Het toppunt van Duitse luxe is bereikt; de BMW X7 M50i kun je aankleden met alles wat je hart begeert en meer dan je nodig hebt. Zeven stoelen met stoelverwarming, twee stoelen met stoelmassage en álles elektrisch (op de motor na)! Er komt simpelweg geen einde aan de luxes in de BMW X7.

Sterke puntenZwakke punten
+ Veel luxe– Prijs kaartje
+ Hoge rijpositie op de weg– Gewicht is voelbaar tijdens remmen
+ Ontzettend veel vermogen– Iets te groot

Wat is de BMW X7

Als grootste SUV die BMW ooit heeft gemaakt, is de X7 inderdaad gigantisch. Met bijna 5.2 meter lang en 2.2 meter breed, is dit vlaggenschip van BMW simpelweg de koning van de weg. Snel, groot en luxueus, is wat de X7 onderscheid op de huidige automarkt. Vierwielaandrijving geeft de X7 M50i de kans om zijn vermogen volledig te kunnen gebruiken op de weg en optimale rijervaring te bieden voor de bestuurder. 

Hoe rijdt hij?

Fantastisch, deze BMW rijdt simpelweg fantastisch. Door je hoge rijpositie op de weg zit je hoger dan iedereen en kijk je ver boven iedereen uit. Dankzij de verschillende standen van de adaptieve lucht vering, is de hoogte van de BMW X7 M50i aan te passen. Voor een wat minder comfortabel wegdek is het comfortabel om de auto dus te verhogen. 

Naast dat de auto natuurlijk gemaakt is op comfort, is de M50i versie ook nog eens razendsnel. Acht cilinders brengen je met twee turbo’s over elk wegdek, met een indrukwekkende 530 pk! In Sportstand laat de BMW X7 M50i automatisch wat licht ontsnappen uit de luchtvering en zakt één niveau omlaag (20 mm) en zodra je harder rijdt dan 138 km/uur gaat de X7 nog één niveau lager. Hierdoor verbruikt de X7 minder en is het rijden stabieler, maar is de vering stugger en dus minder comfortabel. 

530 Pk met 750 Nm koppel is uitermate veel, hiermee schiet je dan ook van 0 tot 100 km/uur in 4.7 seconde! Vergelijkbaar met een BMW M5 is het niet, maar voor een auto die 2455 kg weegt en vol zit met luxe is dit een verbazingwekkende acceleratie. Je voelt dan ook dat de BMW X7 M50i echt trekt aan je auto en zichzelf over het wegdek sleurt bij het optrekken, zeker vanaf stilstand. Maar zodra je eenmaal rijdt, wil je nooit meer stoppen.

Sterke punten

Ja, luxe is iets waar de X7 goed mee gevuld kan worden. Stoelverwarming/verkoeling en stoelmassage maken het rijden in dit reusachtige Duitse voertuig heerlijk. Door de autopilot vergeet je soms even dat je in de auto zit en kun je echt volop genieten van je rit. De extra dikke ramen (dubbel glas) gecombineerd met de Bowers & Wilkins Surround Sound system geeft een fantastisch concert in de auto, waardoor je de omgevingsgeluiden niet meer hoort. 

De X7 is heerlijk hoog. Het is dan ook de grootste broer in de X-familie. Je zit lekker hoog en de auto kan zelfs nog twee standen omhoog, met 20 mm per keer (In totaal zijn er 5 standen.) Je kijkt makkelijk door en over het verkeer heen en je zit vrijwel op dezelfde hoogte als buschauffeurs om je heen. En met zo veel vermogen als dat deze BMW X7 M50i heeft, trek je vrijwel elke auto voorbij bij het stoplicht.

Zwakke punten

Het is misschien lastig voor te stellen dat een auto te veel luxe kan hebben, maar de BMW X7 M50i is misschien wel koploper wat betreft Duitse luxe. Veel extra opties gebruik je nauwelijks tot niet, zeker niet als je nog moet wennen in zo’n auto. Als je eenmaal flink wat kilometers hebt gemaakt in dit model begin je steeds meer te wennen aan de mogelijkheden. Maar deze opties krijg je niet zomaar mee, de huidige optielijst kost dan ook 26 duizend euro. 

Zo veel vermogen zorgt voor een mogelijkheid op snelheid. Echter is het belangrijkste -naast het optrekken natuurlijk – het afremmen. En dan rijd je opeens merkbaar met een auto van 2.465 kg wat tot een stop moet komen. Zodra je dus op de rem trapt voel je direct het gewicht van achteren duwen. Uiteraard remt de X7 M50i heel goed, onder de grote (optioneel 20, 21 of 22 inch) velgen zitten namelijk flinke remschijven. 

Luxe uitrusting 

Nutteloos of nuttig, dat is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Maar verwarmende en koelende bekerhouders en stoel- verwarming en verkoeling is erg prettig en went iets te snel. Om eerlijk te zijn kan het overweldigend zijn zodra je de auto instapt. Overal waar je kijkt zitten knopjes, op de deuren en op de zijkant van de stoelen bijvoorbeeld. Maar zodra je eenmaal went aan het interieur is de rust in de auto snel gevonden. 

Eén van de erg nuttige functies zijn de elektrische achterbanken. Wil je gebruik maken van de achterste bank (twee stoelen) dan kun je de bank ervoor automatisch naar voren laten komen waardoor er genoeg ruimte komt om in te stappen. Of als je veel spullen mee moet nemen, kan je één of beide banken laten dichtklappen, wederom automatisch. Ook hebben al deze zeven stoelen stoelverwarming.

Verder is de BMW X7 M50i goed aangekleed met een groot dakraam (achterste bank heeft een eigen dakraam), 22 inch VL-spaak M wielen, M sport uitlaatsysteem (standaard bij M50i), massagefunctie, elektrische zonneschermen achterportieren en nog veel meer. Al met al is dit model aangekleed voor 26 duizend euro. Dat komt dan nog bovenop de 176 duizend euro, zo veel kost deze BMW X7 M50i. Dit specifieke model heeft dan ook een totaalprijs van 211 duizend euro. Wil je dan alsnog een X7 maar niet voor zo veel geld, dan is de xDrive 40i of xDrive 40D mogelijk vanaf 130 duizend euro.

Conclusie

Ben je op zoek naar een auto met zeven stoelen/veel bagageruimte, veel luxe en veel vermogen? Dan is de BMW X7 M50i zeker het overwegen waard. Er is erg veel ruimte, zeker wanneer de achterste banken zijn neergeklapt. Motorisch gezien is de M50i versie fantastisch, alleen jammer dat hij zo veel verbruikt (ook wel te verwachten van een V8). Hiervoor kan je eventueel kijken naar de M50D. De luxe blijft je verbazen, uiteraard hangt daar wel een prijskaartje aan. Voordat je beslist is of het de 176 duizend euro waard is, raden wij je aan om hem eerst te ervaren. Kijk of je een afspraak kan maken bij je dichtstbijzijnde dealer of kijk om bmw.nl

Het infotainmentsysteem achter het stuur.
boven aanzicht waar beide dakramen zichtbaar zijn
De ruime inch velgen met sportremmen
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *