Binnen de redactie van Dagelijksauto.nl hebben we sinds kort de Citroën E-C4 als lange duurtester. De elektrische variant van de Citroën C4. Dit geeft Dagelijksauto de mogelijkheid om niet enkel de dagelijkse inzetbaarheid te testen, maar ook te kijken naar een bredere inzetbaarheid van de elektrische Citroën. De eerste test gaat direct verder dan de gemiddelde woon-werk rit. Wij reden diep de Ardennen in, een rit van bijna 300 kilometer enkele reis, voor een weekje vakantie. Zijn dergelijke afstanden mogelijk met een elektrische auto? Is het mogelijk te laden in het buitenland? En belangrijker; kan er voldoende bagage mee?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Opbergruimte | – Onoverzichtelijk |
+ Range | – Infotainment systeem |
+ Kofferruimte | – Ruimte achterbank |
Wat is de Citroën ë-C4?
Kort gezegd is het ‘gewoon’ een elektrische Citroën C4. Toch is er wat bijzonders aan de hand. Met name rondom het design. De vele hoeken, vouwen en verschillende lijnen lijken op het begin wat druk. Het totaalplaatje klopt echter volledig. Waardoor de meeste reacties neerkomen op: “het is eigenlijk best een mooie auto”. Door de aflopende daklijn, die een coupé vorm moet nabootsen en de opgehoogde vering ook nog eens volledig bij de tijd. Toch blijft de vraag: “Wat is het nu precies?”.
Het duidelijk geen echte SUV, hiervoor is de ë-C4 te laag en de verdere vorm doet teveel denken aan een hatchback. Door de aflopende daklijn en hierdoor haast liggende kofferklep zijn ook verwijzingen naar een liftback niet vreemd. Citroën zelf lijkt het ook niet helemaal te weten en spreekt over design kenmerken van een hatchback met de lifestyle kenmerken van een SUV (voor de actieve medemens). Terwijl de meest simpele verklaring de juiste is: het is een crossover. Feit blijft wel dat Citroën een krachtig design weet neer te zetten, wat zorgt voor een mooi totaalplaatje. Voor meer uitgebreide informatie, lees onze rijtest van de Citroën ë-C4 van afgelopen juli.
Hoe rijdt de Citroën ë-C4?
De C4 is een typisch Franse auto. De vering is zacht en week, maar in de praktijk verassend comfortabel. Zonder al te veel na te deinen, worden hobbels en kuilen goed glad gestreken. Zelfs het Belgische asfalt gaat de ë-C4 goed af. De soms ronduit slechte wegen diep in de Belgische Ardennen worden niet als zodanig doorgegeven aan de inzittenden. Waar anderen klaagden over de flinke spoorvorming, blijft de Citroën onverstoorbaar. Nadeel hiervan is dat het rijden redelijk afstandelijk is. De elektrische stuurbekrachtiging is op snelheid kunstmatig zwaar en op lage snelheid juist weer ultra licht. Gevolg is dat het sturen gevoelloos is. Misschien minder leuk op de heuvelachtige wegen in de Ardennen, maar op de snelweg juist weer erg prettig. Eenmaal aangekomen in deze heuvels, blijkt het vermogen van 136 Pk meer dan voldoende. Met 260 Nm aan koppel, is de versnelling nooit verbluffend, maar wel uitermate beheerst en vlot genoeg. Ondanks de gevoelloze besturing, reageert deze wel direct op input, maar een leuke stuurmansauto wordt het nooit. De Citroën is echter wel een zeer fijne auto voor de lange afstand, waarbij ook slechter asfalt de auto niet lijkt te deren.
Sterke punten Citroën ë-C4
De Citroën ë-C4 is zeer geschikt voor de langere afstanden en hiermee ook voor een weekje weg. De ruimte in de kofferbak is meer dan voldoende. Citroën claimt 380 liter inhoud en 1250 liter met de banken plat. In de praktijk ruim voldoende voor een koffer, een krat boodschappen en meerdere losse tassen. Door de dubbele laadbodem is de tildrempel ook nog eens laag. De dubbele bodem biedt ruimte naar de laadkabel. Klinkt handig, maar in de praktijk zien wij liever een frunk om de laadkabel in op te bergen. Verder valt op dat Citroën goed heeft nagedacht over meerdere opbergmogelijkheden in het interieur, waar met name de voorpassagiers van profiteren. Ruime opbergvakken in deuren, een flink dashboardkastje en extra lade in het dashboard daar weer boven. In de middenconsole een plek voor het opbergen en draadloos laden van de smartphone en door middel van een klepje, daaronder weer extra opbergruimte. Uiteraard ontbreekt er ook geen vak onder de middenarmsteun. Al met al meer dan genoeg ruimte voor een vakantie, waarbij Citroën ook heeft gedacht aan de losse spullen voor onderweg.
Actieradius Citroën ë-C4
Dat een langere trip mogelijk is, blijkt ook uit het bereik. Het accupakket is 50 kwh groot. Volledig vol geeft de ë-C4 in het display een bereik aan van rond de 300 kilometer. Via de app ABRP (aanrader!) berekenen we de route: 285 kilometer. De app stelt voor één laadsessie te houden van 6 minuten vlak voor Luik, en berekent voor ons dat we daar aan komen met 10% over. In de praktijk komen we daar aan met nog 60 kilometer bereik en 20% capaciteit. Met 10 minuten laden zitten we weer rond de 50% en een bereik van 145 kilometer. Voldoende voor de eindbestemming en met nog 40 kilometer range komen we aan. Prima cijfers voor temperaturen rondom het vriespunt en de laatste stukken flink heuvelop. Met name dat laatste neemt namelijk wel een flinke hap uit de range.
Op de terugweg gaan we de uitdaging aan, thuis komen zonder laden! Het is 15 graden en vanaf de bestemming dalen we, in plaats van dat we klimmen. De ë-C4 in ecostand geeft een range van 320 km aan. Wel geeft de Citroën de melding dat comfort opties (airco) op een lager pitje staan. In de praktijk merken we hier niets van. Tijdens de rit rijden we minstens de maximum snelheid en op de snelweg stellen we de cruisecontrol in op 110 km/u. Met uiteindelijk nog 30 kilometer te gaan en een range van 20 besluiten we uiteindelijk toch maar een snellaadsessie te houden. Een bakje koffie verder en ook de Citroën heeft weer meer dan voldoende range. Ondanks de korte tussenstop, zijn we toch onder de indruk van de praktijk range van 270 kilometer, volledig bepakt! Voor een langere trip komt dit neer op iets meer dan 2 uur rijden, korte koffiepauze en met de snellader is de range weer ruim 2 uur verder. 600 kilometer achter elkaar knallen zoals met een diesel is er niet bij inderdaad, maar begint de vakantie niet al bij de reis?
Zwakke punten Citroën ë-C4
Door het design met de vele hoeken en vouwen is de Citroën misschien een mooie auto, helaas heeft dit alles wel een negatief effect op de overzichtelijkheid. De liggende kofferklep heeft een spoiler dwars door de ruit lopen, waardoor het zicht naar achteren minimaal is. Achteruit inparkeren is hierdoor erg lastig op puur de spiegels. Met name omdat ook de zijspiegels geen goed beeld geven waar de achterzijde van de auto precies begint. Aan de voorkant is het zicht niet veel beter. Door de aflopende lijnen van de motorkap en het feit dat de voorruit redelijk schuin ligt, is het lastig in te schatten waar de neus van de auto start. De stoel hoger zetten lost dit probleem op, alleen dan ontneemt de binnenspiegel het zicht op de weg schuin voor de auto. De kleine zijramen bevorderen het zicht rondom ook niet. Citroën lost dit op door een dodenhoek verklikker, parkeersensoren en een achteruitrijd camera. In krappe plaatsen blijft het echter lastig manoeuvreren met de ë-C4.
Eveneens onoverzichtelijk is het infotainment systeem. De bediening via de knoppen op het stuur is te beperkt en indeling van de menu’s onlogisch. Het systeem nodigt hierdoor niet uit om gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn, zoals het maken van verschillende gebruikersprofielen. Apple Carplay via bluetooth bleek ook niet mogelijk, zonde want hierdoor blijft het scherm grotendeels onbenut.
De ruimte van de kofferbak, komt terug voor de achterpassagiers. Tenminste daar waar het gaat om beenruimte. Die is er meer dan voldoende. Passagiers van gemiddelde lengte zitten echter al snel met het hoofd tegen het dak. Met 5 volwassen personen is mogelijk, maar enkel voor korte stukjes. Zonde, vooral omdat de ruimte verder dik voor elkaar is.
Laten we laden
Zonder een al te technisch verhaal op te houden (dat laten we over aan onze expert Joeri van Dam), was het voor ons vooral de vraag of het qua laden en range ook mogelijk is een langere trip te maken. In de praktijk bleek dit geen enkel probleem, toch waren er wel wat bijzonderheden te melden. In België komen er steeds meer tankstations, die naast fossiele brandstoffen, ook stroom aanbieden. Keurige snelladers, die ook de 100 kw laadsnelheid van ë-C4 kunnen leveren. Probleem is alleen dat we twee laders tegenkwamen die niet bleken te werken. Gevolg: laden bij een fastned station. In Nederland geen probleem, in België een troosteloze plek zonder voorzieningen. Die 100 kw hebben we niet gezien, wel ruim 80 kw, wat dan boven de 50% accuspanning weer langzaam afneemt.
Reguliere laadpalen zijn in België dan wel een stuk dunner bezaaid. Niet iedere plaats heeft een laadpaal in het centrum, vaak ben je dan aangewezen op parkeerplaatsen van een supermarkt. Regelmatig kwamen we echter laadpalen tegen die weigerde om te laden. In de praktijk hebben we de Citroën regelmatig ’s nachts bij moeten laden via een regulier stopcontact. Op zich geen probleem, maar van tevoren uitzoeken of er ergens in de buurt meerder laadpalen aanwezig zijn, is geen overbodige luxe.
Uitrusting Citroën ë-C4
Zaken als climate control en cruise control mogen in een hedendaagse auto uiteraard niet ontbreken. Verder is de ë-C4 voorzien van een standkachel, maar door de onlogische indeling van het menu en de termen, konden we hier niet echt wijs uit worden. Prettige opties zijn uiteraard de stoelverwarming en stuurwiel verwarming. Lange ritten worden eveneens makkelijker gemaakt door de adaptieve cruise control en lane assist. De grootlicht assistentie en regensensor zorgen ervoor dat over deze zaken ook niet hoeft te worden nagedacht. Verlichting en ruitenwisser werken dus volledig automatisch. Met al deze zaken zit de Citroën ë-C4 goed in de opties, waarmee het een rijk aangeklede auto is, wat verder bijdraagt aan de hoge mate van comfort.
Conclusie vakantietest ë-C4
Het doel van test, is de Citroën ë-C4 ook geschikt als vakantie auto, is volledig geslaagd. Langere afstanden zijn zeer goed mogelijk, waarbij het uiteindelijke bereik ons in zeer positieve zin wist te verassen. Laden in het buitenland is eveneens (na soms wat zoekwerk) zeer goed mogelijk. De opbergruimte en ruimte voor de voorpassagiers is eveneens zeer goed op orde. Voor wie al wat grotere kinderen heeft, kan de ruimte achterin misschien te weinig worden. Samen met het infotainment systeem, zijn dat toch de beperkingen van de Citroën ë-C4.
Toch blijft uiteindelijk een zeer fijne reisauto over. Dagelijks woon-werk verkeer is geen enkel probleem. Sterker nog, de ë-C4 heeft de potentie om inzetbaar te zijn als volwaardige gezinsauto, die ook langere afstanden niet schuwt.