Kia EV6 GT
Een 218 pk sterke elektromotor op de vooras, een 367 pk sterk exemplaar op de achteras. Samen leveren ze maar liefst 585 pk en 740 Nm. Een accelaratie van 0-100 km/h in 3,5 seconden en een top van 260 km/h. Het zijn cijfers die een dikke grijns op je gezicht toveren en je nieuwsgierig maken. We hebben het hier over de Kia EV6 GT die eind van dit jaar naar Nederland komt!
Kia omschrijft de auto zelf als volgt: ‘Een rijdend voorbeeld van autorijden op zijn mooist: adembenemend, inspirerend, comfortabel en… emissievrij.’ De KIA EV6 GT is met afstand de snelste Kia die ooit is gemaakt, met recht dus het topmodel van de serie. Om al dat geweld te genereren is hij uitgerust met het zwaarste accupakket van 77,4 kWh in zijn bodem. Daar perst de spierbundel een actieradius volgens de WLTP-norm van 424 kilometer uit. Qua actieradius geef je dus toe op de ‘normale versies’ van de EV6.
De EV6 GT is meer dan een EV 6 met twee hele snelle elektromotoren. Kia heeft bij de GT de remmen volledig aangepast waardoor hij beschikt over grote geventileerde remschijven van 380 mm voor en 360 mm achter. Daarnaast heeft hij een elektronisch sperdifferentieel (e-LSD) wat er voor zorgt dat het koppel terecht komt bij het wiel wat de meeste grip heeft. Tel daarbij op een alerter reagerend gaspedaal en een GT Drive Modus waarbij alles aan de auto op scherp wordt gezet, dan worden er voldoende garanties gegeven voor een dynamische rijbeleving.
Uitrusting
Omdat de looks bij een dergelijke auto ook wat willen, heeft Kia de GT versie van de auto van het jaar 2022 rijkelijk aangekleed. Beginnen we aan de buitenkant dan vallen de sportiever ogende bumpers op, waarbij de achterbumper is voorzien van verticale in plaats van horizontale reflectoren. De auto staat op imposante 21-inch velgen waarachter de in felle kleur gespoten remklauwen duidelijk te zien zijn. Gaan we vervolgens naar het interieur dan vallen de direct de met suède beklede kuipstoelen op. Deze zijn voorzien van metalen inzetstukken en groene biezen. Er is standaard een premium geluidsinstallatie aanwezig waarop in totaal 14 luidsprekers zijn aangesloten en de achterklap werkt automatisch. Voor een stukje veiligheid zorgen de matrix-ledverlichting, een head-up display, een 360-graden camera en de dodehoek camera. En een glazen schuifkanteldak, ook die is standaard!
Driften
Geloof het of niet, maar de GT is uitgerust met een echte drift modus. Kies je voor deze instelling dan gaat de elektromotor op de achteras ‘volle kracht vooruit’, terwijl de voorste elektromotor het wat rustiger aan doet. Het grootste gedeelte van het vermogen komt dus op de achterwielen terecht. Goed nieuws dus voor de drifters onder ons!
De Kia EV6 GT komt eind dit jaar naar Nederland en wisselt vanaf € 64.195 van eigenaar. Daarmee is hij slechts zo’n vier mille duurder dan de 325 pk sterke EV6 met 77,4 kWh accu in GT-Line-uitdossing. Standaard wordt de auto geleverd in de kleur Runway Red Metallic. Is rood niet jouw ding en wil je en andere kleur, dan kost dat € 795 extra.