Er gaan veel onzinverhalen in de rondte over autonoom rijden. Ondanks grote woorden is volledig autonoom autorijden nog ver weg. Met kleine stapjes komt het doel echter dichterbij. Mercedes-Benz neemt hierin de leiding: zij hebben toestemming gekregen voor autonoom rijden op niveau 4 op een openbare locatie.
Autonoom rijden is verdeeld in 5 niveau’s. De meeste nieuwe auto’s komen niet verder dan niveau 2: de auto assisteert hierbij de bestuurder door de omgeving in de gaten te houden. De auto rijdt hierbij niet zelfstandig: de bestuurder moet blijven opletten. Vanaf niveau 3 neemt de auto zelfstandig beslissingen en hoeft de bestuurder minder op te letten.
Niveau 4 van autonoom rijden is het eerste niveau waarbij de bestuurder niet meer in de auto hoeft te zijn. De auto rijdt dan zelfstandig, zij het alleen op plekken die hiervoor geschikt zijn. Mercedes-Benz is de eerste autobouwer in de wereld die van de autoriteiten toestemming heeft gekregen om niveau 4 in het openbaar te gebruiken.
Parkeren op het vliegveld
Op parkeerplaats P6 van de luchthaven van Stuttgart zijn speciale parkeerplaatsen voor ‘Automated Vallet Parking’. Als je een Mercedes-Benz hebt met Intelligent Park Pilot software, oftewel van na juli 2022, dan kan je auto zichzelf zelfstandig parkeren, zonder dat je in de auto zit.
Het werkt erg eenvoudig. Je rijdt de parkeergarage binnen, stapt uit en geeft de auto in de app opdracht zichzelf te parkeren. Terwijl jij op weg gaat om in te checken, rijdt de auto geheel zelfstandig naar een aangewezen parkeerplaats. Kom je weer terug, dan komt de auto zelfstandig weer voorrijden.
De proef is nu nog heel kleinschalig. De parkeergarage in Stuttgart is door Bosch voorzien van speciale infrastructuur en de parkeerplaatsen zijn speciaal gereserveerd voor de proef. In deze parkeergarage is specifiek getest door de technici van Mercedes-Benz. Toch is dit een eerste stap naar autonoom rijden op niveau 4. Dat de techniek nu is goedgekeurd voor gebruik door het algemene publiek, maakt het des te spannender.
Lange neus naar Tesla
Mercedes-Benz zet vol in op de techniek voor autonoom rijden. Door deze investeringen is het merk nu wereldwijd koploper op dit gebied. Eerder was Mercedes-Benz al één van de eersten die niveau 3 kon demonstreren op de Duitse snelweg. Onlangs kreeg het luxemerk als eerste autobouwer toestemming om in Amerika niveau 3 van autonomie te gebruiken op de openbare weg.
Hiermee maken de Duitsers een lange neus naar Tesla. Ondanks jarenlange claims over ‘Full Self Driving’ raakt het merk van Elon Musk steeds meer verstrikt in een web van federale onderzoeken en rechtzaken over autonoom rijden. Tijdens de populaire Super Bowl afgelopen zondag was er zelfs een reclame te zien die pleitte voor een verbod op de autonome techniek van Tesla.
De Duitsers daarentegen zijn voorzichtiger. Met kleine stapjes komen ze steeds dichter bij echt autonoom rijden. Ook al is het nu slechts zelfstandig parkeren in een specifieke parkeergarage, Mercedes-Benz laat zien dat het onvoorwaardelijk gelooft in autonoom rijden.