De introductie van de Seres 5 op de autosalon in Brussel staat gepland voor deze maand. Hier is de grote broer van de Seres 3 te bewonderen van 14 t/m 22 januari. De introductie in Nederland zal ergens dit voorjaar plaatsvinden. Seres laat nog niet veel los over de opties, prijzen en specificaties. Een aantal afbeeldingen en een filmpje offroad zijn de enige beelden. Meer informatie kunnen we halverwege januari verwachten bij de officiële introductie in België.
Prestaties
Het enige wat qua specificaties bekent is over de Seres 5 zijn de uitzonderlijke prestaties als het gaat om motorvermogen. Het maximale vermogen die de elektromotor(en) leveren is 430 kW / 585 pk. Het maximale koppel dat wordt geproduceerd is eveneens extreem, namelijk 940 Nm. Deze combinatie moet de Seres in 3.5 sec op de 100 km/h brengen. Dat is zeker niet slecht voor een hoogstwaarschijnlijk zware auto.
Deze prestaties zijn natuurlijk niet nodig op de openbare weg en lijken weggelegd voor de meest exclusieve en sportieve uitvoering. Wij zijn erg benieuwd of er nog iets anders in het elektromotorengamma zit of dat dit de standaard wordt.
Seres 3 vs 5
De Seres 3 is eind december 2020 in Nederland op de markt gekomen en er rijden welgeteld 22 exemplaren rond op de Nederlandse wegen. Hiervan heeft DagelijksAuto er één getest. Die introductie is tot nu toe geen succesverhaal gebleken. De Seres 3 heeft maar een fractie van het vermogen van de Seres 5, 163 pk ten opzichte van 585 pk. De accu van de Seres 5 heeft een capaciteit van 80 kWh, meer dan de Seres 3 (53 kWh). Wat dit voor de actieradius betekent is nog niet bekent.
Sneak preview
Uit de foto’s blijkt dat de Seres 5 van binnen netjes is afgewerkt met mooi materiaal en veel leer, zoals ook het geval is bij de Seres 3. Het grote touchscreen valt meteen op. Er zijn nog een paar knoppen op het middenconsole zichtbaar. Voor dit model geldt ook de ruimtelijk ogende zitplaatsen en de stoelen met zijsteunen.
Het exterieur lijkt gestroomlijnder en sportiever vormgegeven dan zijn voorganger. De achterlichten lopen naar elkaar toe over de achterklep, geheel naar design van premium merken zoals Audi.
Conclusie
Het is nog even afwachten wat Seres gaat doen met dit model. Misschien is de Nederlandse markt niet geschikt voor nog een elektrische SUV. Dit zal allemaal snel duidelijk worden tijdens de introductie van de Seres 5 dit voorjaar.
Kortom een nieuwe telg van Seres die op het eerste oog qua specificaties meer weg heeft van een supercar. Dit kan weleens de doorbraak betekenen voor het Chinese merk in Nederland, of wordt het een zelfde teleurstelling als de Seres 3?