Nio, het automerk uit China pakt het anders aan. In plaats van het streven naar de snelste laadsnelheden kiest men voor een batterijwissel methodiek. Binnen 5 minuten een andere volle accu. Is dit de oplossing voor de toekomstige elektrische autorijder die telkens de vergelijking maakt met een brandstofauto?
NIO is 2014 opgericht en heeft als drijfveer “Blue Sky Coming”, oftewel een schonere en duurzamere toekomst. Als opvallende USP gaan ze voor “een ervaring sneller dan tanken”. Oftewel, bij de elektrische auto laten ze je niet lang wachten op een volle accu, maar kiezen ze voor het verwisselen van de accu. Dit gebeurt bij een NIO Power Swap Station.
De plaatsen waar je deze stations kan aantreffen is bij Van der Valk Exclusief hotels. Deze liggen, vaak, vlak langs de snelweg waardoor een volle accu (90% vol) van afrit snelweg naar oprit snelweg gemiddeld 10 minuten duurt. In deze tijd zit 5 minuten in het wisselen van de accu. Omgerekend kunnen er maximaal en theoretisch 312 swaps per dag plaats vinden.
Snelheid opladen in een NIO accuhotel
Bij zo’n Swapping Station krijg je een accu die met 20 of 80 kW laadsnelheid opgeladen is. Deze wordt aan de linkerkant in het ‘accuhotel’ opgeladen. Deze laadsnelheid is bewust relatief laag gehouden omdat je hiermee minder schade toebrengt aan een accu. Des te sneller je laadt, des te kwalijker het kan zijn voor de accu-kwaliteit. Het accu degradatieproces kan dan sneller verlopen.
Maar naast deze beweegreden heb je ook nog de belasting van het elektriciteitsnet. Hogere laadsnelheden vragen meer van ‘het net’. En in deze tijd van netcongestie (meer vraag van elektriciteit, dan de netcapaciteit. Lees: aanbod) is een lagere laadsnelheid mooi meegenomen. Daarnaast was het bij de opening zeer interessant om te horen dat vanaf volgend jaar de stations ook terug kunnen leveren aan het net. Oftewel een bi-directioneel Swapping Station. Hierdoor kan er, net als bij de Amsterdam Arena, bij een grote elektriciteitsvraag elektriciteit terug geleverd worden om een actief positieve bijdrage te leveren aan het net.
Waarom Tilburg?
Het eerste Nederlandse Swapping Station is voor NIO het 8e in Europa. In het grotere geheel waarbij er al maar liefst 1.200 operationele swapping stations zijn is de 8e niet zo memorabel. Maar weet dat er in 2023 in heel Europa 120 stations moeten staan en dat er in Nederland nog stations bijkomen in onder andere Den Haag (A4), Utrecht (A2), Harmelen (A12) dat het snel kan gaan. Tilburg is dus de eerste locatie waarvoor gekozen is. Niet omdat hier ook de eerste Europese assemblage fabriek van Tesla gevestigd is, maar omdat Tilburg binnen Brabant mooi tussen Breda en Eindhoven ligt. Voor de locaties die nu de eerste jaren geplaatst worden is het ook belangrijk dat er een iets zwaardere infrastructuur ligt. Bij Van der Valk Exclusief is dat het geval vanwege de aanwezigheid van ook openbare én Tesla Superchargers. Mooi meegenomen!
Zie het wisselen van accu’s daarbij trouwens niet als het heilige graal, maar als een aanvulling op de mogelijkheid om bij een openbare laadpaal met 11 kW te kunnen opladen of bij een snellader met maximaal 140 kW. Dit geldt voor zowel de ET5, EL7 en ET7 (rijtest).
Openstaande vragen
De aanwezige journalisten hadden nog wel wat vragen voor NIO, waarop nog niet altijd een antwoord was. Dat is ook wel het mooie, ze staan ervoor open om over al deze vragen in dialoog te gaan met de gebruikers. Denk aan:
- wat als je een gebruikte NIO ET7 koopt waar het accuwissel abonnement niet van toepassing is (gekochte NIO + accu), maar je wilt er wel gebruik van maken (accu is van NIO)?
- maar ook, wat wordt de fiscale waarde van de auto als je je NIO later upgrade naar een groter, lees: duurder, accupakket? Bijvoorbeeld je NIO met 75 kWh laten afleveren en dan upgraden bij een station voor een 100 kWh. Of later zelfs de 150 kWh versie met een 1.000 km actieradius. .
Op die laatste vraag kan ik waarschijnlijk zelf wel al antwoord geven. De fiscale waarde wordt namelijk bepaald op het moment van registratie van de auto. Alles wat daarna met de auto gebeurt, bijvoorbeeld lederen bekleding monteren óf grotere velgen, valt niet onder de bijtelling. Voordeeltje voor de zakelijke rijder dus.