Mijn eerste ervaring met Kia was de mintgroene Sephia die een vriendin had. In 1993 was de Sephia het eerste model dat Kia in Nederland verkocht. Toen deed men nog lacherig over dat ruwe, ongepolijste koekblik uit Zuid-Korea. Hoe anders is dit sentiment nu, als ik voor een rijtest in de volledig elektrische Kia EV6 stap.
Sterktes | Zwaktes |
+ Design | – Regeneratie |
+ Ruimte | – Snelheidsmeter |
+ Snelladen | – Toegang Frunk |
Wat is de Kia EV6?
Kia en moederbedrijf Hyundai verpletteren de concurrentie als het gaat om elektrisch rijden. Ze waren er niet alleen vroeg bij, maar op technisch vlak lopen ze ver vooraan. Met een uitstekend bereik en snellaadopties brengen ze elektrisch rijden naar de gewone mens. Dat doen ze ook nog eens met opvallende, vernieuwende ontwerpen.
Kijk bijvoorbeeld eens goed naar de Kia EV6. Een opvallende auto, daar is iedereen het wel over eens. Als je de auto van voren bekijkt, lijkt het een heel andere auto dan vanaf de achterkant gezien. Zijn scherp aflopende, korte motorkap (noemen we het nog zo?) maakt duidelijk dat er geen motor onder huist. Gecombineerd met scherpe, lage koplampen laat hij de Kia EV6 laag, breed en sportief ogen.
Vanaf de voorbumper loopt er een fijne lijn over de dorpels. Net voor de achterwielen gaat deze lijn de hoogte in en gaat over in de opvallende achterlichten, die een soort ducktail spoiler vormen. Van achter lijkt de Kia EV6 juist heel volumineus, als de modieuze SUV die hij is.
Laat ook de details op je inwerken. Het streepjespatroon op de wielkasten en in de grille, dat doorloopt in de dagrijverlichting. De opvallende richtingaanwijzers achter, weggewerkt in een lichtkleurige band en afgezet met piramidevormen. Of de iets uitstekende dakspoiler waarin de instapverlichting is verwerkt. De Kia EV6 getuigt van een gevoel voor ontwerp dat we nog niet vaak hebben gezien bij een auto, zeker niet in deze prijsklasse.
Hoe rijdt hij?
Voor onze rijtest reden we in de Kia EV6 Plus RWD. Deze combineert de grote 77,4 kWh accu met achterwielaandrijving. Deze uitvoering heeft het grootste bereik: 528 kilometer volgens WLTP. In de praktijk is dit echter heel wat minder. Met een volle accu vertelde de EV6 ons dat we 389 kilometer konden rijden. Dit was wel in november: in de zomer zou je volgens EV Database 480 kilometer kunnen halen.
De elektromotor aan de achteras produceert 229 pk, wat ruim voldoende is voor de 1885 kilo wegende Kia EV6. Er is ook een GT-model met 577 pk, maar zoveel kracht heb je niet nodig. De Kia EV6 is geen sportauto. Ja, er is een sportmodus waarin de EV6 genadeloos snel optrekt, maar dat voelt een beetje alsof je een hamburger bestelt in een vijf-sterrenrestaurant. Daar is de EV6 helemaal niet voor gemaakt.
De Kia EV6 rijdt het best als je alle hulpsystemen hun werk laat doen. Niet zelf sturen, maar laat de rijbaanassistent het pad kiezen. Geen gas geven, maar laat de adaptive cruise control zelf rijden. Als je je ermee bemoeit, geeft de Kia EV6 je het gevoel dat je de auto in de weg zit. Natuurlijk moet je altijd blijven opletten, want de techniek is niet perfect. Maar de Kia EV6 rijdt het lekkerst als je je laat rijden.
Sterke punten
In de jaren ’50 heersten de Amerikaanse auto’s, terwijl later Franse auto’s hun tijd ver vooruit waren. Zo’n 30 jaar geleden gingen de Japanners helemaal los. Nu is de Kia EV6 een trendsetter. Zonder twijfel gaan we in de toekomst zeggen: in 2021 lieten de Koreanen zien hoe de toekomst eruit zag.
De allereerste Kia op het E-GMP platform van Hyundai bewijst dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Dankzij de elektrische aandrijving worden de regels opnieuw geschreven. De motorkap (bij gebrek aan een betere term) is kort en aflopend, waardoor alle ruimte daarachter volledig ten goede komt aan inzittenden en bagage. Waar je ook zit in de auto: beenruimte en hoofdruimte is er genoeg. De lange, brede bagageruimte achter meet 480 liter.
Niet alleen van buiten is de Kia EV6 bijzonder. Ook het interieur loopt over van de interessante details. Het meest in het oog springend is de zwevende middenconsole, die zo uit de Star Trek Enterprise kan komen. Naast de draaiknop voor de versnellingen vind je hier de startknop, iets wat even wennen is (onze hand ging elke keer automatisch richting het stuur).
Twee 12,3 inch schermen, gebogen naar de bestuurder, vormen het dashboard en het multimediascherm. Minder is hier meer. De belangrijkste functies in de Kia EV6 zijn gewoon met knoppen te bedienen. Het menu voor de navigatie en de radio is met één druk op de knop om te toveren tot de klimaatbediening. Een multi-mode display noemt Kia dat. Heel leuk, al verlaag je soms ongewenst de temperatuur als je de radio zachter wil zetten.
Zwakke punten
In plaats van ronde tellers heeft de Kia EV6 een soort balken voor de snelheid en het energieverbruik. De snelheidsmeter (in cijfers) zit hierdoor een beetje weggestopt in het hoekje. We misten hier de optionele head-up display. Ook de waarschuwingen van de dode-hoekassistent mogen wat minder: bij elke auto naast ons knipperde het rood op het dashboard. Waarschuwen is prima, afleiden is vervelend.
Met flippers achter het stuur stel je de mate van regeneratie in, iets dat we erg konden waarderen in elektrische Kia’s die we eerder reden. In de EV6 is het echter lastig te zien in welke stand hij staat. Bovendien bepaalt de auto ook zelf, aan de hand van de weg en de omgeving, hoeveel er geregenereerd wordt. Hierdoor kun je lastig inschatten hoeveel de auto afremt. Regelmatig vertraag je te veel, of te weinig, waardoor je ineens harder moet remmen.
Ook lastig is de frunk: de opbergruimte voorin. Het is fijn dat deze extra opbergmogelijkheid van 52 liter er is. Alleen heeft Kia het idee van de motorkap nog niet helemaal losgelaten. De frunk bereik je middels een hendel onder het dashboard. Vervolgens moet je met je handen onder de kap voelen naar een sluiting om hem te openen. Precies zoals je vroeger deed om bij de brandstofmotor te komen, dus. Een makkelijker bereikbare frunk zou veel bruikbaarder zijn.
Uitrusting
Het rijbereik van de Kia EV6 is dik in orde, maar de laadsnelheid steelt de show. Bij de juiste snellader gaat de accu van 10% naar 80% in slechts 18 minuten. In de tijd van een kopje koffie laad je 100 kilometer aan bereik bij, dankzij DC laden tot 240 kW. Door de driefasenlader ligt de limiet bij AC laden bij 11 kW. Heel handig is de laadindicator bij de laadpoort.
Tijdens onze rijtest hield de Kia EV6 ons warm met stoel- en stuurverwarming. Op de middenconsole laadt je telefoon draadloos op en er zitten maar liefst vijf USB-aansluitingen verstopt in de auto (waarvan twee in de voorstoelen). Je geniet van je muziek via het Meridian premium geluidssysteem met 14 speakers.
Onze testauto was ook voorzien van een innovatieve warmtepomp, die in koude dagen restwarmte van de motor gebruikt om de accu’s op temperatuur te houden. Je kunt de Kia EV6 zelfs gebruiken als enorme powerbank via de ‘vehicle-to-load’ optie. Zo kun je met je EV6 je laptop opladen, of je elektrische fiets, of er zelfs een televisie op aansluiten voor een outdoor filmavondje.
Conclusie rijtest Kia EV6
De Kia EV6 maakt gebruik van alle voordelen die elektrisch rijden biedt. Door de regels van vroeger los te laten is een unieke auto ontstaan, waarin ruimte voor inzittenden en bagage is gemaximaliseerd. Daarnaast heeft Kia zich uitgeleefd op het ontwerp. De Kia EV6 zit vol kunstige details. Samen met de IONIQ 5 laat men zien waar Zuid-Korea voor staat. Buiten Squid Game dan.
Zo interessant als de auto is, zo normaal is het rijden in de Kia EV6. Hij rijdt als een doodgewone elektrische auto. Sterker nog, het beste is om zoveel mogelijk van het rijden over te laten aan de auto zelf. Zo kun je je nog beter laten omarmen door al het goede dat deze innoverende auto je te bieden heeft.
De prijzen van de Kia EV6 starten bij 44.595 Euro. De Kia EV6 Plus RWD uit deze rijtest kost 52.890 Euro
Tekst & fotografie: Maarten van der Westen ~ dagelijkauto.nl