De 2023 Mercedes A-klasse zet in op duurzaamheid. Onder andere door gebruik te maken van recyclebare materialen wil het Duitse bedrijf zich richten op de gestelde doelen. Uiteraard is dit niet het enige dat is Mercedes heeft vernieuwd, zo is de A-klasse op meerdere punten aangescherpt, om ook in 2023 weer mee te kunnen.
Sportief
Mercedes zelf spreekt van een sportief en gespierd exterieur. Zo is de zijn er twee heuse ‘powerdomes’ zichtbaar in de motorkap en is de lijn van de koplampen nog scherper. De grille is ook lichtjes bijgepunt en er zijn vier extra velg designs, leverbaar tot aan 19 inch. De achterdiffusor is eveneens voorzien van een nieuw design. Toch is er duidelijk geen sprake van een facelift, maar meer een modelupdate voor het nieuwe jaar. Wel volledig nieuw is dat iedere uitvoering nu standaard aan de achterzijde volledige LED-verlichting heeft. Feit blijft daarbij wel dat Mercedes qua design dan flink in mag zetten op sportiviteit, in de praktijk blijkt echter dat Mercedes ook met de A-klasse juist het comfort op een zeer hoog niveau heeft staan, zoals blijkt uit onze rijtesten.
Interieur
Ook in het interieur blijft het bij kleine aanpassingen. Zo zijn de beide schermen nog steeds aanwezig, evenals de ronde luchtroosters. Die laatste volgens Mercedes een verwijzing naar de luchtvaart. Nieuw is wel dat het stuurwiel nu standaard voorzien is nappaleer. Voor nog meer comfort heeft Mercedes nu ook de stoelen standaard voorzien van kunstleer en monteren de Duitsers standaard ook de comfortstoelen. Voor een verstelbare lendensteun dient dan wel weer bijbetaald te worden. Uiteraard biedt Mercedes weer verschillende individualisatie opties aan, waaronder verschillende kleuren interieur en materiaalkeuzes. Toch wordt deze keuze meer beperkt dan eerst.
Eenvoudig?
Mercedes en eenvoudig staan vaak niet synoniem. Toch kiest Mercedes ervoor om juist het optie pakket eenvoudiger te maken. Niet dat er opties zullen ontbreken, integendeel. Het standaard optiepakket wordt juist groter. Te denken valt dan aan een achteruitrijcamera, USB-pakket en (nogmaals ze zijn er trots op) het stuur in nappaleer. Voor de verschillende optiepakketten heeft Mercedes naar eigen zeggen vooral ingezet op de consument. Zo bundelt Mercedes nu meerdere populaire pakketten, tot één pakket en losse opties die vaak besteld worden, gaan ook onder één pakket vallen. Vanuit de rest van autobranche ontstaan meer van deze geluiden. Volgens verschillende bronnen heeft dit niet te maken met gemak, maar juist meer met noodzaak. Meer standaardisatie in de pakketten komt neer op langere productieruns, lagere kosten en een betere leverbetrouwbaarheid.
Duurzaamheid
Naast meer luxe en comfort, zet Mercedes ook in op duurzaamheid. In 2039 wil Mercedes namelijk een volledig CO2-neutraal modellengamma. Dit geldt niet alleen voor de uitstoot, maar ook voor de gehele levenscyclus van de auto. Tegen 2030 hoopt Mercedes de CO2-uistoot over het complete gamma op deze manier al te halveren. Eén van de manieren op deze doelstellingen haalbaar te maken, is het gebruik van recyclebare materialen. Mercedes heeft naar eigen zeggen het oog laten vallen op duurzame materialen waar dit kan. Welke onderdelen dit precies zijn, blijft wat onduidelijk, Mercedes spreekt enkel over de stoelen die voor 65 procent recyclebaar zijn en 85 procent van de stoelframes.
Specificaties
A 250 e Hatchback | A 250 e Limousine | ||||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.332 | 1.332 | ||
Max. vermogen, benzinemotor | kW/pk | 120/163 | 120/163 | ||
bij | t/min | 5.500 | 5.500 | ||
Max. koppel | Nm | 270 | 270 | ||
Max. vermogen, elektromotor | kW/pk | 80/109 | 80/109 | ||
Max. koppel, elektromotor | Nm | 300 | 300 | ||
Systeemvermogen | kW/pk | 160/218 | 160/218 | ||
Systeemkoppel | Nm | 450 | 450 | ||
Accucapaciteit | kWh | 15,6 | 15,6 | ||
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)2 | l/100 km | 1,1 – 0,8 | 1,0 – 0,8 | ||
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2 | g/km | 25,0 – 18,0 | 24,0 – 17,0 | ||
Gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP2 | kWh/100 km | 17,0 – 15,0 | 16,7 – 14,8 | ||
Elektrische actieradius (gecombineerd EAER) (WLTP)2 | km | 70,0 – 81,0 | 72,0 – 82,0 | ||
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 7,4 | 7,5 | ||
Topsnelheid | km/h | 225 | 230 | ||
A 180 Hatchback | A 200 Hatchback | A 220 4MATIC Hatchback | A 250 4MATIC Hatchback | ||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.332 | 1.332 | 1.991 | 1.991 |
Max. vermogen | kW/pk | 100/136 | 120/163 | 140/190 | 165/224 |
bij | t/min | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Extra vermogen (boost- effect) | kW/pk | 10/14 | 10/14 | 10/14 | 10/14 |
Max. koppel | Nm | 230 | 270 | 300 | 350 |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)2 | l/100 km | 6,4 – 5,8 | 6,4 – 5,8 | 7,5 – 6,9 | 7,5 – 6,9 |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2 | g/km | 145,0 – 133,0 | 145,0 – 133,0 | 170,0 – 157,0 | 170,0 – 157,0 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 9,2 | 8,2 | 7,1 | 6,3 |
Topsnelheid | km/h | 215 | 225 | 235 | 250 |
A 180 d Hatchback | A 200 d Hatchback | A 220 d Hatchback | |||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | |
Max. koppel | kW/pk | 85/116 | 110/150 | 140/190 | |
bij | t/min | 3.400 | 3.400 | 3.800 | |
Max. koppel | Nm | 280 | 320 | 400 | |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)2 | l/100 km | 5,5 – 5,0 | 5,4 – 4,9 | 5,5 – 5,0 | |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2 | g/km | 145,0 – 132,0 | 143,0 – 128,0 | 144,0 – 131,0 | |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 9,7 | 8,3 | 7,2 | |
Topsnelheid | km/h | 202 | 220 | 235 | |
A 180 Limousine | A 200 Limousine | A 220 4MATIC Limousine | A 250 4MATIC Limousine | ||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.332 | 1.332 | 1.991 | 1.991 |
Max. vermogen | kW/pk | 100/136 | 120/163 | 140/190 | 165/224 |
bij | t/min | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Extra vermogen (boost- effect) | kW/pk | 10/14 | 10/14 | 10/14 | 10/14 |
Max. koppel | Nm | 230 | 270 | 300 | 350 |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)2 | l/100 km | 6,3 – 5,7 | 6,3 – 5,7 | 7,4 – 6,8 | 7,4 – 6,8 |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2 | g/km | 143,0 – 130,0 | 143,0 – 130,0 | 167,0 – 154,0 | 168,0 – 155,0 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 9,3 | 8,3 | 7,2 | 6,4 |
Topsnelheid | km/h | 216 | 230 | 237 | 250 |
A 180 d Limousine | A 200 d Limousine | A 220 d Limousine | |||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | |
Max. vermogen | kW/pk | 85/116 | 110/150 | 140/190 | |
bij | t/min | 3.400 | 3.400 | 3.800 | |
Max. koppel | Nm | 280 | 320 | 400 | |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)2 | l/100 km | 5,5 – 5,0 | 5,4 – 4,8 | 5,4 – 5,0 | |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2 | g/km | 143,0 – 130,0 | 141,0 – 127,0 | 143,0 – 131,0 | |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 9,9 | 8,4 | 7,3 | |
Topsnelheid | km/h | 206 | 227 | 246 |