Je kent ze wel: de autospotters. Camera om de hals, klapstoeltje bij een grote kruising, op een viaduct boven een drukke snelweg of natuurlijk bij een uitgang van een autoshow. Maar, wat zien we als we op menig Instagram account of autospotblog kijken? Juist: meer van hetzelfde. Bosjes met auto’s zoals de Lamborghini Huracáns, Rolls Royce Ghosts of Bentley Continentals. Zelfs een auto van Porsche wordt nog regelmatig gespot, terwijl er daar best veel van te zien zijn.

Dit is natuurlijk allemaal prima, ieder hun ding. Maar, veel mensen missen de auto’s die pas écht zeldzaam zijn, of allerminst net zo bijzonder. Die auto’s zijn vaak niet spannend ontworpen, niet heel snel of gewoon simpelweg ‘normaal’ voor een onwetend oog.

Laten we eerlijk zijn, de auto’s waar we straks over gaan schrijven, zijn voor de meeste mensen gewoon ontzettend oninteressant. Maar, kijk eens om je heen en zoek eens wat kentekens op, misschien staat er wel een plastic parel in uw wijk!

Ford Mustang Cobra

Tussen de drie en negen in Nederland: De Ford Mustang Cobra Convertible

Ja hoor, ik doe het echt. Ik begin mijn tekst over onbekende en bijzondere auto’s met een auto die iedereen kent. Maar, dat doe ik natuurlijk expres. Deze Ford Mustang is namelijk een bijzondere uitvoering. De Ford Mustang Cobra Convertible uit 1997 is namelijk niet zo bijster veel geproduceerd.

Daarnaast zijn er nog minder daadwerkelijk naar Nederland geïmporteerd. Sterker nog, bijna geen een. Hoewel de RDW-cijfers voor dit model niet helemaal accuraat te herleiden zijn, komen wij uit op een getal wat niet boven de negen geregistreerde exemplaren uitkomt. Betrouwbare bronnen melden ons zelfs dat dat nummer rond de drie ligt.

Wat we met dit voorbeeld willen benoemen, is dat er veel auto’s zijn die normaliter niet zo veel aandacht trekken (of juist wel, in dit geval), die een speciale uitvoering hebben die superzeldzaam is. Dat zijn stiekem pas écht de auto’s die gespot zouden moeten worden (althans, naar mijn mening).

Suzuki Swift Cabrio

Suzuki Swift Cabrio: zeldzamer dan een Bentley Continental!

Natuurlijk, een Suzuki Swift. Meer dan 160.000 verkochte exemplaren in Nederland waarvan nog ongeveer de helft rondrijdt. Er is geen mogelijkheid dat er een bijzondere Swift bestaat. Fout. De tweede generatie Swift is in Nederland vrij veel verkocht, we praten nu over het vierkante gebaksdoosje met meestal een verkleurde rode motorkap.

Er werden duizenden Swifts per jaar over de toonbank gegooid, daartussen zaten echter ook bijzonderheden. Denk bijvoorbeeld aan de Swift Cabrio. Gebaseerd op de tweede generatie Swift en tevens de enige generatie Swift Cabrio ooit gemaakt. Raad eens hoeveel er daarvan nog rondtuffen?

129 is het antwoord. Dat is bijna tien keer zo weinig als een Bentley Continental. Wij zagen er gisteren nog eentje rijden met, jawel, een verkleurde rode motorkap.

Andere voorbeelden

De Nissan Almera is misschien wel een van de saaiste auto’s die ooit geproduceerd is. Maar, wat nou als we er een metallic appeltjesgroen sausje overheen smeren en er een GTi versie van maken? Gaaf? Absoluut! Met een tweeliter met 143 pk doet die niet veel onder aan bijvoorbeeld de Golf GTi van die tijd (150pk). Er zijn nog maar 4000 Nissan Almera’s op de Nederlandse wegen en er staat geen een GTi te koop in heel Europa. Dus, vrij bijzonder.

Het hoeft niet altijd een bijzondere auto te zijn om interessant te zijn, zelfs het model en de uitvoering maken soms niet uit. Soms is een specifiek exemplaar van een auto zodanig bijzonder dat hij zeldzaam wordt en dus interessant is. Denk aan de VW T2 Transporter. Zeker een leuke auto, iedereen herkent hem. Zo bijzonder is hij echter niet, veel liefhebbers houden ze in leven, dus ze rijden regelmatig rond. Maar, niet zo vaak met een Subaru drieliter boxer zescilinder met 245 pk achterin zoals het exemplaar hieronder.

Daarnaast heb je soms helemaal dubbel geluk. Soms is er namelijk een hele bijzondere auto die ook nog eens is aangepast zodat hij nóg bijzonderder is. Zie hieronder ook een Volkswagen Polo Harlekin. An sich al een erg bijzondere uitvoering. Maar, deze is ook nog eens omgebouwd naar een EV! Hiervan is er dus maar één in Nederland, misschien zelfs ter wereld.

En natuurlijk de VW Polo G40 met supercharger als beginfoto van dit artikel. Duur, raar en zonder opties zoals stuurbekrachtiging. Weinig verkocht, weinig overgebleven én zeer rap. Er staat er eentje te koop in Nederland, 12.500 euro.

VW T2 Transporter met Subaru 3.0 B6
VW Polo Harlekin omgebouwd tot EV
Nissan Almera GTi

Niche voor liefhebbers van bijzondere auto’s

Er is een groepje mensen dat enthousiast wordt van normale auto’s die je niet vaak meer ziet of bijzondere uitvoeringen van normale auto’s. Veel van die liefhebberij is te vinden op Instagram. Zo zijn er accounts zoals @parkedindutchstreets en @plankhond. De eerste spot auto’s die eruit springen en vertelt er wat over, veelal bijzondere auto’s.

Plankhond heeft een andere insteek, die vertelt bij de meest basale en soms vergeten modellen die hij spot de meest fantastische verhalen. Over het ontwerp, de reis van het model door alle bureaucratie of bijvoorbeeld het controversiële ontwerp van een schakelpook. Enorm uitgebreide informatie over dingen die de meeste mensen niet interessant vinden, maar echte autoniche-liefhebbers misschien wel.

Zelf heb ik ook een Instagram account voor normale auto’s die je niet vaak ziet, bijzondere uitvoeringen van normale auto’s of simpelweg gave bakken die ik het fotograferen waard vond. Dat account staat vol met foto’s van auto’s die ik heb gespot met daarbij een klein stukje informatie. Ik ben niet professioneel, maar wel leuk. Het account heet @kekkekarren.

Dagelijksauto.nl heeft overigens ook een Instagram. Deze heet, u raadt het al, @dagelijksauto.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *