Er zijn de afgelopen jaren vele nieuwe merken ontstaan met een bekende naam. Cupra, Polestar en ook DS zijn hun eigen weg opgegaan als volwaardig eigen merk. De in 1955 gepresenteerde Citroën DS is zonder twijfel één van de meest iconische auto’s uit de 20ste eeuw. Genoeg geschiedenis dus om van te profiteren, maar ook een hoge lat om overheen te gaan. Is de nieuwe DS4 eindelijk het merkwaardige merk-waardig, of blijft de originele godin nog buiten bereik?
Sterktes | Zwaktes |
+ Subliem design | – Beenruimte achterin |
+ Rijcomfort | – Knoppenverdeling |
+ Slimme rijstanden | – Onsportief |
Wat is de DS4?
De nieuwe DS4 kan beschouwd worden als de eerste door DS ontworpen DS4. Het origineel uit 2010 heeft vele kenmerken moeten overnemen van de Citroën C4 en wist daarom nooit volledig te overtuigen. Op het gebied van design weet deze generatie dat absoluut wel te doen. Ondanks dat het PSA EMP2 onderstel gedeeld wordt met vele andere voormalige PSA producten, is de DS4 niet snel te verwarren met iets anders. Zowel van binnen als van buiten zijn er overal bijzondere driehoekvormen te vinden met als klapstuk de opvallende rijverlichting.
Onze testversie betreft de DS4 E-TENSE Plug-in Hybride met 225 pk. Het accupakket van 12,4 kWh waar onze Plug-In hybride van is voorzien, zorgt voor een volledig elektrisch WLTP bereik van 54 kilometer. Voldoende bereik om het meeste woon-werkverkeer grotendeels elektrisch te doen. De 20 inch velgen, optionele Cristal Pearl lakkleur en Criollo Brown Nappa horlogeband lederen bekleding komen met een adviesprijs van 58.438 euro.
Hoe rijdt het?
Als de woorden ‘sacreblue’ of ‘mon dieu’ je te binnen schieten bij het horen van de prijs, dan ben je niet alleen. Bijna zestigduizend euro voor een C-segment cross-over is behoorlijk beaucoup. Maar de DS4 geeft je dan ook een ervaring die vele andere merken juist links laten liggen. De focus ligt op een zo comfortabel mogelijke rijervaring aan te bieden in een aantrekkelijk jasje. Een verfrissend en gedurfde instelling zoals alleen van een op en top Frans merk als DS kan komen.
De rijstand Comfort is dan ook waar de DS4 het beste tot zijn recht komt. Het hybride-systeem zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk elektrisch gereden wordt, want dit is stiller en dus comfortabeler. Niet dat je het snel hoort wanneer de 1.6 liter verbrandingsmotor aan staat want de cabine is prima geïsoleerd. Alleen wanneer het gaspedaal flink wordt ingedrukt schiet de benzinemotor te hulp voor de gewenste paardenkracht.
Ook de vering heeft een moderne oplossing om comfort naar de 21ste eeuw te brengen. De DS4 scant in Comfort modus de weg zodat de vering zich kan aanpassen op eventuele oneffenheden. Dit zorgt ervoor dat ieder wiel zich concentreert op een eigen stukje asfalt. Het resultaat is een auto dat erg comfortabel is, maar vreemd genoeg minder geschikt is voor sportief rijden. In Sport stand weet de DS4 zijn 225 pk maar lastig op de weg te krijgen, zeker in de regen. Maar goed, je koopt een suède handschoen ook niet om mee te boksen.
Sterke punten
Het sterkste punt van de DS4 is er één die lastig toetsbaar is, design. DS lijkt erin geslaagd te zijn om een ontwerp te maken dat zowel opvalt maar tegelijk niemand weg jaagt door een té exotische vorm. Of het uitgesproken ontwerp geheel bij jou past is wellicht een ander punt, maar het is zeker een model dat tegenover zijn concurrenten in positieve zin opvalt.
Het interieur complimenteert de bijzondere buitenkant met een minstens even extravagante binnenkant. Overal waar het oog op valt is er wel een driehoek of hexagon te vinden. Het instrumentarium is gekleurd in mooi zwart pianolak en het horlogeband motief in de stoelen is een leuke vondst.
De optionele Cristal Pearl lak past goed bij de scherpe lijnen van de DS4, maar ook de basiskleur doet dit al meer dan voldoende. Net zoals vele Stellantis modellen is de basiskleur niet wit of grijs, maar juist een opvallende verschijning. Copper Gold is in dit geval de chique kleur die de DS4 standaard mee krijgt, een uiterst geschikte keuze wat ons betreft.
De elektrische aandrijving van de E-TENSE 225 zoemt soepel mee met de 1,6 liter motor. Ook is er goed over nagedacht hoe de elektrische lading het beste gebruikt kan worden. Met E-Save kan er gekozen worden om bijvoorbeeld 10 of 20 kilometer aan elektrisch bereik over te houden. Wanneer dit in combinatie met het navigatiesysteem in gebruik is, kiest de DS4 zelf de meest gunstigste momenten om de elektriciteit te gebruiken. Inclusief diverse onverwachte regeneratiemomenten kwamen wij precies uit op de hoeveelheid kilometer waar de E-Save op staat.
Zwakke punten
De verhoudingen van de nieuwe DS4 mogen dan prettig zijn voor het oog, dat geldt helaas niet voor andere lichaamsdelen. Beenruimte is schaarste achterin en ook een zoektocht naar hoofdruimte is snel voorbij. Dit aspect wordt nog extra versterkt door het feit dat – standaard ingesteld – de voorste stoel pas naar de bestuurderspositie gaat wanneer je zit en de Start engine knop indrukt. De achterpassagiers zullen dan dus even moeten wachten totdat jij zit en de auto is gestart voordat ze kunnen zitten.
Het gevoel van het rempedaal zal voor oudere DS bezitters bekend voorkomen. In de regeneratieve Brake stand, remt de auto op de elektrische motor af. Echter als er harder geremd wordt dan grijpt het rempedaal te laat en te rigoureus in. Ook is de ergonomie keuze voor diverse knoppen overgenomen van eerdere DS/Citroën modellen. Zo zitten de knoppen van de elektrische ramen te hoog en de Home knop van het multimediascherm is verstopt achter het stuur.
Uitrusting
De DS4 is in dit geval samengesteld door iemand die niet bekend is met het woord néé. Werkelijk alle beschikbare opties van het model zitten erop. Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitoring en Night Vision zorgt ervoor dat er 24/7 voor je gekeken wordt. Extra ondersteuning vinden wij in de vorm van een goed doordachte Head-up display. Door op een knop op het stuur te klikken zoomt het display verder in op de gewenste rij-afstand, zodat dit duidelijker aangegeven is. Ook veranderd de snelheid naar blauw wanneer er elektrisch gereden wordt, simpel en effectief.
Een elektrische achterklep met bewegingssensor maakt het inladen van de achterklep gemakkelijker. De 390 liter aan bagageruimte is echter wat aan de kleine kant. Het glazen elektrische panoramadak heeft een grote opening maar neemt kostbare hoofdruimte in. De bijzondere lederen stoelen met horlogeband motief zijn verwarmd en gekoeld en komen tevens met een massagefunctie. In de middenconsole bevinden zich twee usb-c poorten en een draadloze oplaadmogelijkheid voor geschikte smartphones.
Iets verder naar achteren bevindt zich een gekoelde opbergruimte dat helaas net niet groot genoeg is voor een 0.5 liter fles. Ook de passagiers achterin krijgen de mogelijkheid om hun telefoon op te laden met twee usb-c poorten.
Conclusie DS4
DS biedt met de DS4 een interessant alternatief tegenover de gemiddelde C-segment cross-over. Er is een concrete keuze gemaakt voor comfort en design, en dat is goed gelukt. Een frisse wind in een zee aan cross-overs met als enige karaktereigenschap: de sport knop. Het design lokt je naar binnen, maar het gebrek aan ruimte kan je even goed weer afstoten. Dit is niet ongehoord voor het premium-segment waarin de DS concurreert. Echter zullen de voornamelijk Duitse concurrenten nog een imposantere badge in hun voordeel hebben. Een truc dat de DS – met zijn focus op comfort – niet zal kunnen gebruiken.
Wat de auto echter beter doet dan bijna alle andere auto’s in zijn klasse, is klasse. Het bijzondere gevoel van exotische Franse auto’s van weleer is altijd lastig te definiëren. Vaak zorgen de gebreken juist voor een bepaalde aantrekkingskracht, en in de korte tijd dat wij met de DS4 mochten samenbrengen lijkt dit model hier ook aanleg voor te hebben. De binnenruimte is krap achterin en de kwaliteit van het interieur is niet op het niveau van zijn Duitse concurrenten. Maar toch. Toch kan ik mij niet inhouden om nog een keer om te kijken wanneer ik wegloop van de DS4. Waarom dat precies is? Laten we het houden op een bepaalde ‘je nais sais quoi’.