Er zijn veel verschillende soorten motorolie te krijgen. De ene soort is duurder dan de andere, maar sommige soorten zijn ook weer beter voor jouw auto dan andere soorten. Welke motorolie er in jouw auto moet is niet meer zo eenvoudig. Vroeger waren er enkele soorten, maar nu is er veel meer te krijgen. In deze tekst gaan wij jou vertellen wat de verschillen zijn tussen de soorten motoroliën. Na het lezen van deze tekst ben jij dan een echte specialist in olie en weet je precies welke motorolie je moet gebruiken voor je auto.
Olie gedestilleerd uit ruwe aardolie
Minerale olie is een oliesoort die wordt gedestilleerd uit ruwe aardolie. Na het destilleren zitten er eerst nog veel deeltjes in die er niet in horen te zitten. Deze onverzadigde koolwaterstoffen worden door middel van water afgebroken. Na het afbreken van deze koolwaterstoffen, moet de olie onder een hoge druk en temperatuur komen te staan. Je houdt dan de minerale olie over. Deze olie is een van de meest eenvoudige soorten die er zijn. De oliesoort heeft dan ook het laagste aantal toevoegingen. Tegenwoordig gebruiken mensen deze olie niet heel erg veel meer. Vooral oudere auto’s doen het goed op deze soort olie.
Olie uit een laboratorium
Niet alle soorten motorolie komen van natuurlijke producten. Synthetische olie bijvoorbeeld, wordt gemaakt in een laboratorium. Moleculen zoals methaan worden aan elkaar gemaakt tot lange koolwaterstoffen. Ook wordt er voor het maken van motorolie vaak etheen gebruikt. Daar worden lange moleculen van gemaakt. Deze moleculen heten alfa olefinen. Een voordeel van synthetische olie is dat de fabrikant de olie helemaal zelf kan vormen. De olie is dan ook stabieler dan minerale olie. Synthetische olie kan bovendien het brandstofverbruik verlagen. Synthetische olie kan worden gemengd met minerale olie. Je krijgt dan een motorolie van goede kwaliteit, voor een relatief lage prijs.
Oliën met een dikkere of dunnere structuur
De viscositeit, de stroperigheid, van een olie is een erg belangrijke eigenschap. Beide soorten hebben hun voor- en nadelen. Dikke olie geeft een sterkere smeerfilm, maar dunne olie kan sneller hitte of vuil afvoeren. Bovendien komt dunne olie sneller op de juiste plekken wanneer de motor koud is. Een probleem is echter dat olie dunner wordt wanneer de motor is opgewarmd. Olie die bij een warme motor de juiste stroperigheid heeft is bij een koude motor vaak te dik en andersom geldt ook dat olie die bij een koude motor een goede stroperigheid heeft, juist te dun is bij een warme motor. Synthetische oliën hebben over het algemeen een betere viscositeit.
Welke olie moet ik nu kiezen?
Er zijn dus veel verschillende oliën geschikt voor in auto’s. Die wij hier hebben behandeld is nog niet eens alles. Je kunt het beste kiezen voor een olie van goede kwaliteit. Dit is bijvoorbeeld een synthetische olie. Het maakt vaak niet uit of deze is gemengd met een minerale olie of niet. De beste viscositeit voor jouw auto hangt ook af van jouw rijgedrag. Voor het rijden van veel lange afstanden is een andere viscositeit aan te raden dan wanneer je voornamelijk korte afstanden rijdt.