Enkele dagen naar het romantische Parijs, een mooi vooruitzicht. Maar, daar hoort natuurlijk ook de juiste auto bij. Frans? Ja, dat is een ding wat zeker is, maar welk merk? Peugeot, Renault? Nee, DS! De jongste telg van de Franse kant van Stellantis is een uitermate geschikte kandidaat. Een DS7 E-Tense 4×4 Plug-in Hybrid om precies te zijn. Ruim, relatief zuinig en bovenal erg Frans. Het plan was gesmeden.
Sterktes | Zwaktes |
+ Prachtig Interieur | – Conservatief voor DS |
+ Zeer comfortabel | – Te comfortabel |
+ Ergonomisch verbeterd | – Prijs |
Wat is de DS7 E-Tense 4×4?
In de overbevolkte wereld van ruime Cross-overs, brengt de DS7 een verfrissend ethos mee. Het draait niet allemaal om snelheid, maar om comfort en luxe. Dat onze Plug-In Hybride alsnog binnen zes seconden op de 100 km/u zit, is een veelbelovende start voor het comfort. DS doet graag dingen net even wat anders, een mooie Franse eigenschap als het gaat om de auto-industrie. Wil je pure snelheid en de snelste tijd tussen Arnhem en Amsterdam, dan zijn er al genoeg keuzes. De DS7 E-Tense zorgt met bijzondere styling en comfortabele stoelen voor een oase aan rust.
Vanaf het moment dat je de DS7 voor het eerst ziet, weet je dat het om een bijzonder voertuig gaat. Het gevoel zal je waarschijnlijk niet direct zeggen waarom, maar er zijn enkele hints te vinden aan de buitenkant. Zo is de lichtarmatuur met niks anders te verwarren. De golvende dagrijverlichting en de diamant-gevormde achterlampen zijn een kunstwerk an sich.
De DS 7 begint vanaf net geen €53.000,- voor de lichtere motorisering. In onze Plug-In Hybrid uitvoering met enkele opties zoals een zwart lederen interieur, Lacquered Grey kleur en DS Pixel LED Vision, eindigt de prijs net onder de € 70.000,-.
Hoe rijdt het?
Met het idealistische beeld van een DS7 E-Tense voor het Louvre, begonnen we vol vertrouwen met de reis naar Parijs. Het accupakket was volledig opgeladen, wat een extra elektrisch voordeel geeft van 45 kilometer aan het totale bereik. Dat mag dan slecht een tiende zijn van de heenreis, iedere elektrische kilometer is meegenomen.
Met vier verschillende rijstanden om mee te spelen, is de Normal stand waarschijnlijk het beste voor op de snelweg. In Sportstand is het gaspedaal te gretig, wat niet geheel past bij het karakter van de auto. Ook in de Normal stand is de DS7 meer dan vlot genoeg om alles in je spiegel flink kleiner te laten worden.
Wellicht is de Comfort stand een betere optie mocht je van het ultieme comfort willen genieten. In tegenstelling tot vele andere concurrenten, geeft de Comfort stand namelijk een wezenlijk verschil in rijgedrag. De DS7 scant de weg op oneffenheden en past de vering daarop aan.
Op kleine oneffenheden tot snelheden van snelheden tot 50 km/u werkt dit perfect. Op de snelweg met langere hobbels, kan een verkeerde combinatie ervoor zorgen dat je heen en weer blijft deinsen. Als een soort Cadillac uit de jaren 70, trek je bootschoenen maar vast aan. Ook de Eco stand komt meer tot zijn recht in de stad.
De DS7 blijkt een ideale reisgenoot in de meeste omstandigheden. In de file weet het accupakket ons rustig en geluidloos voort te bewegen. Toen er een verkeerde afslag was genomen, wist de 4×4 ons zelfs door een onverhard modderpad te ploeteren. Eenmaal op de buitenring van Parijs was het tijd voor een volgende test; hoe goed werkt de DS7 E-Tense in een Franse file? Het resultaat was gemixt.
Dankzij het scherpe stuurgedrag op lage snelheid, wist de DS7 goed de kamikaze-motorrijders te ontwijken. Echter is dode hoek sensor niet goed genoeg in dit soort situaties, iets waar één van de motorrijders nog net op tijd achter kwam. Het resultaat van deze ervaring was dat een rit door Parijs al snel niet meer op de kaart stond, gezien een geel kenteken gezien wordt als een soort Bullseye door de Franse verkeersdeelnemers.
Sterke punten
Als we de diverse aanslagen op de DS7 E-Tense even buiten wegen laten, verliep de reis verder voorspoedig. Het rijcomfort is ook in de Normal stand nog steeds comfortabeler dan de meeste concurrenten. Tevens is het interieur een heerlijke plek om je in te bevinden. Er wordt veel gebruik gemaakt van zachte materialen en alles wat je aanraakt geeft een gevoel van kwaliteit.
Een prettige verrassing van de DS7, is dat veel van de Stellantis- en DS kwaaltjes hier niet te vinden zijn. Zo is het remgevoel goed te doseren, ook in de regeneratieve B stand. De vreemde locatie van de elektrische raambediening in de DS4, is verplaatst naar de middenconsole. Een betere plek zonder dat het de middenconsole gelijk druk maakt. Het is een logisch ingedeeld interieur dat tevens ook prachtig is afgewerkt en volledig eigen is. Ondanks dat het vinden van de startknop voor de eerste keer toch even wat tijd kostte.
Zwakke punten
De styling van de DS7 aan de buitenkant had wat mij betreft nog wat flamboyanter gemogen. In vergelijking met de andere producten van DS, is de DS7 bijna conservatief te noemen. De styling is een duidelijke evolutie van het voorgaande model en dat merk je als je de DS7 neerzet naast de excentrieke DS4.
Ondanks de sportieve aspiraties van de sport rijstand, blijft het stuurgevoel redelijk gevoelloos. Een veelvoorkomend probleem bij modellen tegenwoordig en de oplossing is vrij simpel. Zet de auto in Normal en maak gebruik van het feit dat je genoeg kracht in reserve hebt. Een Cross-over zal immers altijd meer gewicht en een hoger zwaartepunt hebben dan een vergelijkbare sedan of hatchback.
Uitrusting
Luxe is waar het om draait en de uitrusting van de DS7 stelt ook hier niet teleur. Het eerder genoemde Zwart lederen interieur is prachtig afgewerkt en is tevens voorzien van een extra dikke schuimlaag onder de armsteunen. Het 12-inch multimediascherm is goed te bereiken en reageert vlot op de commando’s. Als wij iets van kritiek moeten geven, het vergroten van het navigatiebeeld zit te ver weg aan de rechterzijde van het scherm.
In het instrumentencluster kan er gekozen worden om diverse informatie te laten zien. Door de draaiknop op het stuur te gebruiken, verandert het scherm met een mooi diamanten patroon naar de gewenste informatie. Net onder het instrumentencluster zitten twee rode sensoren die registreren of je wel op de weg let. Ideaal als je tijdens het rijden net iets teveel aandacht spendeert aan het oppakken van de croissant kruimels op je jas.
Niet alleen de aandrijving is (deels) elektrisch, ook de achterklep is voorzien van een elektrische motor. Wanneer je bijvoorbeeld met boodschappen richting de auto loopt en de achterklep wilt openen, is een schop onder de bumper voldoende. Inmiddels is dat niks nieuws, maar het moet gezegd worden dat het systeem van de DS7 prettig werkt.
Conclusie DS 7 E-Tense 4×4
Als Cross-over is de DS7 E-Tense zeker eentje die je op de verlanglijst mag zetten. Het interieur is een heerlijke plek om je te bevinden, en de prestaties doen ook niet veel onder voor de Duitse concurrentie. Het is een stijlvol substituut voor een Audi Q5 of een BMW X3, zonder direct dezelfde prijs te hebben. Daar ligt echter wel het gevaar van de DS7. Net zoals Volvo en Peugeot, zit DS net iets onder het premium segment, maar wel iets boven de gemiddelde Cross-over. Het is een gebied waarin de stap naar iets duurders niet heel groot is, maar de stap in kwaliteit tegenover goedkopere modellen is ook niet heel groot.
De DS7 is een goede allrounder met waarschijnlijk het meest comfortabele rijgedrag in zijn segment. Maar de doelgroep voor een €70.000 plus Cross-over, is tevens op zoek naar prestatie. Dit levert de DS7 ook, maar het voelt alsof dit enigszins geforceerd is en niet waar de auto voor bedoeld is. Een beetje als een Gymnasium student die heel goed is in tekenen, maar ook verplicht Latijn moet afronden. Ja het hoort erbij, maar reken er maar op dat het zelden gebruikt gaat worden.