Na het werkelijk waar enorme verkoopsucces van de vorige iteratie van de BMW MPV, de 2-serie Gran Tourer, heeft BMW nu versie twee. De nieuwe uitvoering van de gezins- en Veluwecruiser van het Beierse concern heet de 2-serie Active Tourer. Vaak wordt deze auto gezien als auto voor oudere mensen, maar deze generatie heeft een versie die dat imago uit de lucht schept. Althans, een beetje.
Sterktes | Zwaktes |
+ Laadpoort | – Scherpe punt interieur |
+ Ruimte | – Gebruiksvriendelijkheid scherm |
+ Verbruik | – Telefoonhouder |
Wat is de BMW 2-serie Active Tourer?
De 2-serie van BMW is er in vele gedaantes. Er is een Gran Coupe (sedan), een coupe, een cabriolet en ook de MPV variant. Die laatste is de uitvoering die wij hebben getest, genaamd de Active Tourer. De 2-serie Active Tourer is een middelgrote MPV die net een snufje groter is dan de Honda Jazz. Concurrenten zijn er eigenlijk niet, behalve de Mercedes B-klasse.
Ik heb in een vorig artikel de BMW 2-serie Active Tourer ooit een hamster genoemd. Daar blijf ik achter staan. De voorkant met de grote nieren in combinatie met de algehele vorm van de carrosserie maakt de Active Tourer een hamster-lijkende auto. Maar, lelijk is hij niet! De styling is typisch BMW maar wel ingetogen, vooral het achterwerk vinden wij goed gelukt. Ook het interieur is typisch BMW, maar met het beige leder springt het er toch echt uit. Vooral in combinatie met de donkergroene lakkleur.
De BMW 2-serie Active Tourer is dus een middelgrote MPV die in verschillende smaken te leveren is. De duurste en snelste uitvoering is de 230e xDrive, onze testauto is er ook zo een. De 230e xDrive is een PHEV met een totaalvermogen van 327pk. Een 1.5 liter driecilinder levert 150 pk en de elektromotor levert de overige 177 paarden. Fun fact: de benzinemotor is in de basis dezelfde als in de BMW i8 én is ook eigenlijk een doorgezaagde zes-in-lijn die in de M3 te vinden is. Het accupakket is 16,3 kWh groot en zorgt voor een elektrisch bereik tot 93 km. Alle vier de wielen worden aangedreven en de 0-100 sprint gebeurt in slechts 5,5 seconden.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je instapt in de 2-serie Active Tourer bevind je je in een modern en futuristisch-ogend interieur. Een ogenschijnlijk enkel scherm buigt zich elegant over het dashboard. In het midden is een semi-zwevend middenconsole geplaatst met daarop de schakelknop gemonteerd. De stoelen zijn zacht en kunnen op vele manieren worden aangepast. Meteen valt ons wel op dat het stuur iets scheef gekanteld is in relatie tot je zitpositie. Dit was vroeger vaker zo, maar bij moderne auto’s komen we het niet vaak meer tegen.
Na het starten, blijft de auto eigenlijk stil. Afhankelijk van het laadniveau van de batterij uiteraard. Als de batterij leeg is, start natuurlijk de driecilinder op. Het enkele scherm blijken toch twee schermen te zijn. Eentje ervan zit voor je snufferd en geldt als tellerbak. De andere is voor het infotainment. Het stuur van de BMW is verrassend groot en rond, maar is gemakkelijk te gebruiken.
De versnellingsbak en de overgang tussen benzine en elektriciteit zijn beide soepel, je voelt het bijna niet gebeuren. De auto is vlot en reageert goed op sportief rijgedrag, ook al weegt hij bijna twee ton. Als leuke bijkomstigheid stuurt hij lekker sportief. De vering is strak, maar niet storend strak. Het de remmen voelen sterk en competent, al is het pedaal wat zwaar voor onze voorkeur. Het zicht rondom de auto is goed, maar mocht je toch iets niet helemaal kunnen zien, helpen de camera’s en sensoren je prima mee.
Sterke punten
Een van de meest onverwachtste maar toch sterkste punten van de BMW 2-serie Active Tourer is de laadpoort. De positie ervan is helemaal top. De laadpoort bevindt zich linksvoor in het voorspatbord. Dit betekent dat, hoe je ook komt aanrijden, de stekker altijd past. Althans, niet altijd, maar het is een stuk gemakkelijker dan wanneer de laadpoort achterop zit. Daarnaast heb je meer een idee van waar de poort zich daadwerkelijk bevindt, hij zit namelijk heel dichtbij jou.
Daarnaast is de ruimte van de BMW 2-serie Active Tourer een groot pluspunt. Het is niet de grootste auto die je kan kopen, maar voor de afmetingen is het interieur erg ruim. Daarnaast gaat het vooral om de ruime opzet in combinatie met andere factoren. Ik kan u namelijk geen enkele auto noemen van dit formaat en met deze bizarre specificaties (327 pk) en deze luxe die even ruim is als de 230e.
Wij zijn altijd al fan geweest van het PHEV systeem van BMW. In de 3-serie die wij eerder testte werkte het ook erg goed. Ook bij deze BMW is het weer super. Bij normaal gebruik en goed opladen is de 2-serie Active Tourer enorm zuinig, soms rijd je zelfs erg lang volledig elektrisch. De andere kant is dat je ook keihard kan gaan rijden en dan meer dan genoeg power hebt om alle anderen in het stof te laten, mede dankzij het PHEV systeem. Wij zijn fan.
Zwakke punten
Dit komt misschien een beetje gek over, maar het stoorde ons zodanig dat we het toch wilde benoemen. Wanneer je een van de voordeuren opent, ontstaat er een gevaar. Het gave en futuristische dashboard loopt namelijk naadloos over in de deur. Maar, deze overgang zorgt er wel voor dat er een forse punt van het dashboard blijft uitsteken wanneer je de deur opent. Deze zit, bij een bepaalde lichaamslengte, precies ter hoogte van je knieschijf. En ik kan u uit ervaring vertellen dat de BMW altijd wint.
De schermen zijn beide mooi, maar ze zijn niet altijd even makkelijk te gebruiken. Eerder meldde wij dit ook al, BMW systemen zijn soms vrij ingewikkeld. Zo ook in de 2-serie Active Tourer. Op zich gaat het wel, maar als je er een weekje in rijdt, moet je nog vaak zoeken naar allerlei functies. Daarnaast is het, denken wij, voor de beoogde doelgroep wellicht wat ingewikkeld.
Dan het volgende: de telefoonhouder en -lader. Dit stukje tekst gaat niet per se over de houder zelf, maar om het verhaal eromheen. De houder is een soort schuin vak met daarbij een beugel die lijkt op die van een achtbaan. De houder is vrij breed en schetst zo de indruk dat er gezellig twee telefoons tegelijkertijd in kunnen worden geladen. Twee inductiepunten in de muur en gaan met die banaan. Maar, nee. Als je je telefoon in de lader legt, merk je dat de vloer een stuk smaller is dan de houder zelf, er kan dus fysiek maar één telefoon in. Waarom, BMW? Waarom? Waarom maak je de telefoonhouder zo breed en kan er dan maar eentje in?
Uitrusting
Er zijn vele dingen die men kan aankruisen op de optielijst van de 2-serie Active Tourer. Dingen die op ons model zijn aangekruist zijn onder andere het leder en de lakkleur, deze zijn beide optioneel. Ook het verwarmde stuur, de velgen en de wegklapbare trekhaak zijn aangevinkt. Alles wat met de stoelen te maken heeft, zit hier ook op. Dus de optionele elektrische verstelling, de verwarming en de ‘massagefunctie’.
Daarnaast het M-pakket en een extra pakket voor meer rijhulpsystemen. Ook is onze testauto uitgerust met de Innovation, Comfort en Travel packs. Deze brengen allemaal extra comfort en luxe met zich mee. Standaard komt de 2-serie Active Tourer met parkeersensoren en andere veiligheidssystemen die u allemaal al kent.
Conclusie rijtest BMW 2-serie Active Tourer
De BMW 2-serie Active Tourer is een middelgrote MPV voor de mensen met kinderen of kleinkinderen die verlangen naar luxe. Vooral de 230e is er vlot en snel, dit is een fijn en leuk gegeven. De PHEV is super zuinig en de auto is erg handig, zowel qua ruimte als qua de locatie van de laadpoort. Het is even oppassen met uitstappen voor het scherpe dashboard en het systeem is wat wennen. Ook heeft de telefoonhouder illusies van grandeur. Verder is het een erg fijne en veelzijdige auto, vooral de 230e is erg leuk tijdens het rijden.
De BMW 2-serie Active Tourer is verkrijgbaar vanaf 41.882,50 euro. Het testmodel van ons kost een stuk meer, het is ook de topuitvoering. De prijs van ons testmodel is 70.135,99 euro.