Ondertussen zijn er vele soorten motoren in allerlei vormen en maten. Sommige motoren zijn vroeger enorm vaak geproduceerd, maar hebben hun einde helaas al meegemaakt. Denk hierbij aan de enorme hoeveelheden V8 motoren uit Amerika of, recenter nog, de tweeliters in normale gezinsauto’s.

Ook zijn er motoren die recent de wereld in zijn gebracht. Hoewel de motoren van de ‘goede oude tijd’ erg interessant zijn, zijn het juist misschien de huidige blokken die ons oog vangen. Mazda heeft een aantal voorbeelden die de huidige trends eigenlijk een beetje aan hun laars lappen. Zo hebben zij bijvoorbeeld wél een tweeliter in hun normale gezinsautogamma!

De 2.0 E SkyActive-X is verkrijgbaar in de vernieuwde Mazda 3

SPCCI

Bij en normale benzinemotor wordt er gewerkt volgens het ondeugend genoemde ‘suck, squeeze, bang, blow’ principe. Dit betekent dat er benzine wordt aangezogen, wordt fijn geperst, wordt ontstoken door een bougie en daarna de uitlaatgassen weer worden verwijderd uit de cilinder. Dit gebeurt bij een SkyActive motor ook, maar dan wordt een cruciaal onderdeel van een benzinemotor deels uit de som gehaald.

Een Mazda SkyActive motor heeft namelijk een speciale soort ontsteking, de Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Dit betekent in het kort dat dit een benzinemotor is die werkt volgens dezelfde soort compressie-ontsteking als een dieselmotor. In plaats van een traditionele grote explosie bij een normale benzinemotor met reguliere bougies, hebben SkyActive motoren een ander systeem.

Zij hebben namelijk een bougie in een apart kamertje, die aangesloten zit op de cilinder. Hierin maakt de bougie een kleine explosie. De rest van de ontbranding gebeurt door het mengsel met veel lucht en weinig brandstof op hoge druk te brengen. Een druk die bijna zo hoog is als bij een dieselmotor. Door die kleine explosie en de enorme druk, ontbrand de brandstof.

De 2.0 E SkyActive-X is ook verkrijgbaar in de vernieuwde CX-30

Waarom doet Mazda dit?

Een van de redenen is dat Mazda hun uitstoot zo laag mogelijk wil houden. Van oorsprong van de materialen tot en met het moment dat de auto op de weg is. De SkyActive benzinemotoren hebben ook geen turbo. Hierdoor is het maximale vermogen bij een vrij hoog toerental beschikbaar. Dit klinkt juist als iets slechts, maar de relatief grote tweeliter heeft door de hoge compressie veel koppel onderin de toeren.

SkyActive X motor proberen?

Dat kan! Er zijn voorlopig twee modellen die rondrijden met deze nieuwe motor. De vernieuwde (en prachtige) Mazda 3 en de vernieuwde CX-30.

1 REACTIE
Reageren

  1. Charles schreef:

    SPCCI….

    ontbrandt …. 🤓

    Niet ontbrand 😡

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *