Ssangyong, waar kennen we dat merk ook alweer van? Niet van de Nederlandse wegen, dit Zuid-Koreaanse automerk heeft namelijk nooit echt een verkooptopper in huis gehad. Oké, de Rexton verkocht destijds nog wel aardig. Voornamelijk onder marktkoopmannen, omdat de Rexton maar liefst 3.500 kg mocht trekken. Dat was dan ook zijn USP, tezamen met de Mercedes dieselmotoren. Die tijd ligt ver achter ons, het is nu elektrisch wat de klok slaat. En daarom testen we de volledig elektrische Ssangyong Korando e-Motion. Die overigens wel wat ijzersterke punten in huis heeft.
Wat is de Korando e-Motion?
De SsangYong Korando heette eerst geen Korando. De oorsprong ligt bij Shinjin Jeep Motors, wat een joint venture (1974) was van American Motors (verantwoordelijk voor dé Jeep) en Shinjin Motors. Keohwa nam in 1981 de productie over van Shinjin Jeep Motors. En in 1983 werd hun “Familiy Deluxe” omgedoopt tot “Korando” wat een samentrekking is van “Korea Can Do”. Na heel wat diverse benzine- en dieselmotoren, ook als 6-cilinder, is het nu tijd voor wat schoners. Namelijk een elektrische aandrijflijn. De huidige Korando stamt uit 2019, maar per 2022 is hij dus ook leverbaar als volledig elektrische auto.
Uitrusting SsangYong e-Motion
De elektrische Korando e-Motion is er al vanaf 40.000 euro, wat op vier tientjes na evenveel is als de benzine 1.5T GDI. Tja, BPM-toeslag op brandstofauto’s… BPM is iets wat de e-Motion (nog) niet heeft. Voor krap 40K koop je veel auto. Uiteraard een SUV, zoals bijna elke (elektrische) auto tegenwoordig, al was vroeger elke Ssangyong een SUV. Daarnaast krijg je al in de basis Bronze uitvoering een heel alfabet aan veiligheidssystemen zoals FCW, SDA, LKA en nog veel meer. Men heeft voor de brochure niet eens meer de moeite genomen om de letters te verklaren, maar enkel uit te leggen wat het systeem doet. Dat beklijft ook beter.
Naast zijn zeer ruime veiligheidsvoorzieningen is er nog genoeg binnenruimte aanwezig. Voorin, achterin en in de bagageruimte is het groot. Een koffer van maximaal 551 liter kun je achterin leggen. Als je nog wat euro’s te besteden hebt, dan kun je middels de Platinum en Titanium uitvoering het interieur ook nog voorzien van onder andere verwarmbare stoelen, stuur, lederbekleding, DAB+ etc. Opvallend dat pas vanaf de Platinum uitvoering, 43.000 euro, je een laadkabel meekrijgt. Vanaf Platinum zelfs twee. Een Mode 2 (stopcontact kabel) en Mode 3 (openbare laadpalenkabel). Vermoedelijk een foutje in de brochure. Een warmtepomp is wel altijd standaard, waardoor hij efficiënter omgaat met de opwarming van het interieur en daardoor iets meer actieradius krijgt. De WLTP actieradius is overigens 339 kilometer. Een kleine 300 kilometer in de praktijk is geen probleem.
Hoe rijdt de elektrische Korando?
Heel volwassen, maar niet sportief. Ssangyong laat zien dat ze jarenlange ervaring hebben met het bouwen van auto’s. Dat voel je aan de materialen, afwerking, wegligging etc. Bij de Korando is nu enkel de aandrijflijn gewijzigd naar een elektrische en dat doet hem goed. SUV’s zijn in basis niet erg stil vanwege hun grote en grove banden en hun hoge koets, maar het geluidsniveau is keurig op niveau. Beter dan gedacht eerlijk gezegd. Verwacht geen sportieve auto, maar wel één die volwassen rijdt. De vele standaard aanwezige veiligheidssystemen op de Bronze uitvoering zorgen voor een prettige rit. Je wordt namelijk keurig binnen de lijntjes gehouden en de afstand tot je voorganger blijft netjes behouden. Bij de duurste Titanium krijg je ook nog dodehoekdetectie, waarschuwingen van verkeer bij het achteruitrijden en rijbaanwisseling assistentie. Allemaal zaken die de rit prettiger maken. De standaard adaptive cruise control is heerlijk voor elektrische auto’s. Indien je krap in je range komt, dan kun je lekker achter een vrachtwagen slipstreamen om zo je verbruik te besparen en actieradius te vergroten.
Laten we laden met de Korando EV
1-fase maximaal 6,6 kW, dat is waar de Korando bij 22 kW laadpalen mee kan opladen. Het algemene publiek verlangt tegenwoordig om 3-fasen 11 kW, maar met 1-fase kan er nog steeds snel genoeg geladen worden. Als je rond etenstijd je elektrische auto oplaadt met een 3-fasen 11 kW elektrische auto, dan is hij volgeladen voordat je gaat slapen. Met 1-fase elektrische auto is dat ergens in de nacht. Wat is dan het probleem met een 1-fase lader? Ja, als je veel rijdt, dan kan 3-fasen prettig zijn, maar met 1-fase opladen is echt geen probleem. Hele volksstammen MG ZS EV hoor je niet over hun 1-fase lader. Bedenk wel dat als je je Korando onderweg gaat opladen bij een 11 kW laadpaal of als in de meterkast je groep fase afgezekerd is op 16 ampère, dan kun je maar met maximaal 3,7 kW opladen. Iets wat in de meeste situaties het geval zal zijn.
Snelladen doet de Korando met 78 kW. Het schijnt wel zo te zijn dan hij sneller kan opladen, maar dat SY daar iets te voorzichtig in is valt te prijzen. Wel geven ze vanuit Korea aan dat de WLTP actieradius van de Korando e-Motion 339 kilometer is, maar dat voor de stad 474 kilometer geldt.
Sterke punten
Zijn prijs in combinatie met zijn uitrusting zorgen voor een aantrekkelijk aanbod. Veel ruimte en een goede kwaliteit bevestigen de jarenlange ervaring van een autofabrikant.
Wat de meeste elektrische auto’s niet hebben, maar de Korando wel, is: trekgewicht. Hij mag maar liefst een aanhanger van 1.500 kg trekken, waar de meeste EV’s het moeten doen met maximaal een fietsendrager. Een goed trekgewicht is ook een USP van Ssangyong, en past dus goed bij hun elektrische auto.
Het is een volwassen rijdende auto. Over zijn degelijke bouwkwaliteit in combinatie met zijn goede rijhulpsystemen hebben we het al eerder gehad. Deze zorgen voor een bovengemiddeld prettig rijdende elektrische auto. Zijn lage gewicht, voor een elektrische auto, van 1.765 kg werkt ook mee.
Zwakke punten
Het interieur is gelukkig niet zo hip als wat de meeste fabrikanten je tegenwoordig proberen voor te schotelen. Geen fancy zaken, maar gewoon goede degelijke duw- en draaiknoppen. Alles voelt ook degelijk aan. De geforceerde futuristische details zoals 3-D effecten in het interieur zijn bijna schattig.
We missen enkele zaken die een model die enkel als EV geleverd wordt, wel heeft. In dit geval gaat het om ruimte. De algemene ruimte in de Korando is goed, maar we hebben geen frunk om de laadkabel op te bergen, al is de bagageruimte groot genoeg voor een laadkabel. EV’s hebben vaak ook extra opbergruimte in de middenconsole onder de aircobedieningsknoppen. Deze is bij de Korando helemaal dicht. Bij de benzineversie zit daar ook de versnellingsbak. En als laatste opvallende EV-eigenschap mist de Korando een vlakke vloer voor de achterpassagiers. De middenpassagiers op de achterbank hebben nu last van de verhoging, van weer die transmisssieloze, transmissietunnel.
Met het opladen met 6,6 kW, 1-fase is de e-Motion niet up-to-date. Maar bedenk ook dat dat helemaal geen probleem hoeft te zijn. Je gaat je EV niet altijd eerst leeg rijden om hem vervolgens helemaal vol te laden, zoals bij een brandstofmotore. Met die 1-fase laadt je in de praktijk thuis met 3,7 kW. ’s Avonds opladen om 18:00 en ’s ochtends om 7:00 ontkoppelen is altijd 40 tot 50 kWh opgeladen. Een slimme elektricien kan een 1-fase meterkast op 32 ampère afzekeren waardoor met de maximale 6,6 kW geladen kan worden.
Conclusie rijtest Ssangyong Korando e-Motion
De boxy Korando is misschien niet het eerste model waar ja aan denkt voor een elektrische auto, maar de ervaring van het autobouwen is wel duidelijk aanwezig. De elektrische aandrijflijn zorgt voor meer comfort dan zijn brandstofbroeders, tezamen met een goede uitrusting en veel goed werkende veiligheidsvoorzieningen. De standaard warmtepomp maskeert de afwezigheid van 3-fasen oplader en het ontbreken van een app, maar dat laatste kan gemakkelijk later geïntroduceerd worden. In een tijd van futuristische modellen en glad getrokken carrosserieën is de vierkante Korando een welkome en een beetje eigenwijze aanvulling.
Fotografie: Daan Kalksma