Ow Volkswagen en EV’s. Het begon ooit in een donker, dieselwalm verleden met de goede bedoeling om het programma eens goed op te schonen van Dieselgate. De eerste prototypes van de ID.Buzz kwamen voorbij, de bizar snelle ID.R wist record na record te verbeteren en Volkswagen wist zijn imago wat groener te maken. Inmiddels zijn het hele andere tijden voor Volkswagen en het concept van de EV. Het is namelijk niet langer een gimmick, maar een absolute must.
Per 2030 is 80% EV in Europa
Tegenwoordig schieten de EV’s als paddenstoelen uit de grond, zo ook bij Volkswagen. De ID.Buzz is eindelijk in productie gegaan en de ID.3 is onlangs verbeterd na feedback van de klanten. Het mag gezegd worden, de EV-rijder heeft niks te klagen bij Volkswagen. Omdat het zo voorspoedig gaat stelt Volkswagen ook zijn eisen bij voor de toekomst. Waar het in 2021 nog over 70% ging van de verkochte modellen die in Europa een EV moet zijn, is dit inmiddels al bijgesteld naar 80%.
Thomas Ulbrich, het hoofd van Volkswagen New Mobility zei hier het volgende over: “ Volkswagen heeft als merk de meest ambitieuze doelen van de gehele Volkswagen groep”. Hij vervolgde met:” Volkswagen loopt altijd voorop als het gaat om dit soort aspecten, en we voelen ons verplicht om onze doelen hoog te zetten”
Een groene toekomst
Het is een mooi statement van Thomas Ulbrich om dit soort doelen te stellen, maar Volkswagen heeft nog een lange weg te gaan wil het deze doelen ook behalen. Over de gehele linie genomen, is de totaal verkoop van elektrische voertuigen van Volkswagen over de wereld slechts 10%. In Nederland kwam dit getal in 2022 op 24 % van alle verkochte modellen. Van de 26.174 exemplaren, waren er 6.286 volledig elektrisch. Dankzij de aankomende ID2 en ID7 zal dit getal ongetwijfeld omhoog gaan, maar het is nog steeds een steile klim voor Volkswagen.