Je ziet ze steeds vaker op het Nederlandse wegdek: Aiways U5’s. Ondanks dat de boer niet eet wat hij niet kent, hebben aardig wat Hollanders zich laten overtuigen door deze grote vriendelijke reus. We reden eerder al met een gewone uitvoering, maar ditmaal onderwerpen wij de luxer uitgevoerde Aiways U5 Premium aan een rijtest.
Sterke punten | Zwakke punten |
---|---|
+ Binnenruimte | – Alarmlichtenknop |
+ Extra opties | – Geen dashboardkastje |
+ Binnenkort met 3-fasenlader | – Knopjes op stuurwiel |
Wat is de Aiways U5 Premium?
We kunnen het goed voorstellen als je nog nooit van de naam Aiways gehoord had. Het merk bestaat ook nog niet zo lang; in 2017 werd het opgericht en 3 jaar later kwam het eerste model: de U5. Op het moment van schrijven rijden er al honderden U5’s rond in Nederland.
Aan de buitenkant valt al meteen op dat de Aiways U5 Premium een grote jongen is. Hij is 4,70 m lang, 1,87 m breed, 1,68 m hoog en hij weegt een goede 1.745 kg. Het design van de Aiways is moeilijk te vergelijken met andere merken. Aan de achterzijde lijkt het enigszins op Jeep, mede doordat het zo’n uit de kluiten gewassen SUV is. De voorzijde heeft een unieke vormgeving; doordat een grille ontbreekt heeft de Aiways een nietszeggend gezicht. Onder de hoog geplaatste koplampen zitten zwarte sierdelen, één daarvan bedekt de laadaansluitingen.
Zodra je met de sleutel op zak in de buurt komt, springen de verzonken handgrepen naar buiten. Wanneer je de deur opent, vind je binnenin een stel solide witleren voorstoelen. Dankzij het panoramadak van de Premium-versie valt er veel licht naar binnen. De rest van het interieur ziet er ook goed uit en is samengesteld in twee kleuren: crème-wit en bruin. Je dacht dat de BMW iX cool was met zijn hoekige stuurwiel? De Aiways U5 had het al voordat BMW de iX onthulde. Achter het stuur bevinden zich drie kleine schermpjes die inzicht geven in het verbruik, de belangrijkste rij(assistent)gegevens en de multimediaspeler. In het midden zit een groter scherm voor het bedienen van het multimediasysteem. Hiermee kun je o.a. ook het panoramadak en de achterklep elektrisch openen en sluiten.
Extra Premium opties
De Aiways U5 Premium biedt tegen meerprijs wat extra opties, maar eigenlijk is de U5 standaard al goed uitgerust. Hij komt altijd met o.a. keyless entry en keyless go, Lane Keeping Assistant, dodehoekdetectie en een automatisch noodremsysteem. Een opvallend verschil ten opzichte van de standaardversie die we eerder reden; in het middenconsole zit een vakje waar je je telefoon in kan leggen om op te laden. Bij de Premium-versie is het vakje afgedekt door een klapschermpje met touch-functies. Je kunt er de airconditioning mee bedienen. Het klapschermpje is zo gemaakt dat het dicht kan met een laadsnoer ertussen. Je kunt dus nog gewoon je telefoon aan de lader leggen in het vakje. Is je telefoon geschikt voor draadloos opladen? Dan kan je hem in de U5 Premium ook zonder laadsnoer opladen.
Hoe rijdt hij?
De Aiways U5 rijdt eigenlijk precies zoals je het verwacht. Ook tijdens de rit merk je dat het een auto van flink formaat is. Maar hij biedt goed overzicht dankzij de hoeveelheid ruiten, de spiegels en de achteruitrijcamera.
De elektrische aandrijving maakt de Aiways U5 ook nog eens vrij vlot. Zijn 204 pk/310 Nm sterke elektromotor is goed voor een 0-100-acceleratie van 7,8 seconden. Het bakbeest heeft een topsnelheid van 160 km/u.
Onderweg helpen de Lane Keeping Assistant, dodehoekdetectie en een automatisch noodremsysteem om je veilig op de weg te houden.
Laden met de Aiways U5 Premium
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Aiways U5, maar onderhuids zijn ze allemaal hetzelfde. De elektromotoren zijn even sterk en het accucapaciteit bedraagt te allen tijde 63 kWh. Met een volle acculading zou je volgens de WLTP meer dan 400 km af kunnen leggen. Aiways garandeert een minimale batterijcapaciteit van 75% na 8 jaar of 150.000 km.
Tot nu toe kon je de Aiways alleen met een 1-fase lader krijgen. Maar binnenkort levert Aiways de U5 met een 3-fasenlader. Daarmee kan de U5 11 kW AC-laden bij publieke laadpalen en aan de wallbox thuis. DC-laden gaat met een maximaal vermogen van 92 kW.
Sterke punten
De configurator van Aiways is super simpel: er zijn geen optiepakketten mogelijk, je kiest gewoon uit Showroom of Premium. De Aiways U5 Premium kost 3.900 euro meer dan de Showroom-versie en voor dat geld krijg je wat leuke extra’s terug. Zo is het openschuifbare panoramadak exclusief voor de Premium-versie. Daarnaast krijg je een draadloze telefoonlader en stoelverwarming in de Premium-versie. Bovendien kun je de automatische achterklep openen met een voetbeweging onder de achterbumper. Handig als je je handen vol boodschappen hebt!
Dat Aiways direct vol inzet op elektrische auto’s, is bij de U5 merkbaar in het interieur. Achterin heb je zeeën van ruimte, dankzij zijn formaat en vlakke vloer. De kofferbak heeft een inhoud van 432 liter, maar klap je de achterbank in, dan vergroot je de bagageruimte tot 1555 liter. Daarnaast heeft de Aiways voorin ook nog wat laadruimte; hij heeft namelijk een frunk. Een handige opbergplaats voor je laadkabel; de laadaansluiting zit tenslotte ook aan de voorkant van de auto.
Dankzij een update is de Aiways U5 binnenkort met een 3-fasenlader te krijgen. De 1-faselader was eerst een van de minpunten. Na deze update kan de U5 qua prestaties heel goed meekomen met zijn concurrenten.
Zwakke punten
Aiways is nog maar een jong merk, en dat is merkbaar aan sommige eigenaardigheden. Zo hebben de interieurdesigners van Tesla afgekeken dat je de gevaarlichtenknop in het plafond kunt verwerken. Een onhandige plek, want in noodgevallen moet je de knop intuïtief kunnen vinden en indrukken. De meeste mensen denken er in zo’n situatie niet aan om naar boven te kijken. Een ander gek dingetje is dat er geen dashboardkastje in de Aiways U5 zit. Nog nooit eerder zagen wij een auto waarbij de gebruikershandleiding in een opbergvak van de kofferbak lag.
Aiways heeft geen eigen navigatiesysteem. Maar op zich is dat geen ramp, je kunt immers wel via Apple Carplay of Android Auto navigeren. De afwerking in het interieur is best prima te noemen, met uitzondering van de drukknopjes op het stuur. Die voelen een beetje goedkoop aan.
Conclusie rijtest Aiways U5 Premium
De Aiways U5 heeft inmiddels goed voet aan land gezet in Nederland. Ondanks de onbekendheid valt hij goed in de smaak. ‘Ruimtewonder’ is een kernwoord als het over deze auto gaat. In de week van de rijtest heb ik de Aiways U5 Premium gebruikt om te verhuizen. Het kostte me slechts twee ritjes om mijn complete huisraad van A naar B te vervoeren.
Je koopt de Aiways U5 al voor minder dan 40.000 euro. De standaardversie is eigenlijk al een prima uitgeruste auto. Maar wil je hem helemaal compleet maken, dan kies je de Premium uitvoering met stoelverwarming, draadloze telefoonlader en een automatische achterklep met voetbediening. De upgrade naar 3-fasenlader was een belangrijke laatste stap om op gelijke voet te komen staan met de concurrentie. We zijn benieuwd wat er voor Aiways in het verschiet ligt.