Diesels zijn er de afgelopen jaren niet populairder op geworden. Deels komt dit door de dieselschandalen van de verschillende merken. Anderzijds door de hoge belastingdruk, bij aanschaf in de vorm van BPM en bij bezit in de vorm van houderschapsbelasting (wegenbelasting in de volksmond). De hoge dieselprijs van het afgelopen jaar doet een extra duit in het zakje van de tanende populariteit van de diesel. Toch zijn er verschillende merken die alsnog een diesel in het gamma hebben. Waaronder dus BMW en nog een flinke ook in de vorm van de BMW M340d xDrive Touring. Of diesel nog wel meerwaarde heeft? Lees dan snel verder!
Sterktes | Zwaktes |
+ Vermogen | – Prijs |
+ Verbruik | – Menustructuur |
+ Comfort | – Gevoel remmen |
Wat is de BMW M340d xDrive Touring
In tegenstelling tot vroeger staan de laatste twee letter van de type aanduiding niet meer voor de cilinderinhoud bij BMW. Dus ondanks de ’40’ vinden we hier geen 4.0 liter diesel. Wat er dan wel overblijft? Een alsnog flinke 3 liter diesel (2993 cc om precies te zien), met turbo en intercooler. Het vermogen komt hiermee uit op 340 Pk, wat gevoelsmatig toch wat aan de lage kant is voor eerder genoemde specificaties. Daartegenover staat dan wel weer het zeer verbluffende koppel van 700 Nm. Samen met de vierwielaandrijving (waar xDrive voor staat), zorgt dit voor een acceleratie van 0-100 km/u in 4,8 seconden.
Verder is onze uitvoering nog voorzien van een M-adaptief onderstel en het M-rempakket. Wat echter het meest opvalt is de werkelijk prachtig groene lakkleur, die met name in vol zonlicht zorgt voor een statige verschijning. De 17 inch wintervelgen doen wat afbreuk aan het geheel, maar zorgen naast meer comfort, ook voor een redelijk ingetogen uiterlijk. Persoonlijk zou 19 inch het plaatje compleet maken, maar uit verschillende reacties blijkt dat dit puur een kwestie van smaak is. In het interieur gaat de statige samenstelling verder. Het bruine leer is van een zeer hoge kwaliteit en zeer goed afgewerkt in de patronen en stiksels. Al met al zorgt deze samenstelling misschien niet voor het meest heftige uiterlijk, maar ontstaat wel een zeer statige auto, die juist op die manier ook zeker de aandacht weet te trekken. Het interieur is dan qua vormgeving ook niet heel origineel, maar zorgt wel een elegante en rustige uitstraling.
Hoe rijdt de BMW M340d xDrive Touring?
Het ingetogen uiterlijk sluit perfect aan bij de rij-ervaring die BMW biedt met de M340d. Ondanks de M-badges die de auto sieren, wordt het nergens echt sportief. Hiervoor is de BMW met 1945 kilo simpelweg te zwaar en de xDrive haalt ook het speelse karakter een beetje weg. Wat er dan wel overblijft? Een zeer capabele auto voor de lange afstanden. Want ondanks het gebrek aan sportiviteit, is de BMW M340d serieus snel. Door het hoge koppel zijn met name de tussensprints verbluffend. Wel even het kunstmatige geluid via de speakers uitzetten overigens. Want wat dan overblijft is een zeer comfortabele, snelle en stille auto. Feit is namelijk wel dat een grote cilinderinhoud, zeker op cruisesnelheid, zorgt voor een zeer rustige loop. Motorgeluid dringt dus nauwelijks het interieur binnen. Het extra dikke glas houdt daarnaast ook omgevingsgeluiden goed buiten.
De meervoudig verstelbare sportstoelen zorgen ervoor dat een goede zit zo gevonden is. Erg prettig is overigens dat de zijwangen van de sportstoelen qua breedte ook in te stellen zijn. De verstel mogelijkheden van het stuurwiel zijn ook voldoende. Ondanks dat deze misschien een deel van het instrumentarium aan het zicht onttrekt, zorgt het (eveneens verstelbare) headsup-display ervoor dat de benodigde informatie altijd goed zichtbaar is. Het stuur zelf is lekker dik en redelijk klein van formaat. Sturen zelf gaat dan weer redelijk zwaar, maar wel met veel gevoel. Dit zorgt er niet alleen voor dat de auto zeer precies te plaatsen is, maar draagt ook bij aan het rustige karakter aan boord.
Pluspunten BMW M340d xDrive Touring
Wie zegt dat vermogen geen vorm van luxe is, heeft het mis. Het gevoel altijd meer dan voldoende reserves te hebben, zorgt voor een zeer ontspannen rit. Even snel invoegen voor die vrachtwagen? Geen probleem! Een gaatje induiken op de linkerbaan tijdens de drukke spits? Kwart gas zorgt al voor voldoende acceleratie, waardoor weinig tijd en ruimte nodig is om met de juiste snelheid de linkerbaan te betreden. En dit alles zonder dat de motor het uitschreeuwt. Vanaf 1750 toeren per minuut is namelijk die zeer prettige 700 Nm koppel al beschikbaar.
Die rustige loop heeft ook een gunstig effect op het verbruik. Bij 100 km/u draait de motor krap aan 1200 toeren per minuut, in de achtste versnelling. Dit zorgt voor zeer indrukkende verbruikscijfers van 1 op 22. Bij 130 km/u is de BMW M340d met ruim 1 op 18 nog steeds zeer spaarzaam met de brandstof. Tijdens de totale testperiode, komt de BMW tot een verbruik van 1 op 16. Kanttekening hierbij is dat het veel zuiniger kan. Vermogen blijft namelijk verslavend en korte stukjes dragen ook niet bij aan een gunstig verbruik.
Grootste pluspunt van de BMW M340d blijft echter het algehele comfort. De rust in het interieur, de stilte aan boord, een naadloos schakelende automaat en echt goede stoelen, zorgen ervoor dat lange afstanden veel korter lijken.
Minpunten BMW M340d xDrive Touring
Door het bizarre Nederlandse belastingstelsel is de M340d bizar duur. De door ons gereden uitvoering kost, inclusief alle opties, een slordige €115.000. Een flinke €35.000 hiervan gaat regelrecht naar de schatkist van de Nederlandse staat. Naast de BTW van 21% komt er namelijk ook €19.000 BPM bovenop. Om één en ander in perspectief te plaatsen: voor het totale bedrag van de M340d kunnen twee instapmodellen van de 3-serie aangeschaft worden.
Het rustige interieur wordt mede mogelijk gemaakt, door het ontbreken van knoppen. Ook de klimaatbediening moet via het scherm. Dit is gelukkig gemakkelijk op te roepen, omdat deze instelling altijd zichtbaar blijft. De rest van het BMW menu is echter niet overzichtelijk. Gelukkig hoeft alles maar één keer ingesteld te worden. Door de menustructuur is dit echter een grotere uitdaging dan nodig. Regelmatig verdwaalde wij in menu’s. Waar we ook niet meer uitkwamen of de terugknop zorgde dat we ineens ergens anders waren dan eerst.
Daarnaast zijn remmen verrassend genoeg ook niet erg prettig. Zeker voor M-product mag beter verwacht. Het remmen gaat zonder gevoel, wat met name te maken heeft met het pedaal. Dit gaat namelijk dusdanig zwaar, dat er wel vertraging in de auto zit, maar alle opbouw verdwenen lijkt. Vreemd, aangezien BMW met de 1-serie laat zien, dit wel te kunnen.
Uitrusting
Alle opties die nodig zijn in dit segment zijn wel aanwezig. Adaptieve cruise control, climate control en bijvoorbeeld elektrisch verstelbare stoelen ontbreken uiteraard niet. Toch zijn er twee opties die er duidelijk bovenuit springen. Enerzijds is dit de zeer prettige standkachel. Krabben in de ochtend, of een bloedhete auto instappen in de zomer is dus niet nodig. Vertrektijd instellen en de BMW heeft bij instappen een aangename temperatuur. Verder is het zeer prachtige leer een keuze die eigenlijk niet mag ontbreken. Hiervoor moet wel even de Individual catalogus van BMW ingedoken worden. Dan kan er namelijk gekozen worden voor de Volleder ‘Merino’ Tartufo optie. Kost wel een flinke €5034. Maar de afwerking is fenomenaal. Niet alles stoelen, bovenste deel dashboard en deurpanelen zijn dan bekleed. Zelfs het dashboardkastje en interieurpanelen rondom de knoppen zijn dan afgewerkt met dik, stevig en goed afgewerkt leer. Deze (prijzige) optie tilt de BMW 3-serie serieus naar een hoger plan.
Conclusie
De BMW M340d xDrive Touring is zeer comfortabele auto. Het grote blok met rustige loop en flinke koppel dragen hier flink aan bij. Ondanks dit grote blok en de vierwielaandrijving, is de BMW zeer zuinig met de brandstof. Het ingetogen uiterlijk, reflecteert ook goed het karakter van de auto. Op hoge snelheid, in alle rust in korte tijd, flinke afstanden afleggen. In dat opzicht is het jammer dat de diesel een stille dood lijkt te sterven, omdat deze vorm van aandrijving perfect past bij het doel van de auto. En ondanks dat het eigenlijk niet ‘meer mag’, blijven auto’s als dit toch wel erg lekker.