In januari 2022 zijn er 11% minder auto’s op kenteken gezet, dan in dezelfde periode 2021. De totale verkopen over de eerste maand van 2022 bedragen 30.984 voertuigen. Dit waren er in januari 2021 nog ruim 34.000. Hiermee is afgelopen januari de slechtste maand ooit, sinds RDC de telling bijhoudt vanaf 2007.
Chip tekort
Nu lijken deze cijfers flink dramatisch. In werkelijkheid liggen de verkopen echter een stuk hoger. De cijfers die het RDC geeft, zijn namelijk gebaseerd op het aantal kenteken registraties. In praktijk geven dealers aan dat zij juist aankijken tegen volle orderboeken. Door het wereldwijde tekort aan chips, maar ook andere grondstoffen, is simpelweg niet iedere bestelling ook te leveren. Geen levering, is geen kenteken is dus ook geen registratie binnen het systeem van het RDC. Op basis hiervan verwachten de BOVAG en de Rai Vereniging aan het einde van 2022 uiteindelijk toch een beter jaar te hebben dan in 2021. De prognose voor aankomend jaar staat op 390.000 nieuwe kentekenregistraties, tegenover de 323.000 van vorig jaar.
Elektrisch wint terrein
Bijna tien procent van de nieuwe auto’s, is elektrisch aangedreven. De eerste maand is voor de zakelijk markt misschien niet geheel representatief, omdat voor 31 januari veel zakelijke rijders nog willen genieten van de voordelen van 2021. Zoals de lagere bijtelling van twaalf procent (nu zestien) en hogere aanschafwaarde van €40.000 (nu €35.000) waarover deze bijtelling geldt.
Het is juist de particuliere markt die het goed doet. Rond de 60% van de 3000 elektrische auto’s die nieuw op kenteken staan, hebben een particuliere registratie. Particulieren maken dus gretig gebruik van de €3350 subsidie die geldt voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Hierbij maakt het niet uit of dit gaat om rechtstreekse koop, of private lease. In totaal is er ruim €6,5 miljoen subsidie aangevraagd in januari, van de in totaal €20 miljoen die beschikbaar is voor heel 2022.
Meest geregistreerde merk
Volkswagen versterkt het marktaandeel van vorig jaar (9,2 procent) naar 9,9 procent. Dit marktaandeel is ruim voldoende voor de eerste plaats en komt neer op 3074 verkopen. Op de tweede plaats vinden we Toyota met een marktaandeel van 7,9 procent en 2439 registraties. Peugeot maakt de top-3 compleet met 2089 nieuwe auto’s, wat neerkomt op een marktaandeel van 6,7%.
Opvallend genoeg is Peugeot wel het merk dat het best verkochte model levert. In totaal ging de Peugeot 2008 namelijk 697 keer over de toonbank. Gevolgd door de Toyota Yaris Cross met 677 stuks. Pas op de derde plek staat een Volkswagen. Uiteraard is dit de Golf, goed voor 633 verkopen.
Bron: Bovag.nl