De ethos van een luxeauto is de afgelopen jaren flink veranderd. Een overdaad aan comfort, ruimte, stilte en snelheid is niet genoeg meer. Tegenwoordig wil men ook een hogere zit in het verkeer, en doe er dan ook maar gelijk een elektrische aandrijving bij, ‘maar dan wil ik niet om de twee uur bij een laadpaal staan’. Het antwoord op al uw first world problems kunt u vinden in de volledig elektrische BMW iX xDrive50. Wij deden de ultieme test in EV-luxury en namen der über-SUV volgepakt en wel, naar Berlijn.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Groot elektrisch bereik | – Onhandige kofferbak |
+ Veel beenruimte | – Te veel apps |
+ Comfortabel | – Speakerinstelling af fabriek |
Wat is de BMW iX xDrive50?
Na een vroege en veelbelovende start in 2013 met de i3 en i8, is het elektrische programma van BMW op een lager voltage gaan opereren. De concurrentie wist de overhand te nemen en het merk mocht op zoek naar een nieuwe doorstart van haar innovatieve i-range. Dit begon met de BMW iX3, een EV-versie van de standaard BMW X3. Een voorzichtige start, maar bij het volgende model besloot men dat het tijd was voor een vlaggenschip. De ultieme expressie van hoe een luxe elektrische BMW in de i-range eruit kan zien.
Het resultaat hiervan is de BMW iX, een 4,95 meter lange vijfzits elektrische SUV dat de benzine-aangedreven concurrentie compleet in de vergetelheid moet blazen. Een blik op de spec-sheet toont aan dat dit geen halfslachtige poging is. In de iX xDrive 50 configuratie is het WLTP bereik een gezonde 630 kilometer. Het vermogen van 523 pk en maar liefst 765 Nm aan koppel, komt vanuit twee elektromotoren die zowel de voor- en achteras aandrijven.
Het resultaat is een 0-100 km/u tijd van 4,6 seconden en een topsnelheid dat niet veel later is bereikt op 200 km/u. Eenmaal van de Autobahn af is het mogelijk om bij een geschikte DC-snellader tot 200 kW op te laden. Het accupakket van 105,2 kWh is dan van 10 tot 80 procent opgeladen in ongeveer 34 minuten. Of om het anders te omschrijven, tien kilometer bereik per minuut. Range-anxiety zou dus geen probleem moeten vormen op onze reis.
Hoe rijdt het?
Voordat we vertrekken valt het op dat bij een 100% vol accupakket, de aangegeven range slechts 520 kilometer is. Nou zal het aangegeven bereik net zoals bij iedere andere elektrische auto minder zijn dan het WLTP getal. Echter, voor een prijs van 134.218,04 euro zoals onze testauto, zullen de meeste kopers toch al snel hun eerste EV-ergenis beleven. Gelukkig is het bereik nog steeds ruim voldoende om vier tot vijf uur op de snelweg te rijden. Volgeladen met bagage, passagiers en elektriciteit reizen wij comfortabel richting de Duitse grens. De stilte in de cabine is indrukwekkend, net zoals de hoeveelheid beenruimte voor iedere passagier. Zelfs voor mensen boven de twee meter is achter elkaar zitten geen enkel probleem.
In de bestuurdersstoel is de rijpositie comfortabel maar sportief. Een reflectie van het rijgedrag van de BMW iX xDrive50. Het vermogen richting de 100 km/u is imposant, maar het vermogen boven de 100 km/u is dat wellicht nog méér. Eenmaal voorbij de Nederlands-Duitse grens gaat de voet volledig naar de vloer, en hier toont de iX zijn ware kracht. Op iedere snelheid onder de 180 km/u is de acceleratie nagenoeg evenredig. De enorme koppelkracht van 765 Nm lanceert jou en je passagiers binnen no-time naar de 200 en ook op topsnelheid lijkt de iX niet erg onder de indruk te zijn van het hele spektakel. Alleen het geluid van de banden weet een beetje door de cabine heen te komen. De Duitse betonplaten creëren door het hydraulische veersysteem een soort extra baslijn onder je Duitse technomuziek.
Het verbruik bij hogere snelheden blijft redelijk beperkt. Bij 100 km/u is het verbruik 21,1 kWh/100km, op 120 km/u stijgt dit naar 23,1 kWh/100km en bij nog hogere snelheden blijft het geheel zo rond de 30 kWh/100km. Of anders gezegd, bij 120 km/u kom je ongeveer 43 kilometer minder ver op een lading dan bij 100 km/u
Het aantal snellaadlaadstations in Duitsland is inmiddels de zevenduizend voorbij gegaan op meer dan tweeduizend locaties. Vooral langs de Autobahn was het vinden van een geschikt snellaadpunt boven de 200 kW geen probleem. De iX helpt je hierbij ook door geschikte laadlocaties aan te geven op het navigatiesysteem. Wanneer de eindbestemming op het navigatie verder ligt dan het elektrisch bereik toelaat, dan zal de meest gunstige tussenstop verwerkt worden in de reis. Het accupakket zal gaan pre-conditioneren voor het laden zodat een zo hoog mogelijke laadsnelheid bereikt kan worden. Snelheden van 150 kW zijn vrij snel bereikt, zelfs wanneer het pre-conditioneren niet heeft plaats gevonden.
Sterke punten
Iets wat de BMW iX xDrive50 vooral goed doet, is het laten vergeten wat voor type aandrijving de auto heeft. In dit geval is dit niet een aanval dat de aandrijving geen karakter heeft, maar juist dat het alles kan doen wat de non-elektrische concurrentie ook doet. Het verloop van het vermogen kan als een schop in de rug aanvoelen wanneer je het pedaal diep intrapt, maar tegelijkertijd ook zo kalm zijn als een luchtbed dat rustig over de golven van de zee dobbert.
Daarnaast vergeet je nagenoeg dat het een EV is omdat het bereik niet snel een probleem vormt. De BMW denkt mee in de routeplanning en op vakantie heeft de bestuurder eerder een stop nodig dan de auto. De Driving Assist Professional geeft de BMW iX een hoop veiligheidssystemen – wiens afkortingen ik u zal besparen.
Concreet gezegd volgt de auto adaptief op afstand de voorganger, met het knipperlicht schuift de auto automatisch van baan en zal het zichzelf weerhouden om bestuurders rechts in te halen (mits dit is aangevinkt). In combinatie met bordenherkenning zorgt dit voor een uitermate compleet pakket als het gaat om veilig snelweg rijden.
Over het ontwerp valt een hoop te zeggen, zeker de voorkant zorgt voor dusdanig veel controverse dat er net zo goed Mustang Mach-E op had kunnen staan. Er valt echter niet te ontkennen dat de BMW iX ontzettend veel ‘road presence’ heeft. Het is een auto waar je zeker nog een tweede keer naar zal kijken en al helemaal in de opvallende Aventurinrot III kleur met gouden accenten.
Zwakke punten
Op het gebied van design is het uitgerekend het iDrive systeem waar er steken vallen. Er is gekozen om de bekende draaiknop van een glas-look te voorzien op een achtergrond van hout. Niet alleen oogt dit alsof het binnen vijf jaar al verouderd is, ook zijn de witte iconen niet te lezen wanneer er ook maar een beetje zon op schijnt. Laten we het houden op smaken verschillen.
De onoverzichtelijkheid gaat verder wanneer we door alle apps en menu’s scrollen op het multimediascherm. Er staan minder apps op de gemiddelde telefoon en dit zorgt voor frustratie en afleiding tijdens het rijden. Luxe is de mogelijkheid om te kunnen kiezen, maar in dit geval had less weldegelijk more geweest
Waar de achterpassagiers ruimte zat hebben, geldt dit helaas niet voor de bagage. De ruimte, gequoot op 500 liter klinkt voldoende, maar de kofferbak is schuin afgesneden. Dit zorgt ervoor dat de ruimte aanzienlijk kleiner wordt des te hoger je stapelt. Voor vier mensen was er maar net genoeg bagageruimte om een midweek weg te gaan. Daarnaast stopt de elektrische achterklep niet automatisch bij een laag plafond, met als gevolg enkele zeer benauwde situaties in krappe parkeergarages.
Uitrusting
Aan tech geen gebrek op onze BMW iX. Zowel voor- als achterin zijn er genoeg gadgets om een flinke vakantierit zo voorbij te laten gaan. Zo is het elektrische vlaggenschip voorzien van een 12.3 inch digitaal instrumentencluster en een 14.9 inch multimediascherm. Ondanks dat het iDrive systeem minder overzichtelijk is geworden in deze uitvoering, is de bediening nog steeds gemakkelijk. Een draaiknop en touchscreen mogelijkheid blijft gemakkelijker dan alleen een touchscreen. Hier is more juist wel weer more.
Het navigatiesysteem laat op drie verschillende plekken zien welke kant je op moet. Zowel op het multimediascherm, het instrumentencluster en op de head-up display is er informatie over de navigatie. Op het multimediascherm toont de iX camerabeelden met pijlen daar overheen die jou de juiste kant op wijzen.
Het speakersysteem van Bowers & Wilkins is ook toegevoegd. Dankzij ruim 30 speakers verspreid over de gehele cabine is er geen ontsnappen aan de bas vibratie door je stoel, pedalen en stuur. Gelukkig kan dit nog afgesteld worden, maar af fabriek zal de muziek zelfs op de zachtste standen door de cabine vibreren. Dan is het toch even oppassen als je de blikjes frisdrank uit de gekoelde middenconsole haalt.
Achterin heeft men naast een zee aan beenruimte ook individuele climate control en stoelverwarming. In totaal zijn er vier USB-C poorten te vinden, slim verwerkt in de achterzijde van de voorste stoelen. Tevens zit hier een interessant verschuifbaar element. Dit zit er als basis voor diverse accesoires die BMW aanbiedt voor de ruimte achterin. Denk hier aan een kledinghanger, tablethouder of zelfs een opklaptafeltje.
Conclusie BMW iX xDrive50
Als concept is de BMW iX een no-brainer. Ruim 500 kilometer elektrisch rijden in een SUV met een BMW badge, dat is voor een hoop mensen erg verleidelijk. Als vakantieauto heeft het zijn taak ruim voldoende afgesloten. Het navigatiesysteem heeft ons twee keer de verkeerde kant op gestuurd. Dit is verder geen probleem, maar dankzij de vele augmented-reality pijlen ben je al snel geneigd om het met de BMW eens te zijn, zelfs als je ziet dat Berlijn toch echt rechtdoor is. Ook viel de bagageruimte in negatieve zin op, dit is toch iets te krap voor een grote SUV.
Echter zijn dit enkele punten op een vakantiereis dat vooral dankzij de BMW iX erg comfortabel was. Het navigatiesysteem denkt goed met je mee om de reis zo efficiënt mogelijk te plannen. Wanneer het eindelijk tijd is om op te laden voldoet een korte pauze van 30 minuten vaak al. Het meest indrukwekkende is nog hoe de iX zich thuis voelt op de Autobahn. De acceleratie is op iedere snelheid indrukwekkend en het gevoel van range-anxiety laat je eveneens ver in de achteruitkijkspiegel.