Meer dan twintig verschillende milieuorganisaties, waaronder Greenpeace, eisen een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen. Op de website verbiedfossielereclame.nl is inmiddels een handtekening petitie gestart om deze wijziging via het Europees burgerinitiatief door te voeren.
Wat willen de milieuorganisaties?
Greenpeace meldt dat de schadelijke stoffen van fossiel aangedreven voertuigen schadelijk zijn voor het milieu en de volksgezondheid. Het pleit daarom voor een algeheel verbod op reclame voor instanties zoals olieraffinaderijen en budget airline vluchten. Shell wordt hier specifiek in benoemd, omdat het volgens de milieuorganisaties teveel bezig is met het zogenoemde ‘Green Washing‘.
Het verbod op reclame voor fossiele brandstoffen wordt door de organisatie vergeleken met het tabaksreclameverbod. Dit verbod is in Nederland al sinds 1990 van toepassing maar in andere landen duurde dit echter wat langer. Dit zorgde vooral in de sportwereld soms voor conflicterende reacties. Een bekend voorbeeld hoe de tabakswereld daarmee omging is in de Formule 1 te vinden. Rond de millenniumwisseling was het bijna een noodzaak om een grote tabaksbedrijf achter je te hebben. Marlboro, West, Benson & Hedges zijn slechts enkele voorbeelden van sponsoren die verbonden waren met de grote teams. Om het verbod van tabaksreclame te omzeilen in landen waar dit niet mocht, was er op de plaats van de sponsoring een alternatief bedacht. Denk hierbij aan Buzzin Hornets bij Jordan, Mika voor McLaren of een barcode bij Ferrari.
Greenpeace wilt dit soort reclame voor fossiele brandstoffen tegengaan door een algeheel reclameverbod te eisen via de Europese Unie.
Europees burgerinitiatief
Wanneer een persoon of een organisatie iets wilt veranderen binnen de Europese Unie, dan hebben zij de mogelijk om dit te doen via het Europees burgerinitiatief. Door een miljoen handtekeningen te verzamelen, heeft ieder Europese burger het recht om een wetsvoorstel voor te leggen bij de Europese Unie. Een voorbeeld hiervan is het red de bijen en de boeren voorstel. Zij hebben met 1.154.024 handtekeningen een wetsvoorstel gedaan voor het geleidelijk elimineren van synthetische pesticiden tegen 2035.
Wat betekent dit voor de auto-industrie?
Protesten tegen de auto-industrie is geen nieuw fenomeen. Waar er aan het begin van de eeuw nog een grote weerstand was tegen SUV’s, is het inmiddels gegroeid naar één van de meest populaire carrosserievormen. Echter laat het vooral zien dat grote bedrijven in de gaten gehouden worden met betrekking tot het milieu. Gelukkig zijn er tegenwoordig betere oplossingen voor de bij en boervriendelijke bestuurder.