Kia en moederbedrijf Hyundai behoren tot de voorhoede met elektrisch rijden. Toch vind ik mezelf op weg naar Kia voor een rijtest met een Kia Ceed met een viercilinder benzinemotor. Niet elektrisch, niet hybride. Is deze auto nog wel bij de tijd?
Sterktes | Zwaktes |
+ Bruikbaarheid | – Geen hybride |
+ Sport-stand | – Adaptive cruise control |
+ Lichten | – Sluiten kofferdeksel |
Wat is de Kia Ceed GT-Line?
Tussen 2010 en 2013 schitterde de Kia Ceed (toen nog Cee’d) als ‘reasonably priced car’ bij Top Gear. Als toonbeeld van een doorsnee en saai automobiel werd hij door talloze beroemdheden over het circuit getrapt. Anno 2021 is de Kia Ceed veel veranderd, en toch ook weer niet.
Naast de familie-uitbreiding met de ProCeed, de Xceed en de Ceed Sportswagon staat de gewone Ceed nog steeds sterk als hatchback. Vier portieren, een grote kofferdeksel: gewoon zoals we ze kennen van vroeger. Hij is er met een mild hybride motor, maar de sportievere modellen doen het gewoon met een ouderwetse 1,5 liter vierpitter voorin.
Bovenin de voedselketen vinden we de Ceed GT met zijn 204 pk. Net daaronder staat de identiek ogende maar minder krachtige Kia Ceed GT-Line van deze rijtest. In dit tijdperk van elektrische auto’s is het vermogen van 160 pk niets meer om over op te scheppen. Toch pretendeert de GT-Line een heleboel met zijn pseudo-functionele luchthappers in de bumper en zijn opvallende kleurtje.
Hoe rijdt hij?
Op papier is het vermogen niet indrukwekkend, maar de Kia Ceed GT-Line weegt slechts 1360 kilo. Geen zware accu’s hier! Een goed recept voor een sportief rijgedrag dus. Desondanks kan de Kia Ceed de ingrediënten niet direct omzetten naar het bijbehorende gevoel. De schuldige steekt eigenwijs uit de middenconsole: het pookje van de automaat.
Bij normaal optrekken wandelt de zeventraps automaat snel door de versnellingen, waarschijnlijk om het benzineverbruik in toom te houden. Bij 50 km/u rijdt hij al in D5, en heb je dus al vijf schakelmomenten gehad. Omdat deze elkaar rap opvolgen en de auto elke keer iets inhoudt, lijkt het alsof de auto hortend en stotend wegrijdt.
Ook bij het flink intrappen van het gaspedaal lijkt de automaat eerst in de handleiding te moeten opzoeken wat hij moet doen onder deze omstandigheden. Oja, terugschakelen, dat was het! Al met al maakt het dat de Kia Ceed zwaarder en logger aanvoelt dan zou moeten.
Het medicijn is echter de knop met ‘sport’ op de middenconsole. Na indrukken kleuren niet alleen de tellers wit maar het lijkt alsof de auto de helft van zijn gewicht achterlaat. Plotseling rijd je in de vlotte, lichtvoetige hatchback die de Kia Ceed hoort te zijn. De automaat schakelt later op en vroeger terug, waardoor de auto ineens direct reageert op bewegingen van jouw rechtervoet. De Kia Ceed doet zijn stropdas af en laat even zien dat hij niet wars is van een feestje.
Sterke punten
Net zoals veel andere hatchbacks lacht de Kia Ceed in het gezicht van al die crossovers en SUV’s op de weg. Met krap 4,3 meter lengte past de Ceed overal in en tussen. De achterbank is groot genoeg voor de kinderen want hoe vaak heb je nu volwassenen achterin zitten? De vierkante kofferbak van 395 liter accepteert meer van je spullen dan de bescheiden buitenmaten doen vermoeden.
De Kia Ceed neemt al het goede van andere auto’s en combineert dit zonder te overdrijven. Hierdoor is het de geschikte auto voor elke situatie. Zoek je een goed afgewerkt interieur zonder premium prijs? Of voldoende ruimte voor passagiers en bagage terwijl je toch in elk parkeervak past? Of een auto die je zonder poespas van A naar B brengt, maar toch sportief is als jij dat wil? De Kia Ceed GT-Line biedt het je.
Even moeten we aandacht besteden aan de achterlichten, die exclusief zijn voor de GT en de GT-Line. Talloze lampjes in een honingraatstructuur glimmen je tegemoet, en de richtingaanwijzer trekt er als slangen doorheen. Ook de koplampen zijn het bekijken waard. Drie pijlvormige dagrijlampen vormen hier tegens de oranje knippers. Deze lampen tillen de onopvallende Ceed naar een hoger niveau.
Zwakke punten
In een wereld waarin een liter benzine meer dan twee Euro kost, kun je je afvragen voor wie de Kia Ceed GT-Line is. Het verbruik van 1 op 15 is niet ongewoon voor dit type auto, maar voor de prijs van een Kia Ceed koop je bij de concurrent een zuinige hybride. Waarom gaan voor een benzinemotor? Voor een sportauto is deze keuze te rechtvaardigen, maar zo sportief is de Kia Ceed GT-Line niet. De elektrische push van een hybride aandrijving zou de Ceed juist sportiever kunnen maken.
Een eigenaardigheidje dat we ervoeren met de Kia Ceed had te maken met de kofferdeksel. Nu zijn we altijd zuinig met testauto’s, maar blijkbaar gooiden we de kofferdeksel steeds niet hard genoeg dicht. Regelmatig vertelde de auto ons dat hij nog open stond. Ook met de portieren hebben we dit gehad. Na een paar keer gaat dat vervelen. Blijkbaar moet je bij de Kia Ceed de portieren hard dicht gooien.
Uitrusting
Een hatchback met een benzinemotor mag dan wat ouderwets klinken, de Kia Ceed GT-Line is van alle moderne snufjes voorzien. Die zijn over het algemeen erg prettig en eenvoudig te bedienen. Van de rijbaanassistent hebben we al eerder gezegd dat deze teveel naar het midden van de weg stuurt. Op de linkerbaan van een snelweg vol vrachtverkeer rijdt dit niet echt relaxed.
De adaptive cruise control mag wat ons betreft wel wat sneller optrekken. Nu liet hij in de file grote gaten vallen, om deze vervolgens op snelheid dicht te rijden. Hierbij moest hij regelmatig weer vol in de remmen voor de langzame voorganger. Met iets sneller optrekken voorkom je dit jojo-gedrag.
Zoals het een testauto betaamt, was de Kia Ceed van onze rijtest voorzien van alle gemakken. Een enorm panoramadak laat daglicht in het interieur stromen. De speciale suède GT-Line stoelen schuiven bij instap automatisch in de juiste stand en zijn verwarmbaar. Het 12,3 inch scherm is van een prettig formaat en goed afleesbaar. Het dashboard is een goede mix van fijne materialen en plastic.
Conclusie rijtest Kia Ceed GT-Line
De Mitsubishi Eclipse, de Ford Puma, het sportwagenmerk MG: allemaal reïncarneerden ze tot crossovers en SUV’s, want dat is wat mensen willen tegenwoordig. De Kia Ceed is gelukkig de praktische hatchback gebleven. Hij is er voor mensen die snappen dat ‘hoger’ niet automatisch ‘ruimer’ of ‘veiliger’ betekent en die vooral op zoek zijn naar bruikbaarheid.
De Kia Ceed is niet spannend, maar dat hoeft niet direct negatief te zijn. Je zou kunnen zeggen: hij komt alleen tot zijn recht in sport-stand. Echter, je kunt hem echter ook zien als een normale, praktische gezinsauto, die een sportief rijgedrag onder een knopje heeft verstopt. Het valt alleen te bezien of de Kia Ceed GT-Line sportief genoeg is om de keuze voor een verbrandingsmotor te rechtvaardigen.
Foto’s en tekst: Maarten van der Westen ~ dagelijksauto.nl
Ik heb ook deze Kia Ceed GT plus line en herken de traagheid niet van de DCT automaat in gewone stand.
Ik lees ook wel eens dat straatje keren lastig is omdat de automaat traag reageert op vooruit naar achteruit maar ook dat is bij mijn auto zeker niet zo.
Misschien moet de automaat eerst wat kilometers erop hebben zitten? Ik kocht hem 2e hands met 25.000km op de teller en niks van de minpunten te bemerken. En ja, in de sportstand gaat hij er echt flink vandoor.