Oudere voertuigen en Duitse ingenieurskunst zijn bijzonder populair
Van 3 tot 11 december presenteren ongeveer 500 exposanten op de Essen Motor Show in negen hallen (preview day: 2 december) alles wat het hart van de autofans begeert. Een van de verwachte hoogtepunten is de tuningXperience met ongeveer 150 tentoonstellings-items in hal 5, het ene nog prachtiger dan het andere. Op het programma van de speciale show staan de populairste en de meest fraai omgebouwde tuningvoertuigen van Europa. Deze automobielschatten zijn afkomstig uit elf landen en komen naar de Messe Essen om te laten zien wat hot is onder de Europese tuning-elite. De voortzetting van traditie is daarbij een topprioriteit, want veel voertuigen zijn echte klassiekers. De twee oudste modellen stammen uit de tijd van het ‘Economische wonder’: een VW Kever uit 1957 en een VW T1 Samba uit 1958.
Andere historische vertegenwoordigers zijn bijvoorbeeld de Audi Coupé (Type 89), BMW E30, Mercedes-Benz /8, Opel Ascona B en VW Golf I. Daarnaast zorgt een getunede Trabant 601 voor een historische flair. In het algemeen zijn het vooral de Duitse modellen die bij de liefhebbers van tuning hoog op de verlanglijst staan. Naast de vaste favorieten van Audi en VW worden vooral voertuigen van BMW, Mercedes-Benz en Porsche steeds populairder. Liefhebbers kunnen in de tuningXperience genieten van verfijnde versies van onder meer de Audi TT, BMW M3, Mercedes-Benz C63, Porsche 911 en VW Golf VII GTI.
Alles draait om de afwerking
Naast de bekende modellen heeft een bezoek aan tuningXperience ook een of meerdere verrassingen in petto. Porsche Carrera GT, Toyota BB, Volvo 480, Wartburg 311 – dit zijn slechts vier van de bijzonder zeldzame voertuigen in het programma. Oud of nieuw, ‘made in Germany’ of geïmporteerd model: “De scène besteedt momenteel veel aandacht aan hoogwaardige wiel-bandencombinaties met bijpassende chassisoplossingen. Vaak wordt daarbij gebruik gemaakt van tweedelige of driedelige velgen, die bijzonder licht zijn en flexibel kunnen worden geproduceerd wat grootte en afwerking betreft. Het doel is de perfecte afwerking van de wielbandencombinatie met de carrosserie,” verklaart Sven Schulz, organisator van tuningXperience.
Dit jaar omvat de speciale show voor het eerst ook motoren. “Dit is ook een trend die we momenteel zien: steeds meer tweewielers worden gepimpt”, vervolgt Schulz. Bezoekers van de Essen Motor Show kunnen dit met eigen ogen zien aan de hand van bijzonder spectaculair omgebouwde motoren: hieronder bevinden zich bijvoorbeeld verschillende Harley-Davidson modellen, een Krause Duo 4/2 en een Simson Star. Daarnaast omvat het programma van tuningXperience zoals gebruikelijk talrijke volumemodellen, sportwagens, duurzaam aangedreven voertuigen, importmodellen, tracktools, widebody’s en showcars. Nagenoeg alle wensen worden vervuld.
De fantasie van Essen
Elk voertuig in de tuningXperience is uniek en toch zijn er elk jaar weer modellen die bij wijze van spreken boven de concurrentie uitsteken en de speciale aandacht van de bezoekers naar zich toe trekken. Dit jaar zijn dat onder andere een Ferrari
Testarossa met een complete Liberty Walk-conversie in widebodystijl en een Aston Martin Vantage V8 uit 2020 die tot in de kleinste details is verfijnd. Ook een verlengde Mercedes-Benz W 124 in stretch-limo look zal waarschijnlijk voor sensatie zorgen. En waar doen we dit allemaal voor? Deze vraag is niet aan de orde op de Essen Motor Show. Hier zijn passie en fantasie grenzeloos.