Na het grote succes wat Mazda heeft geboekt met de CX-5, is het nu tijd voor de introductie van zijn/haar stoere achterneef/-nicht. De CX-50 is vergelijkbaar met de CX-5, maar dan een stukje ruiger, stoerder en hoekiger. Helaas is de machine alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten, wij krijgen hem niet.
Wat is de CX-50?
Zoals u wellicht al denkt, is de CX-50 een uitbreiding van met Mazda gamma met weinig verandering. De Mazda CX-50 is gebaseerd op de CX-5. Hij vervangt de CX-5 niet, maar het is een uitbreiding op het huidige wagenpark wat Mazda aanbiedt.
In een oogopslag kan u zien dat het om een echte Mazda gaat. De lijnen en de algemene designelementen zijn typisch Mazda. Al kan je wel goed zien dat Mazda bij de CX-50 gebruik heeft gemaakt van wat meer hoekige lijnen.
Die bekende ronde Mazda-lijnen zijn minder te vinden op de Mazda CX-50. De hoekige wielkasten, voor- en achterlichten en de velgen zijn niet helemaal in lijn met de ronde, organische lijnen.
Ook het interieur is minder rond en meer hoekig dan ooit tevoren. Over het algemeen is het interieur erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Mazda 3. Maar, bijvoorbeeld de rechtopstaande ventilatorroosters breken de traditie en schijnen nieuw licht op de Mazda-designtaal.
Hoe komt hij vooruit?
De Mazda CX-50 wordt aangedreven door een 2.5 liter viercilinder met turbo. Die motor wordt aan een automaat met zes versnelling gehangen, meer is nog niet bekend over het apparaat. De motor levert 255 pk en 434 Nm aan koppel.
De Mazda CX-50 is standaard four wheel drive. Naast de benzinevariant die nu is aangekondigd, komen er ook verschillende (half-)elektrische versies op de markt. Waaronder, u raadt het al, een hybride uitvoering.
Helaas komt de CX-50 niet naar Nederland. Wij moeten wachten op de CX-60 en de CX-80. Maar, ons wachten wordt beloond, want die komen onder andere met een optionele zes-in-lijn.