Sommige mensen vinden het rijden in een elektrische auto heel saai. Dat zeg ik niet, dit schrijft Hyundai in een recent vastgelegd patent bij het Amerikaanse patentbureau (USPTO). Volgens het Koreaanse merk komt dit omdat een elektrische motor niet zo vibreert als een verbrandingsmotor. De oplossing? Hyundai wil zijn EV’s laten vibreren.
Andere beleving
In mijn hobby-auto denken passagiers regelmatig dat hun telefoon afgaat. Dat komt omdat de grote V8 de hele auto laat trillen. Persoonlijk vind ik het heerlijk: dat schudden en trillen draagt bij aan de emotionele beleving van de auto.
In elektrische auto’s is de beleving heel anders. Geen benzine- of dieselauto kan tippen aan de acceleratie, maar het gaat allemaal in stilte en geruisloos. De cilinders die in een verbrandingsmotor op en neer slaan, ontbreken bij een elektrische motor. Een elektrische auto zoeft voort op een manier die in het verleden ongekend was.
Waar de één geniet van de rust en de stilte, mist de ander het gevoel van snelheid. Ja, je gaat wel snel vooruit maar je ervaart het nauwelijks. Bij het intrappen van het rechterpedaal word je wel in je stoel gedrukt, maar afwezig zijn het aanzwellend motorgeluid en heviger wordende trillingen. Verschillende fabrikanten proberen dit al te ondervangen door een kunstmatig motorgeluid toe te voegen aan hun elektrische auto’s.
Software
Nog steeds saai, zegt Hyundai. Dit merk timmert met IONIQ stevig aan de weg met elektrificatie. De Zuid-Koreanen vinden dat een EV toegespitst op sportief rijden een fel en trillend gevoel moet geven. In het patent stelt Hyundai duidelijk: zo’n gevoel kan een elektrische auto nog niet geven.
Hyundai wil de elektrische auto daarom meer laten voelen als een auto met een verbrandingsmotor. Niet alleen moet hij geluid maken, maar hij moet ook trillen. Als een auto sneller gaat rijden, moet hij meer gaan vibreren. Dit moet allemaal via de software gaan. Sterker nog, de auto zou ook schakelmomenten moeten simuleren, of zelfs de plotselinge acceleratie van een turbo.
Geen afscheid van de verbrandingsmotor
De tekeningen in het patent geven een duidelijk beeld hoe het eruit moet komen zien. Bij stilstand is er een beetje vibratie, maar bij acceleratie wordt die heftiger. Het gevoel moet duidelijk hetzelfde worden als bij een sportieve benzineauto. Of het in een elektrische auto gaat lijken alsof je telefoon afgaat, zoals in mijn hobby-auto, valt te bezien.
Hyundai hoopt met EV’s die vibreren autoliefhebbers aan te spreken en twijfelaars over te halen een elektrische auto te kopen. Het merk is niet de enige die hier mee bezig is. Toyota bijvoorbeeld heeft ook al plannen gepresenteerd om elektrische auto’s softwarematig van versnellingen te voorzien. Dit merk presenteerde eerder ook al een V8 op waterstof voor mensen die geen afscheid kunnen nemen van een verbrandingsmotor.
Het is nog niet bekend waar of wanneer we deze techniek gaan terug zien. Het patent bewijst dat Hyundai zich realiseert dat elektrisch rijden niet hetzelfde gevoel geeft als een traditionele auto, en dat dit wel degelijk iets is waar ze naar moeten kijken.