Bij Renault was de eerste stap richting een enorme winst de Captur, later kwam ook een grotere broer/zus op de markt genaamd de Kadjar. De Captur is al een tijdje geleden vernieuwd, nu is ook de Kadjar aan de beurt. Althans, de Kadjar is er gewoon uitgeknikkerd en vervangen door deze auto: De Renault Austral. De Austral is alles wat je nodig hebt en nog een beetje meer. Maar, is het ook wat?
Sterktes | Zwaktes |
+ Vierwielsturen | – Vele hendels bij stuur |
+ Lane Keep Assist | – Stoelen bieden weinig steun |
+ Gemakkelijk menu/systeem | – Ongelijke vloer voorzijde |
Wat is de Renault Austral?
Zoals ik net al even benoemde is de Austral de vervanger van de Kadjar en de grotere versie van de Captur. Het is een middelgrote SUV die zijn platform deelt met de Nissan Qashqai. De styling die men op alle nieuwe modellen van Renault vindt, is ook te vinden op de Austral. De koplampen en achterlichten zijn de meest herkenbare features. Ook zien we op de neus van de Austral het nieuwe Renault logo pronken, althans, als je goed kijkt, deze is een beetje donker uitgevoerd.
De ruimte vanbinnen is ook een typische Renaultbedoeling. Strak en sportief gestijld met mooie materialen. Maar, niet té luxe uiteraard. De afmetingen kunnen fors genoemd worden, maar de Renault Austral is op zich van een prima hanteerbaar formaat. Vooral het parkeren, wat lastiger wordt naarmate het formaat van een auto groeit, wordt gemakkelijk gemaakt door de camera’s en het vierwielsturingssysteem.
De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Renault Austral Techno Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200. Wij vinden die naam ook hilarisch lang. In begrijpelijke taal betekent dit dat het de topuitvoering is met de meeste Franse sportpaarden onder de kap. Een 1.2 liter driepot levert 131pk, de elektromotor die via het hybride systeem wordt opgeladen levert de overige paardenkrachten. De topsnelheid ligt volgends de folder op 175 km/u, de autobaan vertelde ons echter dat de grens pas bij 180 wordt bereikt.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je instapt in de Renault Austral, wordt je begroet door een instrumentale groet en een sportief ogend interieur. De auto dient gestart te worden door een startknop in te drukken. Zoals steeds vaker bij nieuwe auto’s komt er dan geen enthousiast gebrom, maar een mystieke fluittoon uw oren binnen. Als je, na drie keer misgrijpen, eindelijk de goede hendel te pakken hebt, kun je de auto in z’n D zetten.
De Renault Austral veert, stuurt en remt zoals je verwacht. Normaal, eigenlijk. Het sturen gaat relatief licht, voor het remmen geldt hetzelfde. De vering neigt iets meer naar de sportieve kant, dit ligt niet aan de Alpine uitvoering, de vering is over alle uitvoeringen namelijk hetzelfde. Het sturen op lage snelheden is een geweldige ervaring. Dankzij het vierwielsturingssysteem draai en twist je elke bocht moeiteloos om. Ook inparkeren is een feest, het gevoel van vier sturende wielen is vreemd en eigenaardig, maar het systeem is superhandig.
Het zicht in de auto is goed, mede door de hogere zitpositie. Ook al is de achterruit niet zo groot en mis je wat zicht door de dikke pilaren, is het zicht vanuit de cabine prima. De camera’s helpen goed en ook de dodehoeksensoren in de spiegels zijn fijn.
Sterke punten
Waar ik net al lovend over was, is het vierwielsturen. Dit optionele systeem kan je voor 1.495 euro extra kopen. Bij lage snelheden zorgt het systeem dat de achterwielen meesturen met je voorwielen, maar dan in tegenovergestelde richting. Hierdoor wordt de draaicirkel een heel stuk kleiner (slechts 10 meter!). Rijden en parkeren wordt zo niet alleen een stuk makkelijker maar ook een heel stuk leuker.
Een andere prettige toevoeging is de Lane Keep Assist. Ook dit systeem is optioneel. Veel auto’s hebben tegenwoordig een vorm van dit veiligheidssysteem, maar niet allen werken even goed. In combinatie met de Adaptive Cruise Control werkt het Lane Keep Assist systeem in de Renault Austral geweldig. Elke weg, binnen of buitenland, snel of langzaam, hoe bergachtig of bochtig het ook is, hij doet het. Soms moet hij even wennen of opnieuw nadenken, maar altijd komt het goed.
Het multimediasysteem of het menu, hoe je het ook wil noemen, is handig in het gebruik. Het is een logisch ingedeeld en prettig hanteerbaar systeem zonder teveel poespas. Wat helpt, in dit geval, is dat het een Google navigatiesysteem is. Dit is herkenbaar voor velen en dus elimineert het de wenperiode in het begin. Wij werden er vrolijk van, het is namelijk wel eens anders geweest bij Renault.
Zwakke punten
Zonder u in de maling te nemen, kan ik u melden dat er maar liefst VIJF uitsteeksels aan alleen de rechterkant van het stuur zitten. De schakelpook, de ruitenwisserbediening, radiobediening, de schakelflipper en Rijmodusknop zitten allemaal aan de rechterkant van het stuur. Dit is simpelweg te veel hendels om handig bruikbaar te blijven. Hadden bepaalde functies niet als knopjes kunnen worden toegevoegd bijvoorbeeld?
Na best een fors aantal kilometers in de Renault Austral te hebben gereden, is het mij eigenlijk niet gelukt om een comfortabele stoelpositie in te stellen. Het lijkt erop dat de stoelen weinig steun bieden of misschien niet genoeg aanpassingsmogelijkheden bevatten. Bij langere ritten voelde mijn rug oncomfortabel. Dit is toch jammer.
Een eigenaardige eigenschap van de Renault Austral is de ongelijke vloer bij de voorstoelen. Het is fijn om tijdens lange tripjes je benen af en toe op te trekken en je voeten wat dichterbij de stoel te zetten. Vooral als dat zo makkelijk kan omdat de Cruise Control en de Lane Assist zo goed zijn. Maar, de vloer van de Austral loopt op naarmate je dichterbij de stoelen komt. Dit komt omdat het accupakket van de Austral onder de voorstoelen is geplaatst. Wij vinden dat het storend is en dat je daardoor niet altijd even lekker kan vertoeven in de auto.
Uitrusting
Onze testauto is een Renault Austral Techno Esprit Alpine, dit is exact de middelste uitvoering in het modellengamma. De belangrijkste items die als standaarduitrusting komen op deze uitvoering zijn de 20inch velgen, de bekleding van stof en alcantara met blauwe stiksels en het met alcantara bekleedde Alpine stuurwiel met rood-wit-blauw stiksels.
Op ons testmodel waren een handjevol opties gemonteerd, waaronder de handsfree bedienbare achterklep en de two-tone lak. Ook de 360 graden camera is optioneel alsmede het vierwielsturingssysteem en de twee geselecteerde packs (het Safety pack en het Advanced Driving Assist pack). Deze laatste packs komen met alle leuke dingen zoals de Lane Keep Assist en de Adaptive Cruise Control.
Conclusie rijtest Renault Austral
De Renault Austral is een middelgrote SUV die direct concurreert met bijvoorbeeld de Qashqai, de Grandland X en de Sportage. Het is een handig formaat auto die gemakkelijk te manoeuvreren is dankzij het vierwielsturingssysteem en het erg prettige ‘Self Driving’ systeem (de combinatie van Lane Keep Assist en Adaptive Cruise Control). Ook in het menu kan je je makkelijk wegwijs maken door de gemakkelijke lay-out en de simpele bediening. Helaas zit je niet altijd even comfortabel in de auto en doe je soms de ruitenwissers aan als je naar achteren wilt rijden. Al met al is het een hele prettige auto.
De Renault Austral is verkrijgbaar vanaf 37.330,- euro. Het testmodel van ons kost een aardige boel meer. De prijs van ons testmodel is 48,650,99 euro.