Naast een luxe en een sportieve Mazda CX-5 is er ook een avontuurlijke variant. De nieuwe Mazda CX-5 Newground uit deze rijtest is de ideale auto om mee op avontuur te gaan. Tenminste, dat zegt Mazda. Want hoe avontuurlijk is een Mazda CX-5 eigenlijk?
Sterktes | Zwaktes |
+ Geen overbodige gadgets | – Geen adaptive cruise control |
+ Stilte in het interieur | – Verbruik |
+ Bruikbaarheid | – Al die piepjes! |
Wat is de Mazda CX-5 Newground?
Echt opvallend is hij niet, de vernieuwde Mazda CX-5. Hij lijkt erg op zijn voorganger, en die was al niet heel uitgesproken. Toch is de Mazda CX-5 nieuw. Voor en achter kreeg hij andere bumpers. Nieuw ontworpen dagrijverlichting prijkt in de koplampen. De achterlichten zijn ook aangepast. Volgens Mazda passen ze nu beter bij de rest van de auto.
Naast de luxe (Signature, Luxury) en sportieve uitvoeringen (Sportive) kun je de Mazda CX-5 ook bestellen in een uitvoering die Newground heet. Dat klinkt spannend, en volgens Mazda is dat het ook. Dit is de uitvoering om mee op avontuur te gaan, zo schalt het in de brochure. Dat is nogal wat voor een crossover wiens natuurlijk habitat zich meestal beperkt tot kantoorparken en basisscholen.
Het blijkt ook vooral een optisch pakket te zijn. Geen vierwielaandrijving (al is die wel verkrijgbaar), geen grote bodemvrijheid of woeste terreinbanden. Niks van dat. De bumpers zijn afgewerkt met zilverkleurig plastic dat doet denken aan een skidplate. Verder krijg je een felgekleurd groengeel logo op de speciale grille en fluoriserende accenten in het interieur.
Gooi er vervolgens een bijzonder kleurtje op en je krijgt de Mazda CX-5 Newground uit deze rijtest. Een auto die iedereen herkent, maar net iets anders oogt dan die van de buren. Wij snappen het wel. Je wil een Mazda CX-5 omdat dit een comfortabele, fijne en ook veilige auto is. Maar tegelijkertijd wil je ook iets dat net iets anders uitziet. Dan kies je deze.
Hoe rijdt hij?
Mazda heeft nog geen vrede gesloten met elektrisch rijden. Volgens de Japanners laat een zware accu zich niet verenigen met een fijn rijgedrag. Daarom staat in de showroom slechts één volledig elektrisch model (de fijne MX-30) en geen hybrides. Er gaan geruchten dat Mazda komt met een hybride model met een wankelmotor als range extender, maar die is er nog niet. Tot die tijd koop je je Mazda CX-5 gewoon met een brandstofmotor.
Als je op verjaardagen vertelt wat er onder de motorkap ligt, denken mensen dat je auto dertig jaar oud is. Wablief? Een 2-liter viercilinder benzinemotor? Uiteraard is er niks ouderwets aan deze Skyactiv-G. Met een vermogen van 165pk is hij sterk genoeg voor de 1576 kilo wegende Mazda CX-5. Het verbruik van rond de 1 op 14 is ook best redelijk.
De Mazda CX-5 van onze rijtest is voorzien van een handmatige versnellingsbak met 6 versnellingen. In een wereld vol hybrides en EV’s wordt dit een zeldzaamheid. De bak schakelt heerlijk. Met korte bewegingen laat de pook zich soepel naar de volgende versnelling brengen. Het voelt bijna sportief.
Helaas komt de motor pas echt tot leven boven de 2000 toeren. Negeer dus wat de schakelassistent op het dashboard je probeert te vertellen. Het rijgedrag van de Mazda CX-5 blijft altijd beschaafd. Hoe hard je ook probeert, je passagiers op de achterbank zullen niet onder de indruk raken van je acceleratie. Ook jezelf even uitleven na een lange werkdag laat de auto niet toe. Hoog in de toeren brult de motor wel, maar de snelheid is er niet.
In plaats daarvan biedt de Mazda CX-5 de nodige ontspanning. Door verbeterde isolatie is de buitenwereld nog verder weg en klinkt je muziek nog beter. De fijne ophanging strijkt alle oneffenheden vlak zonder zweverig te voelen. Overhangen in de bochten is er niet bij. Hier merk je dat Mazda een reputatie hoog te houden heeft.
Sterke punten
Het meest opvallende aan de Mazda CX-5 Newground is wat er niet op zit. De auto lijkt uit een parallelle dimensie te komen: eentje waarbij de nieuwste technieken alleen gebruikt worden om de bestuurder te assisteren. Hier geen enorme computerschermen of overbodige gadgets. Bij de Mazda CX-5 draait het gewoon nog om het autorijden. Een absolute verademing!
Stap in en neem plaats op de prima stoelen. Stoelverwarming ontbreekt niet, net zoals stuurverwarming. Voor je zie je een digitaal scherm maar ook analoge meters. Er staat veel informatie, maar net zo makkelijk haal je een deel weg. Dan houd je alleen het noodzakelijke over. Alles wat je nodig hebt, staat sowieso al op het head-up display. Je ogen kun je zo helemaal op de weg houden.
Ook het scherm in de middenconsole is er op gericht om je niet af te leiden. Met 10,25 inch is dit geen grote unit, maar hij is wel erg duidelijk. Nog fijner is dat hij niet constant de aandacht trekt. Als er geen navigatiekaart of 360-graden camerabeeld getoond wordt, is het scherm bescheiden zwart. Vooral in het donker is dit heerlijk. Het ontbreken van licht uit de schermen en van onnodige interieurverlichting leidt tot ontspannen en geconcentreerd rijden.
Het scherm is een touch screen, maar eigenlijk hoef je er nooit je vette vingers aan te zitten. De bediening gaat met de flinke draaiknop bij de versnellingspook. Ook fijn: hier zit ook de fysieke volumeknop voor de radio. Sowieso zijn er voor alle belangrijke functies echte knoppen, zodat je niet met het scherm hoeft te klooien. Door bijvoorbeeld geen eco- of sportstand aan te bieden, blijft alles lekker overzichtelijk.
Zwakke punten
Helaas is er één stukje techniek dat we misten bij de Mazda CX-5. Adaptive cruise control is pijnlijk afwezig op de auto. Gewone cruise control is er wel. Navraag bij Mazda leert dat je voor adaptive cruise control moet uitwijken naar andere uitvoeringen: op de CX-5 Newground is het niet te krijgen. Wat ons betreft zou dit veiligheidssysteem niet moeten ontbreken.
Eerder zeiden we dat het verbruik van de 2-liter benzinemotor in de Mazda CX-5 best aardig is. Dit is natuurlijk alleen als je naar andere benzine-auto’s kijkt. Nu een litertje benzine je minstens 2 Euro kost, moet je overtuigende redenen hebben om voor de Mazda CX-5 te gaan. In dit segment biedt de concurrentie interessante en vooral veel zuinigere hybrides aan. Sterker nog, dit formaat auto leent zich uitermate voor puur elektrisch rijden.
Alleen het trekgewicht kunnen wij bedenken als geldig argument. Bij hybrides en elektrische auto’s is dit natuurlijk nog een probleem. De Mazda CX-5 mag 1800 kilo trekken. Ruim voldoende dus voor je caravan, je paardentrailer of je boot. In dat licht komt de Newground-uitvoering meer tot zijn recht: een fijne trekauto om mee op avontuur te gaan.
Uitrusting
Het meest avontuurlijke aan de Mazda CX-5 Newground is waarschijnlijk de interieurbekleding. Op de stoelen vinden we een opvallend patroon en felle geelgroene accenten en stiksels. Ook de ventilatieroosters in het dashboard zijn voorzien van deze opvallende kleur. Vreemd genoeg misstaat het niet. Deze kleuraccenten tillen de auto uit het alledaagse en geven hem iets bijzonders.
Het interieur is fraai afgewerkt, zoals we van Mazda gewend zijn. Fijne materialen en witte dakbekleding zorgen voor een rustig geheel. In het interieur is ruimte genoeg, ook op de achterbank. Heel fijn is dat de achterportieren tot 90 graden opendraaien: dat is handig met kleine kinderen. Ook de kofferbak is lekker ruim. Niet alleen is hij breed en diep, maar onder de vloer bevindt zich nog een groot extra vak. Dankzij de plastic afwerking kun je hier goed vieze kleding of modderige laarzen kwijt. Je weet wel, omdat je op avontuur bent geweest.
De Mazda CX-5 Newground praat veel tegen je, in de vorm van piepjes. Bij zowat elke actie buiten de auto hoort één of meer piepjes. Gelukkig is dit binnen in de auto anders. Hier piept alleen de cross traffic alert als hij een auto ziet aankomen. De rijbaanassistent houdt zich hier juist heel erg gedeisd. Alleen als je echt over de streep gaat, grijpt die in. Bij veel andere auto’s is dit juist de grootste pieper.
Conclusie rijtest Mazda CX-5 Newground
Tijdens de rijtest met de Mazda CX-5 Newground werd me één ding duidelijk. Ik ben de doelgroep van deze auto. Als vader van twee dochters zoek ik een comfortabele en veilige auto voor mijn gezin. Tegelijkertijd wil ik me als autoliefhebber toch iets onderscheiden van de grijze massa. De Mazda CX-5 biedt deze mix. De CX-5 is geen exotische keuze, maar met zijn felle accentjes en handmatige versnellingsbak is hij net spannend genoeg.
Daar gaat het uiteindelijk om. Aan een sportwagen of grote terreinwagen heb ik niks. Ik heb het meest aan een fijne auto voor dagelijks gebruik. Eentje die ik in het weekend zonder problemen vol laad met zooi om met de kinderen erop uit te gaan. Die auto, dat is de Mazda CX-5 Newground. Ideaal om samen mee op avontuur te gaan.