplaadde en daarna een foutmelding verscheen op het infotainment scherm van de Renault Captur.

De melding gaf aan dat metalen voorwerpen uit de oplaadbak moesten worden verwijderd terwijl er geen metalen voorwerpen aanwezig waren in de oplaadbak. Dit is storend, de telefoon moet dan namelijk worden verwijderd uit de bak en opnieuw worden neergelegd, waardoor het opladen wél gewoon werkt.

De knoppen en zo ook de startknop voelen goed aan
De knoppen en zo ook de startknop voelen goed aan

Een ander, al dan niet kleiner, zwak punt wat wij hadden ontdekt is de ogenschijnlijke identiteitscrisis van de Renault Captur R.S. line. Het is een cross-over, geschikt voor (jonge) families of volwassen in een andere samenstelling. Toch heeft de Captur een sportievere uitvoering gekregen in de smaak van de R.S. line, het model wat wij hadden.

Maar, waar de Captur R.S. line sportief lijkt door het sportpakket aan de buitenkant, de R.S. line logo’s en het sportieve interieur, is het eigenlijk gewoon een normale Captur. Er is in de basis niks anders aan de Captur R.S. line in vergelijking met de normale Captur met 140 pk. De motor is hetzelfde, net als de aandrijflijn, het chassis en de vering etc. Dus, bij ons rest de vraag, wat is het nut van een R.S. line pakket naast de looks?

In onze ogen heeft de Captur R.S. Line een verkeerd masker op. Hij oogt sportief en agressief, zo doet de naam van de R.S. Line uitvoering hem ook overkomen. De rode lijntjes, R.S. badges en stoere accenten geven hem de uitstraling van een pitbull. Dit is jammer, omdat het eigenlijk gewoon een leuke Spaniël is. Het is een soort schaap in wolfskleding, schapen zijn ook leuk, maar niet als je een wolf wordt beloofd.

Uitrusting

Bij onze versie van de Captur zaten standaard veel leuke dingen, dit mag ook wel bij een top-of-the-line uitvoering. Zo kregen wij bijvoorbeeld een draadloze telefoonoplader, een lederen stuurwiel en verkeersbordherkenning in samenwerking met het navigatiesysteem. Als opties hebben wij gebruik mogen maken van verschillende veiligheidspakketten, waaronder allerlei waarschuwingssystemen. Daarnaast kon onze Captur automatisch inparkeren, wat voor ons een hele ervaring was.

Het navigatiesysteem is in de omgang prettig, als je de looks even wegdenkt. Het systeem werkt goed en is makkelijk in te stellen. Een nadeel van het infotainmentsysteem is de vooraf genoemde langzame en knullige aard. Een groot pluspunt is de geluidskwaliteit van de speakers en het feit dat het navigatiesysteem laat zien hoe duur de benzineprijzen zijn bij tankstations waar je langs rijdt, erg leuk!

Het stuurwiel met alle toeter(s) en bellen

De Renault Captur is uitgerust met automatische koplampen, groot licht en ruitenwissers, wat zorgt voor een relaxte rijervaring. Ons model was ook uitgerust met de optionele keyless entry en startfunctie. Dit is ideaal voor als het regent en je wil snel instappen, de auto gaat namelijk open als je de sleutel in de buurt hebt en je de portiergreep vastpakt. Daarnaast is een startknop altijd gaaf.

De tellers van de Captur
De tellers van de Captur
Sportief en mooi, het intereur van de Captur
Sportief en mooi, het intereur van de Captur

Conclusie rijtest Renault Captur

De Renault Captur R.S. line is een cross-over die er goed uit ziet, prettig te gebruiken is en doet wat hij moet doen. Het interieur is comfortabel en van hoge kwaliteit. De opties zijn toereikend maar het scherm laat te wensen over. De ruimte in de auto is erg goed, voor passagiers is er genoeg ruimte om goed te kunnen vertoeven. Al met al is het een prima auto, al geeft de R.S. line uitvoering wel een vreemde nasmaak.

De Renault Captur is verkrijgbaar vanaf 23.720,- euro. Onze auto was een topmodel met veel opties, deze kostte 36.059,- ekkermannen.

Alle mooie foto’s in dit artikel zijn gemaakt door @semberger_ in opdracht van dagelijksauto.nl. Hij is beschikbaar voor fotografiewerk.

De Captur zwaait u uit
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *