Ja ja! Ook bestelwagens kunnen dagelijkse auto’s zijn. Vandaar dat ik het op mijn bordje heb genomen om ook wat bestelwagens te testen. Jullie hebben al kunnen genieten van de elektrische Vivaro en Berlingo. Nu is deze aan de beurt: de Renault Kangoo E-Tech Electric met, jawel: Open Sesame deuren. Naast dat is een verkeerde vertaling is van ‘Open says me’, is er verder niks verkeerd aan dit innovatieve deurenontwerp. Daarnaast lijkt dit gewoon een goede bus te zijn. Maar, is hij de titel ‘bestelbus van het jaar’ waardig?
Sterktes | Zwaktes |
+ Open Sesame systeem | – Echoput |
+ Opbergruimte interieur | – Range |
+ Makkelijk te besturen | – Plaatsing radiobediening |
Wat is de Renault Kangoo E-Tech Electric?
We kennen de Renault Kangoo allemaal, maar dit is er niet zomaar een, dit is de Renault Kangoo E-Tech Electric. Dit betekent dat het de vernieuwde Kangoo is, met alle styling en functies van dien, maar dan 100% elektrisch. De styling is typisch Renault. Het bekende gezicht is ook op deze elektrische bus te vinden. De kleur op ons testmodel doet veel goed, ook helpt het mee dat dingen zoals de schuifdeurrails meegespoten zijn, zo krijgt de auto een meer afgemaakt beeld.
Vanachter hebben de typische bestelbusachterlichten een opgefriste look ontvangen. Ook zien we achterop een vin op het dak, hier zit de camera die de binnenspiegel vervangt, waarmee je zo iedereens interieur inkijkt. Ook zien we een grille, geen dichtgemaakte snoet voor deze elektrische auto. Daarnaast dachten wij een laadpoort te zien, maar niets is minder waar. De kabel kan namelijk worden ingeplugd achter het Renault-logo aan de voorzijde. Dus, het ‘benzineklepje’ wat u op de foto’s ziet, is daadwerkelijk het overgebleven brandstofklepje van de ombouw naar elektrisch.
De volledige naam van onze testuitvoering is: Renault Kangoo E-TECH Electric Extra Open Sesame 22kW. Die naam past bijna niet eens in het laadruim van de auto. In het kort betekent de naam dat we de elektrische versie hebben met de coole Open Sesame deuren. Ook is dit de 22kW laadsnelheid uitvoering en is onze testauto geleverd in de Extra smaak, oftewel de luxere uitvoering. De elektromotor produceert 122pk en 245Nm aan koppel. De batterij heeft een grootte van 45kWh en geeft een geschatte maximale range van 300km. 0 naar 100 kmpu gebeurt in 12.6 seconden. Het laadvolume van de Kangoo is 3,9 kubieke meter en er mag 500kg in. Ook kan je 1500kg trekken, niet gek.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je de hoge deur van de Renault Kangoo E-Tech Electric opent kom je terecht in een no-nonsense en erg bruikbaar interieur. De stoffen stoelen zitten prima en het interieur is goed en mooi afgewerkt. Er zijn wat sierlijsten maar er is vooral veel functionaliteit in het interieur. De elektrische Kangoo heeft een reguliere ‘ouderwetse’ sleutel, gewoon zo’n uitklapding. Deze duw je gewoon in het dashboard en draai je een kwartslag om de bus te ‘starten’. Een beetje eigenaardig bij een elektrische auto, maar wel herkenbaar, simpel en gebruiksvriendelijk.
Men neme de reguliere automaatpook die gewoon lekker ouderwets keihard naar D kan worden gerateld en zet hem in z’n drive. De Renault Kangoo E-Tech Electric rijdt prima, hij is best kwiek maar niet snel. De vering is, zeker voor een bestelwagen, helemaal niet verkeerd. Mede dankzij de batterijen in de vloer, rijdt de Kangoo E-Tech eigenlijk als een normale personenauto. De Clio zou er niet veel van verschillen. De Kangoo hangt weinig in de bochten en het sturen voelt lekker licht en gemakkelijk.
Het sturen is licht en de pedalen laten zich makkelijk indrukken. Ook het zicht rondom is goed. Veel bestelwagens hebben last van een dode hoek, ook de Kangoo valt in die categorie. Maar, de dodehoekindicators nemen je zorgen weg, het oranje lichtgevende driehoekje zorgt dat je altijd weet of er iets rijdt of niet. Ook het camerasysteem is fijn. Je kan door de camera in de vin op het dak achterop goed kijken naar de auto’s achter je. Dit is een verademing als je bestelwagens zonder binnenspiegel gewend bent. Wel is er tijdens het rijden veel weggeluid, hierover later meer.
Sterke punten
Uiteraard is het Open Sesame deurensysteem een pluspunt. Door dit handige systeem kan de passagiersstoel worden neergeklapt en het tussenschot als een soort tuinhek worden geopend. Hierdoor ontstaat één lange laadruimte. Maar, dat is nog niet alles. Als de passagiersdeur wordt geopend en de schuifdeur daarachter ook, ziet u dat er géén b-stijl bestaat. Dit betekent dat ook de deuropening aan de passagierskant gigantisch is. Er kunnen dus gemakkelijk grote items worden ingeladen en veilig worden vervoerd. Wij vinden het gewoon erg handig en cool. Het systeem is ook makkelijk in het gebruik, iedereen kan eenvoudig de auto ombouwen binnen een handomdraai. Daarnaast zijn de wielkasten achterin niet onhandig aanwezig, niet meer dan bij een normale bus.
Als je als stoffeerder, bloemist of cateraar door de stad heen banjert, wil je natuurlijk wel al je losse dingen kwijt op een logische plek. Je wil je telefoon of je scanner/terminal opladen, je moet je orders kwijt, je kaartjes, je samples, je parkeerkaarten en vergunningen en weet ik veel allemaal nog meer. Daar heeft u in de Renault Kangoo E-Tech Electric geen problemen mee. Er zijn bakken met bakken en overal kan je iets kwijt. Grote deurbakken, een middenconsole met ruimte voor pennen of autodrop en een bak met oplaadpoorten recht voor je snoet. Helemaal handig. Ook een enorme ruimte boven je hoofd om al de servetjes van fastfoodketens in kwijt te raken (ik heb het over jou, pap) en een bak in het midden met antislipbodem voor bijvoorbeeld een map met orders.
Over door de stad banjeren gesproken! Het rijden in de Renault Kangoo E-Tech Electric is erg eenvoudig. Zoals ik al eerder benoemde zijn de pedalen en het stuur erg licht, ideaal voor in de stad. Je bent goed op de hoogte van de omgeving door de grote spiegels met dodehoekindicator en je kan super gemakkelijk inparkeren door het camerasysteem. Ook de binnenspiegelcamera is ideaal. Het scherm is makkelijk te gebruiken en werkt naar behoren. Instappen, je spullen opbergen, de auto ombouwen, wegrijden en het rijden zelf is allemaal helemaal niet lastig. Zo hoort het ook, een bestelbus moet een robuuste, no-nonsense auto zijn die gewoon werkt. En dat doet de Renault Kangoo E-Tech Electric erg goed.
Zwakke punten
Normaliter is er vrij veel weggeluid in een bestelbus, achter het passagiersgedeelte is natuurlijk een grote metalen doos zonder al te veel isolatie. Dit weten wij en accepteren wij. Maar, door de Open Sesame deuren is het weggeluid nog iets versterkt. Een gedeelte van de tussenwand is namelijk dat tuinhek wat kan openen. Als dit open staat, moet je er wel doorheen kunnen kijken, dus het is metaal gaas. Dit betekent dat, ook al is het hek dicht, er geen echte dichte afsluiting is tussen de cockpit en de bestelbak. Dit in combinatie met het ontbreken van de b-stijl (er is slechts een afsluitrubber wat afsluit op een ander afsluitrubber) zorgt voor een vrij luidruchtige bedoeling.
Ja, we doen het weer. De range van veel elektrische auto’s is tegenwoordig helemaal prima. Elektrische bestelbussen lopen helaas vaak nog wat achter. Zo ook de Renault Kangoo E-Tech Electric. Volgens Renault heeft hij een range van maximaal 300km. Dit is echter in de stad in de zomer. Wij hebben deze bus niet in de zomer gereden en ook de snelweg gebruikt. Zo daalt de range vrij rap naar ongeveer 150km. Dat is de helft. Nu begrijpen wij dat dit geen snelwegauto is, maar alsnog is dit het benoemen waard.
Een klein maar vervelend punt is de plaatsing van de radiobediening. Er is een typische Renault stok naast het stuur met daarop de volumebediening maar ook een draaischijf waarmee je van nummer of radiozender veranderd. Deze schijf zit aan de achterkant van de stok gemonteerd zodat je elke keer als je de sleutel uit de auto haalt, je tegen de schijf aankomt en van nummer (of erger, radiostation) verandert. Dit is mateloos irritant.
Uitrusting
Standaard wordt de Renault Kangoo E-Tech Electric geleverd met allerlei interessante dingen. Zo zit er een dodehoekspiegel in de zonneklep van de passagier en krijg je ook die felbegeerde achteruitkijkcamera. Daarnaast krijg je parkeersensoren achter, voor en aan de zijkant. Ook is cruise control en hill start assist standaard. Er zit een licht- en regensensor op en de buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar.
Als opties komt onze testauto met het multimediasysteem met navigatie en scherm, inclusief mogelijkheid tot gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Ook heeft de auto optionele LED-koplampen en de grijze kleur Gris Urban, deze doet ons stiekem denken aan Nardo Grey van Audi.
Conclusie rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric
De Renault Kangoo E-Tech Electric is een robuuste, handige en makkelijk te gebruiken elektrische bestelbus. Er is veel opbergruimte in het interieur en het Open Sesame systeem werkt goed en is makkelijk te gebruiken. Het weggeluid is echter wel vrij aanwezig en de range laat wat te wensen over, tenzij je natuurlijk alleen in de stad werkt.
De Renault Kangoo E-Tech Electric is verkrijgbaar vanaf 30.190,- euro. Het testmodel van ons (de Extra Open Sesame) kostte wat meer, namelijk 39.433,90 euro.
Ha Sander!
Een lettertje vergeten! Thanks voor het melden, ik pas het aan.
Daan
“De batterij heeft een grootte van 45kW”
kW is vermogen -> kWh is capaciteit.