De Citroën Berlingo heeft afstand gedaan van haar benzine- en dieselmotoren en gaat voortaan door het leven als de Citroën ë-Berlingo en wordt slechts geleverd met een elektrische aandrijflijn. Dat vinden wij stoer, net als de nieuwe ë-Berlingo zelf. Dit is nou een typische avonturenmobiel. Ruimte voor al je spullen in twintigduizend opbergplekken, zeven stoelen en een super comfortabele en robuuste rijervaring. Het enige wat deze auto niet geschikt maakt voor avontuur is de range. Al valt dat tóch stiekem mee.

SterktesZwaktes
+ Praktisch en compleet– Range
+ Zevenzitter– Verouderde achterkant
+ Comfort– Soms knoppen ongevoelig

Wat is de Citroën ë-Berlingo?

De Citroën ë-Berlingo is eigenlijk heel eenvoudig. Het is de Berlingo zoals u hem gewend bent, maar dan elektrisch. Het busje/de minivan is verkrijgbaar in verschillende soorten en maten. Alle uitvoeringen komen met de nieuwe funky Citroën styling die we sinds een tijdje mogen verwelkomen op de wegen. De Citroën ë-Berlingo is eigenlijk gewoon een bestelwagen voor gezinnen. Maar, wel een hele verfijnde bestelwagen.

Het gezicht van de auto schreeuwt Citroën, de koplampen, de smalle grill, heel het pakket. Aan de zijkant pronkt de typische airbump in een leuke, contrasterende kleur naar keuze. Achter is het wat minder vernieuwend. De achterkant is grotendeels onveranderd gebleven sinds deze generatie van de Berlingo/Partner uitkwam. De achterlichten bevatten nu coole lijnen, maar daar houdt het verschil ook op.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Citroën ë-Berlingo XL Feel 50 kWh. Het is dus de grootste uitvoering met een van de luxere pakketten erop. Ook kunnen we het accupakket achterhalen, dat heeft een grootte van 50 kWh. Het vermogen zit op 100 kW of 136 pk en de bus heeft 260 Nm koppel. Niet gek. Nul tot honderd doe je in 11,7 seconden en vol tot leeg in gemiddeld zo’n 195 km. Leeg tot vol? Met 101 kW DC snelladen gooi je hem van 10 tot 80 procent vol in 26 minuten.

Hoe rijdt hij?

Ons werd verteld dat de Citroën ë-Berlingo, in tegenstelling tot zijn broertjes van andere merken, nog even onder handen is genomen door Citroën op het gebied van comfort. Wij dachten: ‘natuurlijk, het zal wel’. Merken zeggen namelijk wel vaker dat iets een ‘volledig andere’ auto is, terwijl dat duidelijk niet zo is. Citroën heeft geen woord gelogen. De vering, demping en de stoelen zijn aangepast aan het comfortniveau wat we van de eigenwijze Fransen gewend zijn. Dat merk je.

De auto stuurt enorm licht, de vering is subliem en vangt alle hobbels perfect op. Wat nou bestelwagen voor gezinnen? Aldus Citroën. De vering is zacht en soepel en uiterst comfortabel. De stoelen zijn de beroemde Citroën comfortstoelen die onder andere terug te vinden zijn in de C3. Ze zitten heerlijk. Mocht je iemand ontvoeren, zouden ze niet weten dat de auto waarin ze zitten gebaseerd is op een bedrijfswagen. (Gelieve niemand te ontvoeren).

De acceleratie is prima. De auto geeft geen kick zoals we gewend zijn van elektrische auto’s, maar is wel relatief vlot. Ook het regenereren werkt prima. Het is niet heel sterk, maar aanwezig. Het rempedaal is relatief gevoelig, hier moeten we even aan wennen. Maar, het rijdt erg lekker. De sportstand die erop zit, doet weinig goeds, wij zouden hem niet aanzetten. De ecostand daarentegen is erg fijn, die geeft echt het gevoel dat je efficiënt rijdt.

Sterke punten

De Citroën ë-Berlingo is erg praktisch en compleet. Alles wat je nodig hebt, zit erop. Denk hierbij aan een overvloed aan handige opbergvakjes in de cabine. Elke zitrij heeft stopcontacten voor 12V of USB en de vloermatten zijn van rubber. Wat wel onhandig is, is de grote achterklep. Gelukkig kan je de achterruit ook los openen, ontzettend handig! De Citroën ë-Berlingo heeft zelfs allerlei off-road, sneeuw en zandstanden waaruit je kan kiezen. Dit is niet alleen handig, maar ook nog eens gaaf.

Een logische vervolgstap in een erg praktische auto is het benoemen van het feit dat het een zevenzitter is. Dat ga ik dan nu ook doen. De Citroën ë-Berlingo is een zevenzitter. Dit is handig, vooral aangezien het formaat van de auto ervoor zorgt dat je eenvoudig in- en uit kan stappen en ook nog eens veel spullen kan meenemen. Zowel voor-, achter- en middenin zit je gewoon erg comfortabel.

Dat comfort is dan weer een perfecte brug naar dit stukje tekst, dat gaat namelijk over het comfort in de Citroën ë-Berlingo. Citroën heeft alle vering en stoelen uit de auto gesloopt en er een eigen setje onder en ingeschroefd. Dat merk je. De comfortstoelen zijn net zo geweldig comfortabel als die in de C3 en de vering is lekker zacht en soepel. Zo ook de stuurbekrachtiging, deze is erg licht en eenvoudig te gebruiken. In het kort, je bent van alle gemakken voorzien én het is goed vertoeven.

Laadruimte!!
Funky en handig ontwerp
Apart te openen achterruit
Gekoeld dashboardkastje

Zwakke punten

Dan, uw avonturenauto is normaliter voorzien van een tweeliter diesel met een rookwolk erachter en een oneindige range. Dit is voor een reden niet meer het geval in de Citroën ë-Berlingo. De elektromotor en de batterij werken hard samen om u de wereld te tonen. Op zich gaat dit prima. Ik heb van Rotterdam tot Den Helder gereden op één lading. Er was tachtig kilometer range over, maar ik heb wel in ecostand gereden, 90, achter vrachtwagens. Zo hoort avontuur niet te zijn. Het zou fantastisch zijn als Citroën er nog twee keer zo veel range aan vastplakt, dan heb je dé avonturenauto van de toekomst.

De nieuwe ontwerptaal van Citroën spreekt op al haar modellen boekdelen. Zo ook op de Citroën ë-Berlingo. Het enige jammere is dat de achterkant van de bus nagenoeg onveranderd is gebleven door de jaren heen. De achterlichten hebben een andere invulling gekregen en er zijn vast wel items die ik nu vergeet. Maar, het algehele ontwerp wat ook terug te vinden is op onder andere de Peugeot Partner, wordt als sinds de introductie in 2009 gebruikt. Dat kan beter.

Dit volgende punt is klein, maar van belang. Sommige knoppen in de Citroën ë-Berlingo werken af en toe niet erg mee. Op sommige momenten zijn de knoppen wat hardnekkig. Je drukt ze makkelijk in, maar de actie die de knop in gang zou moeten zetten, komt soms niet door. Dit is onhandig als je dingen wil doen zoals de auto starten, uitzetten of in de versnelling zetten. Dit ‘probleem’ komt ook voor in andere Citroëns, zoals de ë-C4.

Uitrusting

De Citroën ë-Berlingo is een doos vol opties. Ons model pronkt met de twee stoelen op de derde zitrij, climate control, navigatie en 16 inch lichtmetalen velgen. Ook hebben we een verwarmbare voorruit en voorstoelen, keyless entry en start, head-up display en een draadloze telefoonoplader. Standaard kunnen alle stoelen behalve de bestuurdersstoel helemaal plat, waardoor er een laadruimte van 3.5 meter (!) ontstaat. En het dashboardkastje is gekoeld, dat vinden wij cool!

Conclusie rijtest Citroën ë-Berlingo

De Citroën ë-Berlingo is een echte toffe bus. Vol met leuke designelementen en grappige functies. Ook is hij extreem praktisch, ruim, comfortabel en handig. Er zijn wat dingen die hem tekortdoen. Zo is het een echte avonturenbus, uitgerust met alles wat je maar zou willen, behalve de range om daadwerkelijk op avontuur te gaan, dat is erg jammer. Maar, verder is het een topauto.

De Citroën ë-Berlingo is verkrijgbaar vanaf 44.920,- euro. Onze auto kost, ietsje meer, namelijk 49.800,- euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *