Het Goodwood Festival of Speed is al jaren een favoriet onder de autofans. Van 100 jaar oude vliegtuigmotor aangedreven monsters tot de nieuwste concept cars, Goodwood heeft wat voor iedereen. Ook dit jaar zijn er weer enkele krankzinnige creaties en gloednieuwe auto’s te aanschouwen. In deze top 10 zetten wij de meest memorabele modellen op een rijtje.
Ferrari Daytona SP3
Wat is een lijst over memorabele modellen zonder het meest memorabele merk dat er is, Ferrari. De paradepaard producent presenteert dit jaar diverse bijzondere modellen op Goodwood. De one-off Ferrari SP38 is bijzonder, maar wij kiezen toch voor de Ferrari Daytona SP3. Slechts 599 exemplaren zullen er ooit verkocht worden en het model is gebaseerd op het platform van de LaFerrari. Het ontwerp is geïnspireerd op de Le Mans racers van eind jaren 60. Alle exemplaren zijn inmiddels verkocht maar wees gerust! Er is namelijk ook een Lego Technic versie.
Travis Pastrana Subaru GL
Van een merk dat zijn bekendheid verwierf op asfalt, naar één die dat vooral naast het asfalt deed. Subaru is een graag geziene gast bij de Rally stage van Goodwood. Sinds kort is het merk ook te bewonderen behoorlijk bovenaan de tijdlijsten voor de fameuse Hillclimb. Travis Pastrana brengt dit jaar een absoluut gestoorde Subaru GL stationwagon mee, een zin die ik niet had verwacht ooit te schrijven. Dit model is echter voorzien van een 862 pk motor, vierwielaandrijving en diverse beweegbare spoilers. Zowel de grote achterspoiler als vier kleine vleugels op de flanken van de auto schieten omhoog om de auto meer downforce en remkracht te geven.
The Beast of Turin
Snelheid kent vele vormen, en zo’n 100 jaar geleden kwam de snelheid vooral uit grote motoren. Als je dacht dat Amerika los ging in de jaren 60, dan ben jij nog niet bekend met ’the beast of Turin’. Deze raceauto van Fiat stamt uit 1910 en is voorzien van een 28.4 liter viercilinder dat 290 pk produceert. In 2015 was de restauratie compleet en sindsdien is deze bijzondere Fiat één van de grootste trekpleisters van de Goodwood Festival of Speed.
Mercedes AMG One
De Mercedes met de formule 1 motor, dat is hoe de meeste mensen het project waarschijnlijk kennen. Het 1.6 liter V6 motorblok produceert inclusief vier elektromotoren 1063 pk. De AMG One maakt zijn publieke debuut bij het Festival of Speed en reken er maar op dat ze van alles proberen om de aandacht erop te vestigen. Zo heeft de AMG One een Racemode waarbij zowel de spoiler als diverse flappen op de wielkasten omhoog gaan, vergelijkbaar met de Subaru GL van Travis Pastrana. Dit is tot nu toe getoond door Mercedes door halverwege de rit te stoppen en Racemode aan te zetten. Een bijzonder model met een uniek motorblok.
Polestar 5
In het begin van deze maand schreven wij over de Polestar 3, inmiddels zijn wij al bij de Polestar 5. Deze conceptcar is meegenomen in een winterse camouflage wrap en zal in 2024 officieel op de markt komen. In de tussentijd laat Polestar maar al te graag zien dat dit model nagenoeg 900 pk produceert. Diverse runs op het parcours hebben al gedemonstreerd dat dit nieuwe topmodel van Polestar een goede burnout kan maken.
Lotus Evija
Iets dat eveneens een indrukwekkende burnout kan maken is de Lotus Evija. De zeer gehypete hypercar van Lotus wist bij de startlijn met alle vier de wielen een rookwolk te creëren. Bizar, maar niet geheel onverwacht als je beseft dat de Evija maar liefst 2000 pk produceert. Wij hopen dat er ook een stand is waarin dit niet gebeurd. Het gifgroene exemplaar heeft al enkele snelle runs gemaakt en het beloofd veel goeds voor Lotus in de toekomst.
Ford Supervan 4
De ene 2000 pk EV hypercar is de andere niet, Ford stopt dit krankzinnige getal namelijk in een bus. Om preciezer te zijn de Ford Supervan 4, de vierde iteratie van de Supervan serie. Voor het eerst in de geschiedenis is de Supervan volledig elektrisch. Waar de voorgangers vooral gebaseerd waren op het chassis en motorblok van een raceauto, is de Supervan 4 van de grond af aan zo gebouwd. Vele onderdelen van de Ford Mustang Mach-e 1400 zijn overgenomen en weinig onderdelen van de basis Ford E-transit Custom zijn overgebleven. Een 0-100 tijd van minder dan 2 seconden en 500 kg downforce bij 300 km/u maken dit de snelste bus ooit.
Rimac Nevara
Dat elektrische voertuigen de overhand krijgen bij Goodwood lijkt steeds meer het geval. Voor nu zijn ze nog in een kleine minderheid maar de nieuwste hypercars maken er gretig gebruik van. Zo ook Rimac dat met de Nevara er vroeg bij was als het gaat om de EV hypercars. Het Kroatische bedrijf heeft zich dit jaar vooral laten opvallen vanwege de manier waarop de heuvel wordt beklommen. De bijna 2000 pk sterke Rimac deed de meeste bochten namelijk driftend. Een vakkundig stukje rijkunsten dus en eveneens een goed bewijs dat Rimac niet alleen snel is op een recht stuk.
Czinger 21C
De Czinger 21C is niet een volledige EV, ondanks dat de vorm dit wellicht wel zou suggereren. Ondanks dat er wel gebruik wordt gemaakt van een 300 pk elektromotor op de vooras, komt het merendeel van de kracht uit een twinturbo V8. Gecombineerd produceert deze 1250 kg lichte hypercar 1250 pk, een pk/gewichtsverhouding dus van 1 op 1. Dat is niet waar de gekkigheid ophoudt, zo is een groot deel van de onderdelen gemaakt in een 3D printer. Ook de zitpositie is bijzonder want er is ruimte voor twee personen, alleen zitten die achter elkaar.
McMurtry Spéirling
Als je denkt dat de Supervan 4 of de Czinger 21C het meest gestoorde apparaat op Goodwood is, dan hebben wij een verrassing voor je. De McMurtry Spéirling gaat er namelijk heel snel met deze eer vandoor. Deze piepkleine conceptauto komt namelijk met een reeks cijfers dat leest als een lijst vol leugens. 0-100 in minder dan 1,5 seconden, gewicht onder de 1000 kg en maar liefst 2000 kg downforce bij 0 km/u. Vooral de laatste statistiek vereist wat uitleg. Het concept van de McMurtry Spéirling draait namelijk volledig om downforce te creëren door een ventilator. Het ground-effect dat hierdoor ontstaat zorgt ervoor dat deze piepkleine EV veruit de snelste auto is op Goodwood. Met een tijd van 39.08 heeft de McMurtry Spéirling het record in handen van de snelste tijd ooit gezet op de Goodwood heuvel. Ow, en er komt een straatlegale versie van. Wij houden onze agenda open.