Dacia heeft met al een flink aantal jaren een unieke positie in handen. Met beproefde Renault techniek zet het van origine Roemeense merk voor relatief weinig geld een grote MPV op de markt. De nieuwe Jogger biedt ook ruimte voor het hele gezin, waarbij er zelfs de mogelijkheid is om te kiezen voor een 7-zitter. Dat Dacia hiermee een populair merk is onder de particulier, blijkt wel uit het feit dat Dacia in onder ander Nederland en België het best verkochte merk is op de particuliere markt. Nieuw in de line-up is nu de Dacia Jogger Hybrid 140. Wij reden er mee in Portugal voor een eerste indruk.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Ruimte | – Verbruik |
+ Prijs | – Automaat niet altijd bij de les |
+ Verbruik | – knullige USB-poort |
Wat is de Dacia Jogger Hybrid 140?
In principe is deze nieuwste variant op de Jogger een hybride volgens de oude stempel. Wat er in de praktijk op neer komt dat er een kleine accu aan boord is die, gevoed door de benzinemotor, diezelfde energie weer terug kan leveren als de auto daar om vraagt. Uiteraard zit de praktijk iets gecompliceerder in elkaar. De Jogger is namelijk voorzien van een 1.6 benzinemotor die 94 Pk levert. Samen met de elektromotor komt de Jogger daarmee op een systeemvermogen van 140 Pk. Beide zijn gekoppeld aan de versnellingsbak en dus in staat om de wielen aan te drijven.
Dacia geeft aan dat er hierdoor in principe vier verschillende rijmodi ontstaan. De eerste is dat benzine- en elektromotor samen werken om de Jogger voort te bewegen. De tweede is enkel elektrisch, terwijl de derde juist de accu bij laadt, terwijl de benzinemotor ook de wielen aandrijft. De vierde rijmodus is stiekem een beetje smokkelen. Volgens Dacia is de vierde rijmodus namelijk regeneratief remmen, waardoor de 1.2 kWh accu geladen wordt. Daarnaast is de Jogger ook nog voorzien van een mild-hybrid techniek, waarbij een startgenerator ondersteunt op de eerste meters en bij het starten (volgens hetzelfde principe als de Hyundai i20). Dacia claimt hiermee dat er, in de stad, meer dan 80% elektrisch gereden kan worden en dat het gemiddelde benzineverbruik met 40% teruggedrongen wordt.
Hoe rijdt de Dacia Jogger Hybrid 140?
Nu het technische verhaal achter de rug is, blijft de vraag wat je hier als bestuurder nu precies van merkt. Allereerst dus niets. Letterlijk overigens, want bij het omdraaien van de sleutel, blijft het stil. De auto is wel gestart, maar de benzinemotor draait niet. Wegrijden gebeurd dan ook volledig elektrisch. Vanaf ongeveer 120 kilometer per uur springt de benzinemotor dan ook pas bij. Of, zoals in het heuvelachtige landschap rondom Lissabon, wanneer er meer vermogen nodig is. Deze overgang zelf is overigens nauwelijks merkbaar, ook al neemt dit niet weg dat de automatische versnellingsbak soms wat in de war is. Over het algemeen genomen rijdt de Jogger Hybrid 140 echter zeer comfortabel en is de overgang tussen de verschillende aandrijvingen dus nauwelijks merkbaar.
Wat eveneens positief opvalt, is het gevoel in de besturing. Het stuurwiel zelf is prettig dik en ligt fijn in de hand. De bekrachtiging is hierbij ook niet kunstmatig licht of zwaar. Gevolg is dat de Dacia Jogger zeer precies een bocht in te sturen is en het nodige vertrouwen geeft, ook wanneer het wat harder gaat. Kleine correcties of slecht asfalt brengen de Dacia daarbij ook niet uit balans. Ondanks dat worden kleine oneffenheden in het wegdek soms toch wat hard doorgegeven in het interieur. Dit neemt echter niet weg dat de Jogger Hybrid 140 over de gehele lijn genomen een comfortabele auto is. Waarbij met name ook de stilte in het interieur opvalt.
Sterke punten Dacia Jogger Hybrid 140
Uiteindelijk blijft het sterkste verkoopargument van de Jogger ook in de Hybrid 140 nog steeds overeind; veel ruimte voor een relatief bescheiden bedrag. De accu snoept hierbij ook geen ruimte van het interieur weg, deze is namelijk slim geplaatst op de positie waar normaal de gastank zit van de Eco-G uitvoering. Die ruimte zorgt er ook voor dat Dacia de Jogger eenvoudig aan kan bieden als 7-zitter, waarbij het het enige merk is dat dit voor elkaar krijgt voor iets meer dan €20.000. Ondanks deze prijsstelling is het interieur er door de generaties wel op vooruit gegaan. Daar waar de eerste generaties Dacia voornamelijk een grijze bedoeling waren, is dit toch wel anders in de huidige. Door middel van slim spelen met contrasterende kleuren ontstaat een aangenaam interieur.
Positief verrast zijn we ook over het verbruik. In de stad ondersteunt de elektromotor dusdanig dat dat de benzinemotor zelden aanspringt. Ook in het heuvelachtige landschap komt dit zelden voor, omdat tijdens het dalen de accu weer voldoende bijgeladen is. Hierdoor is een verbruik van 1 op 20 zeer eenvoudig haalbaar. Voor een auto van dit formaat een knappe prestatie.
Zwakke punten Dacia Jogger Hybrid 140
Hierboven haalde we de juiste omstandigheden voor een positief verbruik al aan. Op de snelweg is dit echter een ander verhaal. Wanneer de benzinemotor aanspringt, draait er namelijk een ‘gewone’ 1600 cc motor. Dit zorgt ervoor dat het verbruik sterk stijgt, naar rond de 1 op 12,5. Eigenlijk hadden we hier toch beter verwacht. Sowieso moet de motor er gevoelsmatig wat hard aan trekken, wat met name blijkt bij een kickdown. De versnellingsbak moet hierbij net iets te ver terug, waardoor de motor flink wat toeren draait. De automaat lijkt daarnaast ook niet altijd even bij de les. Bij net niet de kickdown gebruiken lijkt de automaat even te twijfelen wat nu precies de bedoeling is, waardoor er tussen het intrappen van het gaspedaal en de daadwerkelijke versnelling net iets te veel tijd zit. Feit blijft wel, dat voor wie gewoon met het verkeer mee rijdt, de motor en bak combinatie zeer prettig samen werken. Ook in de stad biedt juist de elektromotor nog voldoende koppel om vlot door te rijden.
Om ook nog een beetje te muggenziften; Er is een USB-poort naast het scherm op het dashboard. Deze is voor een (optionele!) telefoonhouder. Punt is wel dat wanneer deze houder niet geplaatst is, de USB-poort nogal opvalt en het er op lijkt alsof deze achteraf er nog even in geplakt is. Verder is de Dacia overigens keurig afgewerkt.
Uitrusting Dacia Jogger Hybrid 140
De Hybrid 140 is beschikbaar in twee uitvoeringen, de Expression en de Extreme. Beide standaard als 7-zitter en een nieuw volledig digitaal TFT-display als cockpit. Waarbij wij gereden hebben met de Expression. Ten opzichte van de standaard Essential uitvoeringen, zijn twee extra zitplaatsen en een automatische versnellingsbak voor de Hybrid 140 standaard. Verder komen daar nog zaken als airco en cruise control bij. Ook het 8 inch scherm in de middenconsole is onderdeel van de Expression uitvoering. Aan de buitenzijde vinden we dan nog mistverlichting aan de voorkant en dakdragers op het dak. Al met al dus een optielijst die precies biedt wat er verwacht wordt, waardoor je niet voor verassingen komt te staan.
Conclusie
Uiteindelijk blijven de kernwaarden van Dacia uiteraard ook in de Jogger Hybrid 140 overeind. Wie dus voor relatief weinig geld een ruime auto zoekt, kan eigenlijk niet om Dacia heen. De Hybrid 140 uitvoering biedt daar dan ook nog een prettige aandrijflijn bij, die zeker in de juiste omstandigheden zeer zuinig met de brandstof omspringt.
Nu is het wel zo dat de Hybrid 140 (vanaf €29.650) €4000 meer kost dan de TCe 100 Eco-G (vanaf €25.700). Deze biedt ook 7 zitplaatsen en dezelfde opties. Het enige wat de bestuurder dan mist is een automaat, dat nieuwe TFT-display in de cockpit en natuurlijk de hybride aandrijving.
Een uitgebreide test zal uit moeten wijzen hoe het praktijkverbruik dit prijsverschil kan opvangen. Vooralsnog lijkt de TCe 100 Eco-G met LPG- en benzinetank echter de betere aanbieding. Behalve voor wie dus veel in de stad rijdt, of per se een automaat wenst.