Na één en twee komt meestal drie, en in dit geval is dat niet anders. Waar nog meer op gerekend kan worden is dat de Polestar 3 op elektrisch gebied nog indrukwekkender is dan de vorige twee modellen. Een bereik boven de 600 km WLTP is het doel en de aandrijving komt van twee elektromotoren.
1, 2, 3, tijd voor een SUV
De Polestar 3 is niet een volledig onbekende vorm, vorig jaar in december waren er al enkele foto’s te zien. Toen was de auto echter nog volledig gecamoufleerd. Vandaag laat Polestar het eerste echte beeld zien van de nieuwe E-SUV. Wat ons opvalt is dat er veel van de Polestar Precept is overgenomen op het gebied van design. De koplampen bestaan weliswaar uit één lichtunit waar de Precept er twee heeft, maar de vorm is wel overgenomen.
Polestar meldt dat het derde model een ‘high-end luxury suv’ is met een ‘sterk eigen karakter’. Wat het exacte formaat is wordt niet gezegd, maar het model wordt wel de grootste Polestar tot nu toe. Reken er maar op dat de concurrentie voor het nieuwe model de Tesla model X en BMW iX zal zijn. Binnenin blijft het bij vijf zitplekken, maar je kunt er vanuit gaan dat er genoeg ruimte is voor de passagiers. De aflopende daklijn lijkt op die van de Volvo C40, maar het geheel loopt net wat minder steil naar beneden. Een ander punt van herkenning zijn de goudkleurige remklauwen, ventieldop en riemen van de Polestar 2 Performance.
Meer dan 600 km WLTP
De Polestar 3 moet volgens zijn makers het ‘sport’ terugbrengen in Sport Utility Vehicle. Twee losse elektromotoren en een flink accupakket zijn hier onder andere voor verantwoordelijk. Hoe groot dit accupakket precies is wordt niet gemeld, maar een bereik van meer dan 600 km WLTP is het doel. Polestar weet te melden dat deze configuratie ‘at launch’ zal zijn. Dit kan op diverse manieren geïnterpreteerd worden, maar één van de mogelijkheden is dus dat er een Launch Edition komt. Iets dat meerdere fabrikanten doen bij hun EV’s.
Iets dat later in de productiecyclus zal komen is het LiDAR systeem. Dit moet ervoor zorgen dat de Polestar 3 de mogelijkheid krijgt om autonoom over de snelweg te rijden. Opvallend genoeg lijkt het LiDAR systeem niet op het dak te zitten zoals bij de Polestar Precept, maar juist in de neus van de auto.
Nog een paar cijfers
Polestar heeft ambitieuze plannen en wil de aankomende drie jaar, ieder jaar een auto op de markt brengen. De productie van de Polestar 3 is daar het startsignaal van. Vanaf 2023 begint de productie van de grote SUV in Amerika en China. Het doel is om eind 2023 op minimaal 30 verschillende markten aanwezig te zijn. Minstens even ambitieus is het om de verkoopaantallen van 29.000 in 2021 te vertienvoudigen naar 290.000 in 2025.
De daaropvolgende Polestar zal zijn de Polestar 4. Deze is ondanks dat de naam het suggereert geen groter of luxer model. Dit wordt een kleinere SUV-Coupé rond de 55.000 euro dat meer het formaat van de Volvo C40 krijgt. Polestar hanteert zijn nummering op productiedatum en niet op formaat, een beetje zoals bij smartphones. De internationale vanafprijs van de Polestar 3 komt volgens CEO Thomas Ingenlath op 75.000 euro. Op verdere cijfers zullen wij even moeten wachten, in oktober 2022 beleeft de Polestar 3 namelijk zijn officiële debuut.