Normaal wordt een goed nieuws uitspraak gevolgd door een Dacia. Deze keer echter breken we met de trend, want er is ook ander goed nieuws: De rotatiemotor is terug! Uiteraard kan het ook niet anders of Mazda blaast deze beroemde (en beruchte) motor variatie nieuw leven in. Het model dat als eerste komt met een nieuwe rotatiemotor? De Mazda MX-30, inderdaad het model dat al meer dan voldoende andere bijzonderheden in huis heeft. Op 13 januari is het zover en trekt Mazda tijdens de Brussels Motorshow (‘het Salon’) het doek van de nieuwe MX-30.
Geschiedenis
Eerst een klein stukje geschiedenis voordat we naar het nieuws gaan. De rotatiemotor is geen uitvinding van Mazda zelf, maar van Felix Wankel. Vandaar dat het motortype ook wel wankelmotor genoemd wordt. Zonder een al te technisch verhaal op te houden, is de wankelmotor in basis een driehoekige schuif die ronddraait in een soort trommel. Naast de voordelen van een compacte bouw en een minimaal gebruik van onderdelen, zorgt deze configuratie ook voor enorm veel vermogen. Dit komt omdat iedere rotatie ook een arbeidsslag is, waarbij dus vermogen geleverd wordt. Dit in tegenstelling tot een reguliere motor. Voor een meer uitgebreide technische beschrijving, kunnen we beter een ingenieur aan het woord laten.
Mazda is als enige merk volhardend geweest in het gebruik van de rotatiemotor. Waarbij met name de RX-7 en RX-8 bij het grote publiek bekend zijn. En met een reden! Daar waar de eerste RX-7 het moest doen met 105 Pk, steeg het vermogen voor de laatste generatie naar een niet misselijke 255 Pk. Door het lage gewicht van de auto’s zelf en uiteraard The Fast and The Furious serie is deze auto legendarisch geworden. Ook de Gran Turismo serie deed een duit in het zakje. De RX-7 werd opgevolgd door de RX-8. Minder vermogen (max 231 Pk), maar niet minder bijzonder. Ondanks de coupe lijnen stiekem geen coupe, maar een 4-deurs sedan. De achterste deurtjes zijn dan wel piepklein, maar geven toch toegang tot een redelijk ruim interieur. Maar de RX-8 is met name beroemd geworden omdat het lange tijd de zwanenzang leek van de rotatiemotor. Tot nu toe dus, want Mazda komt terug met de MX-30.
Toekomst
Wat we precies kunnen verwachten is nog niet helemaal duidelijk. Wat we wel weten is dat Mazda dus komt met een speciaal logo! En uiteraard is er ook een keerzijde aan het goede nieuws. De rotatie wordt namelijk geplaatst in een plug-in hybride. Niet dat dit direct een probleem is, er zijn voldoende merken die bewijzen dat ook plug-in hybrides zeer goed rijden. Het is wel jammer dat de motor echter niet direct de wielen aandrijft, maar dient als generator. Over de specificaties weten we nog niets. Maar het nieuws is dusdanig groot, dat wij afreizen naar Brussel om live verslag te doen. Dus houd Dagelijksauto.nl in de gaten!