BMW i7 voorkant front

Het is moeilijker om aan de top te blijven, dan er te komen, wordt wel eens gezegd. Veel autofabrikanten proberen een model te leveren dat in het segment van de Mercedes S-Klasse en Audi A8 kan concurreren, maar niet altijd met succes, denk aan de Volkswagen Pheaton, Cadillac STS, Lincoln Continental, Kia Opirius etc. Dat BMW met de BMW 7 Serie succesvol tot de top behoort lijkt me evident. Alleen moeten ze meegaan met de tijd. De huidige 7 Serie dateert uit 2019, daar kun je je als succesvol directeur niet meer in laten voorrijden… Vooral niet nu Mercedes haar S-Klasse aanbod aangevuld heeft de elektrische Mercedes-Benz EQS. De nieuwe BMW i7 het volledig elektrische antwoord uit München.

achterkant nieuwe BMW i7
stijlvolle maar ook enigszins anonieme achterkant (blauwe accenten enkel voor de EV)

Uiterlijk nieuwe BMW i7

De introductie van een nieuw model geschiedt altijd in stappen. Nadat BMW eerst glimpsen van de nieuwe BMW i7, en 7 Serie, het internet op slingerde werden de contouren én de massieve grille ten opzichte van de platte koplampen zichtbaar. Bovenin de koplampen zitten dunne ledstrips met daarin ledstrips en richtingaanwijzers. Gescheiden door een stukje bumper bevinden zich de daadwerkelijke kloplampen die standaard voorzien zijn van led-matrixtechniek. Een soortgelijk aangezicht zien we ook bij de nieuwe BMW X7.

Dat een elektrische auto weinig koellucht nodig heeft, is onderhand wel bekend. Daarom een behoorlijk dichte voorbumper, maar wel met een mega-grote grille die geen koellucht functie heeft. Daarvoor is de sleuf aan de onderkant bedoeld, bij de elektrische i7 in voorzien van een blauwe streep. Deze koelt de standaard onderdelen die ook op elke brandstofauto zitten zoals de airconditioning, warmtepomp etc. Aan de zijkanten van de bumper zitten de kenmerkende verticale sleuven die lucht naar de voorwielen stuurt én de auto visueel breder maken. Deze sleuven zitten ook op de achterbumper, al zijn ze daar aerodynamisch minder effectief dan op de voorbumper.

BMW i7 grille
grote grille handig voor een familie bbq

Verder valt op dat de zijkant van voor tot achter een ‘heupje’ heeft. Deze knik maakt de auto visueel nog langer (5,39 cm = +13 cm t.o.v. vorige generatie), dan dat hij daadwerkelijk is. De deurgrepen zijn van het type BMW iX. Dat betekent dat het gaten zijn waar je je handen insteekt en dan in de bovenkant knijpt om de deur te ontgrendelen.

Interieur BMW i7

Aan de binnenkant zien we voorin niet een megagroot Hyperscreen scherm zoals in de nieuwste Mercedes modellen, maar een enigszins gebogen scherm die we ook van de, daar hebben we hem weer, BMW iX kennen. Wat wel opvalt is de brede gekleurde balk die niet alleen over de gehele breedte van het interieur geplaatst is, maar ook doorloopt in de portieren.

prachtig afgewerkt met relief kleurenbalk tot in de portieren

Het stuurwiel van de i7 is simplistisch van vorm. De onderkant is afgerond en heeft maar twee brede spaken waar wat functionaliteiten in zitten.

De achterpassagiers zitten misschien nog wel op de prettigste plek van allemaal. Voor de Dagelijksauto.nl gadget-liefhebber is het een walhalla! Denk aan een 31 inch scherm vanuit het plafond en telefoonschermpjes in de deuren voor de stoel/bank instellingen.

BMW i7 achterpassagiers
deze telefoon kun je niet aan je oor houden

BMW i7 xDrive 60 en M70 specificaties

De accupakketten zijn bijna dezelfde als die van de BMW iX. Je hebt enkel de beschikking over één accupakket, die van 101,7 kWh. Deze is in de BMW i7 xDrive 60 gekoppeld aan twee elektromotoren die gezamenlijk 544 pk leveren. Daarmee komt bij 625 kilometer ver. Dat komt overeen met een verbruik van 16 kWh/100 km. De sprint naar 100 km/u geschiedt in 4,7 seconden. De topsnelheid is een Autobahn-waardige 240 km/u.

De BMW i7 M70, die later geleverd wordt, levert maar liefst 660 pk en 1.000 Nm koppel! Hiermee sprint dit 5,39 cm lange monster in 4 seconden naar 100 km/u. Deze elektromotoren worden ook gecombineerd met het 101,7 kWh accupakket waarbij je een verbruik hebt van 21,2 kWh/100km tot 26,4 kWh/100km.

Het is opvallend dat beide i7 modellen geen X aandrijving in het logo heeft, aangezien ze wel vierwielaangedreven zijn.

BMW i7 logo
geen X in het logo bij deze 4WD

De laadsnelheden zijn onderhand geen onderscheidend vermogen voor BMW-modellen. Dus 3-fasen 11 kW op wisselstroom opladen bij openbare laadpalen en thuisladers. Maar menig eigenaar van een i7 kan zich een groter huis permitteren met verzwaring van zijn netaansluiting waardoor de i7 ook met 22 kW opgeladen kan worden. Snelladen kan met maximaal 195 kW gelijkstroom. Waarom geen 200? Hopelijk is de koeling van het accupakket efficiënt genoeg om lang deze 195 kW vast te houden.

Introductie BMW i7

De BMW i7 kun je al eind 2022 verwachten. Overige varianten komen begin 2023 op de markt. Prijzen zijn nu nog niet bekend en volgen dus later.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *