De actieradius van 7.000 elektrische auto’s zijn met elkaar vergeleken in een zomerse periode en in de winter. Maar hoeveel is dit nu werkelijk bij koud winters weer? Waarom is dat eigenlijk en wat is de consequentie?
Het is een feit dat elektrische auto’s actieradius verliezen als temperatuur daalt. Sommige auto’s kunnen tot 35% van hun actieradius verliezen in de winter, aldus Recurrent. Voor dit verlies zijn veel factoren verantwoordelijk én elke auto c.q. accu is anders.
Ongeacht je elektrische auto, in de winter heb je een lagere actieradius dan in de zomer. Houd er dus rekening mee als je in een gebied woont waar het koud(er) is. Kies verstandig, is ook de slogan die voor je elektrische auto van toepassing is. Een te grote actieradius is zonde van je geld, maar kies ook niet voor een elektrische auto die in de winter teveel kilometers verliest. Mocht je je elektrische auto alleen gebruiken voor korte stadse ritten, dan maakt de verminderde actieradius niet veel uit.
Recurrent geeft aan dat ook al zul je een verlies aan actieradius bij koud weer ervaren, je je geen zorgen hoeft te maken over de conditie van de accu van je EV. De accu zelf laat het niet afweten, hij is alleen niet in staat om even snel op te laden of evenveel actieradius te produceren om een paar redenen. Dit nieuwe onderzoek geeft een kort overzicht van waarom EV’s bij koud weer minder bereik hebben:
“Bereikverlies in de winter komt om een paar redenen voor. We behandelen ze in detail in ons artikel over warme en koude temperaturen, maar de twee belangrijkste factoren die bijdragen zijn chemisch en mechanisch.
Chemische en fysische reacties in de batterij verlopen langzamer bij koude temperaturen. Dit vermindert het vermogen van de EV. Koude temperaturen remmen chemische reacties en werken als weerstand die de fysieke processen vertragen.”
Het onderzoek wijst uit dat elektrische voertuigen hun eigen warmte moeten produceren. Brandstofauto’s hebben ‘overtollige warmte’ die door de interne verbrandingsmotor gecreëerd is. Deze wordt gebruikt om het interieur te verwarmen. Al die ‘verspilde warmte’ bevestigt hoe inefficiënt een ICE (Internal Combustion Engine) auto als je die vergelijk met een elektrische auto. Om het interieur van een EV te verwarmen, moet er een energiebron zijn, die energie (kWh) haalt de auto uit de accu, wat resulteert in minder kilometers bereik.
Dat gezegd hebbende, de nieuwe studie van Recurrent voor 2022 belicht echte gegevens over koud weer en rijden in de winter van 7.000 voertuigen en tienduizenden verschillende datapunten binnen haar gemeenschap. De nieuwe studie omvatte alle modellen van Tesla (rijtest), de Nissan LEAF (rijtest), Ford Mustang Mach-E (rijtest) en Volkwagen ID.4 (rijtest).
Op basis van de details van de studie stelde Recurrent de volgende grafiek samen die het verlies aan actieradius van 14 populaire EV’s toont. De grafiek toont de actieradius bij 21° Celsius versus vriestemperaturen.
Recurrent schrijft dat het onlangs het winterbereik voor veel voertuigen heeft bijgewerkt. De actieradius is nu bij koud weer van veel meer modellen geverifieerd middels praktijkgegevens. Hoewel deze grafiek u een goed idee geeft van wat u kunt verwachten, moet u altijd in gedachten houden dat de actieradius van elektrische auto’s in de praktijk door veel factoren wordt beïnvloed en mogelijk niet overeenkomt met de gegevens in de grafiek.
Daarvoor is ev-database een goede website. Daar staan alle elektrische auto’s in de zomer en winter.
Kunt u mij ook vertellen wat de Kia Niro EV. Doet in de winter accaradius