De Fiat Tipo is een typisch voorbeeld van een mislukte poging tot het creëren van een verkoopknaller aan nostalgische kopers. In de jaren negentig verkocht Fiat van de toenmalige Tipo hele trossen vol. Zo’n 30.000 eenheden werden er in die jaren verkocht. In 2015 probeerde Fiat het opnieuw, tevergeefs.

Het begin

Na een lange afwezigheid van ongeveer twintig jaar keerde de Tipo modelnaam terug naar het gamma van het Italiaanse merk. Opvallend genoeg was dit eerst een sedan met een vrij basale uitrusting, precies zoals de jaren negentig uitvoering ons ook werd voorgeschoteld.

Later breidde zijn gezin uit met een hatchback en een stationwagon. De stichter van het gezin werd al vrij snel gekielhaald. In 2018, drie jaar na de introductie van het model, werd de sedan geschrapt uit de line-up. De hatchback en stationwagon mochten gezellig blijven.

De stationwagon mag nog meedoen, voorlopig

Het midden

De Fiat Tipo verkocht niet goed en men vreesde een kortstondig leven voor de vernieuwde ‘gouwe ouwe’. Maar, niets leek minder waar. In 2020 werd de gehele Fiat Tipo range (lees: twee uitvoeringen) onder handen genomen.

Een facelift aan de buitenkant en een handje vol nieuwe benzinemotoren werden de Tipo gegund, hij kon er weer tegenaan. Later kreeg het model zelfs nog een mild-hybrid aandrijflijn, creatief genoemd de Tipo Hybrid.

Het eind

Ik vertel dit verhaal als een semi-succesverhaal. Helaas is dit echter niet het geval. Wij durven namelijk te gokken dat u zelf al heel lang of misschien nog nooit een Fiat Tipo van deze generatie heeft gezien. Terwijl over de Tipo (die over de gehele wereld verkocht wordt) elders wel relatief aangeslagen is, blijven de verkoopcijfers hier wat achterlopen.

Zoals ik zei, werden er in de jaren negentig ongeveer 30.000 verkocht in Nederland. De nieuwe generatie is in al zijn 8 Nederlandse verkoopjaren slechts 2.000 keer over de toonbank gerold. De Fiat Tipo is nog te bestellen in de Nederlanden, maar het zal niet lang meer duren.

Zowel de hatchback als de stationwagon zijn alleen nog te verkrijgen in de mild-hybrid variant. Ook is het verontrustend dat het model nog wel in de configurator op de site te vinden is, maar niet meer in het officiële modellengamma. Ook de importeur stelt dat het einde voor de Tipo nabij is.

Voor wie nog snel wil toeslaan: de hatchback is verkrijgbaar vanaf iets minder dan 32.000 euro, de wagon vanaf een rug meer. Wij hopen dat de naam terugkomt in een andere vorm, een beetje a la Puma. Daar zijn al geruchten over, we mogen misschien kennis gaan maken met een Fiat Tipo Crossover…

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *