Op vele plekken in het leven is het soms handig of nuttig om niet helemaal de waarheid te vertellen. Zo is het bijvoorbeeld makkelijker om te vertellen dat je vandaag vegetarisch gaat koken in plaats van te zeggen dat je de kip bent vergeten te kopen. Zo is dat ook in de auto-industrie, typenamen die nergens op slaan, feitelijk incorrecte getallen en ook nog eens meningen die komen meespelen. Hieronder een kleine bloemlezing.
Motorinhoud
Vooral vroeger was het een gewoonte om de motorinhoud ergens in de naam van de auto te verwerken. Of, in ieder ergens op de auto een sticker of andersoortige belettering te plaatsen waaruit duidelijk werd wat voor blok de auto huisde. Tegenwoordig is die trend wat minder relevant, maar leuk om te benoemen is het nog wel.
Een van de beste voorbeelden van ‘cooler doen dan dat je bent’ is de alom bekende 6.3 liter V8 die in de Mercedes-AMG modellen mocht rondhangen tot een aantal jaar geleden. Overal op de zij- en achterkant van deze modellen stond een trotse ‘6.3L V8’ badge. Sterker nog, daar komt de benaming ‘E63 AMG’ bijvoorbeeld vandaan.
Helaas moet ik u vermelden dat de 6.3 en de 63 beide lariekoek zijn, die V8 is namelijk altijd een 6.2 liter geweest. Dit komt door Duitse wetten die verplichten de cilinderinhoud af te ronden naar de ‘dichtstbij gelegen 100cc’. Het blok van 6208cc is daarom ineens een 6.3. Tegenwoordig zijn de 63-AMG modellen zelfs een 4.0.
Grappig genoeg gebeurt het ook wel eens andersom. Jaguar heeft bijvoorbeeld een hele geinige tweeliter (2.0) V6 die zij lepelen in de Jaguar X-Type. Die 2.0 V6 heeft een cilinderinhoud van, let op, 2099cc. Dat is dus eigenlijk gewoon een 2.1, maar goed. Jaguar is altijd bescheiden natuurlijk.
Typebenamingen
In dit stukje tekst zal ik proberen een duidelijk onderscheid te maken tussen feitelijke informatie en meningen die veelvoorkomend zijn. Het gebied van typebenamingen in de auto-industrie is namelijk nogal een mijnenveld van obscure definities en overdonderende meningen, desalniettemin ga ik mijn best voor u doen.
De Shooting Brake is een goed voorbeeld van een misbruikte term die hoe dan ook fout is. Vroeger, in de tijd van de koetsen, was een shooting brake een koets met daarop ruimte voor schietgerei. Dus, geweren, kogels, andere schietdingen waar ik niks van weet. Later, in de jaren 50 en 60 werd die term overgenomen voor een select aantal auto’s die dezelfde karakteristieken hadden als de koetsen. Namelijk: een 2-deurs coupé met twee zitplaatsen, maar in plaats van de coupé daklijn werd er een stationwagon daklijn gemonteerd zodat er ruimte was voor geweren etc. Een Shooting Brake is dus per definitie een tweedeurs. Alle Mercedessen en Volkswagens die zichzelf een Shooting Brake noemen, zijn dus aan het liegen.
Een ander voorbeeld heeft te maken met de overkoepelende term cabriolet. Er zijn talloze varianten op de cabrio, bijvoorbeeld de roadster, spyder, targa, t-top, ragtop en natuurlijk de ‘normale’ cabriolet. Automerken hebben er nog wel eens een handje van om al die dingen door elkaar te gebruiken, waardoor het dus eigenlijk foute benamingen zijn.
Denk aan de recente Fiat 500 Cabrio, wat helemaal geen cabrio is, maar een ragtop. Een auto waarvan het dak niet wegvouwt maar gedeeltelijk opstroopt. Daarnaast is de Tesla Roadster helemaal geen roadster. Een roadster is namelijk een auto met twee zitplaatsen zonder permanent dak en zelfs zonder zijruiten. De Tesla Roadster is eigenlijk dus een Targa.
Oneindig veel discussie
Op dit gebied zijn vele definities en nog meer meningen die samenkomen tot een onbegrijpelijke moes van informatie. Zo zijn er bijvoorbeeld argumenten dat de originele Mini een sedan is en dat verschillende oude Ferrari ’s en Lamborghini’s sedans of hatchbacks zijn. Wij weten het allemaal ook niet meer en willen het stiekem ook niet weten. Niet alles hoeft namelijk zo strikt en zo moeilijk.
Wat ons betreft noem je je Mini Cabrio een Stationwagon met een 2.8 boxer 9, leef je uit!